Exertis werkt sinds kort samen met Channext voor het leveren van marketing automation tools voor haar partners. Op de site van de partner komt een aparte productpromotie, gericht op lead generation, aangejaagd vanuit het marketing dashboard dat de partner zelf kan aansturen. De eerste leverancier uit het scala van de distributeur, waar nu al op diverse partnersites mee wordt gecommuniceerd, is Poly.
De branded content van de leverancier wordt automatisch doorgezet naar de website van de partner en naar zijn marketingkanalen, zoals social media, legt Sven Wensveen, sales team leader AV bij Exertis uit. Zo wordt zijn eindklant geactiveerd zonder dat het de reseller moeite kost. Met het Channext-platform krijgen leveranciers en resellers inzicht in belangrijke data van het indirecte verkoopkanaal. Alle data en kpi’s worden verzameld en gepresenteerd in een centraal dashboard. Er lopen inmiddels ook al betaalde campagnes via LinkedIn, die automatisch verschijnen in de tijdlijn van het corporate account van de partner, vertelt sales manager Christ-Jan Beljaars, initiatiefnemer vanuit Exertis. De Poly Zoom-actie loopt inmiddels succesvol bij een aantal partners van Exertis. De acties komen allemaal uit op een eigen landingspagina, waar geïnteresseerden een whitepaper kunnen downloaden. De lead blijft te allen tijde bij de partner.
Belang van lokale promotie
Oprichter en CEO Rick van den Bosch van Channext: “Het is belangrijk dat we de reseller tijd geven om met zijn klanten aan de slag te gaan. De partner moet zich één keer aanmelden en vanaf dan lopen er automatisch campagnes van verschillende vendoren naar keuze op hun platform. Per vendor kan hij altijd besluiten wel of niet mee te doen. Dan werkt het als een conversation starter voor de communicatie tussen reseller en de eindklant.” Hennie Janssen, CCO en aandeelhouder van Channext, en voor velen in de branche geen onbekende als marketingadviseur van diverse kanaalpartijen, legt uit. “Er is altijd een discussie wat de toegevoegde waarde is van een leverancier en een distributeur. Uiteindelijk heeft een partner behoefte aan méér leads en uiteindelijk meer business. Exertis pakt dat goed op door de marketing power van Poly lokaal te promoten via de website van de partner.” Oprichter en CEO Rick van den Bosch van Channext vult aan: “Ons platform creëert een online connectie tussen leveranciers en resellers. Campagnes en content worden direct gepubliceerd op lokale reseller-websites en hun marketingkanalen. Zo kunnen zij optimaal gebruikmaken van de marketingkracht van hun leveranciers om lokale klanten te activeren. Consumenten hebben steeds hogere verwachtingen en willen informatie altijd tot hun beschikking hebben. Als de consument deze informatie niet kan vinden op een website of online marketingkanaal van een reseller, gaat hij verder zoeken bij de concurrent. Een sterke online aanwezigheid is heel belangrijk voor lokale MKB’ers. Zij hebben vaak niet genoeg middelen of kennis in huis om in de online oriëntatiebehoefte van de consument te voorzien. Hierdoor lopen ze omzet mis. Deze tool heeft dus voordelen voor zowel de reseller én eindklant.”