Teams, maar ook andere UC-tools als Slack en Webex zien een forse stijging in het aantal gebruikers vanwege de maatregelen rondom het coronavirus. MS Teams meldt een verdubbeling van het aantal gebruikers op één dag.
Microsoft heeft de capaciteit van Teams de afgelopen dertig dagen verzesvoudigd, aldus Spataro, maar had moeite om de plots toenemende vraag over verschillende datacenters te verdelen. Nieuwe functies die Microsoft heeft aangekondigd, zijn onder meer AI om achtergrondgeluiden tijdens videoconferenties weg te filteren, en een manier waarop gebruikers offline een berichtenservice kunnen blijven gebruiken. Slack-directeur Stewart Butterfield zegt dat het bedrijf sinds de start van februari zevenduizend betalende klanten meer heeft gekregen, 40 procent meer dan Slack normaal in een kwartaal zou zien.
Microsoft biedt Business Voice nu ook voor MKB
Microsoft heeft zijn telefoniedienst Microsoft 365 Business Voice ook beschikbaar gemaakt voor bedrijven met een business-abonnement van Microsoft Office en Microsoft 365. Business Voice biedt een telefonie- en audioconferentie ineen en bedrijven kunnen telecomproviders en nummers met Teams verbinden. De functie was alleen beschikbaar voor grootzakelijke Microsoft-klanten. Business Voice is leverbaar via de IT-partners van Microsoft. Zij kunnen Microsoft 365 Business Voice bestellen en samenwerken met telecomproviders of partners die providers met Teams verbinden. In Nederland bieden telecomproviders KPN/RoutIT, Vodafone en T-Mobile hun oproepabonnementen aan in combinatie met Microsoft Teams. Daarnaast bieden Techdata, ALSO en AskRoger! deze dienst direct en/of via IT-partners aan.
Slack-gebruikers kunnen nu videobellen met Microsoft
De online collaboration tool Slack heeft een betaversie van een app uitgebracht waarmee gebruikers kunnen videobellen met Microsoft Teams, schrijft Slack op zijn website. Hierdoor kunnen gebruikers direct vanuit Slack het videogesprek starten. Wanneer gebruikers de Microsoft Teams-app toevoegen aan Slack kunnen zij binnen Slack een Teams-oproep starten. Het is niet mogelijk om daar direct binnen Slack aan deel te nemen: het videogesprek zelf vindt plaats binnen Microsoft Teams. Wel kunnen gebruikers in Slack zien hoelang een videobelgesprek al bezig is, en hoeveel mensen deelnemen aan het gesprek. Daarnaast kunnen gebruikers Microsoft Teams instellen als standaardtool om mee te bellen binnen Slack. Naast de integratie van Microsoft Teams komt Slack ook met integratie voor VoIP-telefoonnummers. Met een Voice over IP-dienst kunnen gebruikers bellen via een internetverbinding. Deze integratie werkt met Zoom, Cisco Jabber, RingCentral en Dialpad.
Microsoft Teams wil ook consument binden
Microsoft wil dat zijn communicatie-app Teams niet alleen voor zakelijke doeleinden te gebruiken is, maar ook voor privézaken. Daartoe voorziet het bedrijf de applicatie de komende tijd van nieuwe functies. Microsoft stipt in een blogbericht aan dat veel mensen worstelen met diverse apps om verantwoordelijkheden voor zowel werk als het privéleven te beheren. Het bedrijf ziet zelf een wereld voor zich waarbij nog maar één app gebruikt kan worden, namelijk Teams. Om dat mogelijk te maken, zullen er nieuwe functies tot beschikking komen. Het doel is dat gebruikers Teams kunnen inzetten om groepen aan te maken, waarin ze bijvoorbeeld met elkaar kunnen videobellen, leuke plannen kunnen maken of boodschappen lijstjes kunnen delen. Ook krijgen gebruikers toegang tot OneDrive, de cloudopslagdienst van het bedrijf.
Privacy geen prioriteit voor videobellers
De meerderheid van alle thuiswerkende Nederlanders (56 procent) houdt zich niet bezig met zijn of haar privacy tijdens het videobellen. De rest vindt dit wel een belangrijk aspect bij de keuze voor videoconference-software. Dat concludeert VPNGids op basis van een enquête onder thuiswerkers. Nu veel Nederlanders vanwege de coronacrisis vanuit huis werken, vergaderen veel bedrijven met behulp van videobellen. Ongeveer driekwart van de thuiswerkers gebruikt software om te videobellen met collega’s. 65 procent van de thuiswerkers maakt meer gebruik van videobellen dan voor de coronacrisis. Onder werknemers tot veertig jaar is er zelfs sprake van een toename van 75 procent.
Start-up Anyroute ontwikkelt telefonieplatform voor Microsoft Teams
Het jonge Nederlandse bedrijf Anyroute heeft een platform ontwikkeld waarmee ICT- en telecomresellers makkelijk telefoniediensten in combinatie met Microsoft Teams kunnen aanbieden aan zakelijke klanten. Communiceren via Microsoft Teams is vanwege de coronacrisis heel snel enorm in trek geraakt. Toch is de belangstelling voor Teams niet nieuw. Veel bedrijven en organisaties spelen al jaren met de gedachte om over te stappen naar Teams maar hadden koudwatervrees. Voor ICT- en telecomresellers die bedrijven hiermee helpen, biedt Anyroute nu een platform om hun klanten te begeleiden bij de transitie naar telefonie. “Telefonie integreren met Microsoft Teams vereist specifieke expertise”, zegt medeoprichter Addy de Hond van Anyroute. “Ons platform kan aanbieders van IT-diensten en werkplekbeheer helpen om implementaties van Microsoft Office en Teams te verrijken met telefonie. Eigenlijk brengen we Microsoft Teams nu de telefoniewereld in en vice versa.” Resellers die Microsoft-partner zijn, kunnen in een uur een pilot opzetten en Microsoft-applicaties van klanten koppelen aan het telefonienetwerk. Er is een managementportal voor optimaal beheer van de Teams-gebruikers en zijn telefonieinstellingen. De Hond: “De portal is multi-tenant dus kunnen whitelabel partners hun in eigen look en feel communiceren naar klanten. Resellers kunnen bedrijven op deze manier ontzorgen en creëren zo echte waarde voor hun klanten.”