TBM heeft woensdag de eerste Microsoft Teams Summit gehouden en gebruikte hiervoor heel toepasselijk Microsoft Teams als videoconferencingtool. De meeting is uiteraard online georganiseerd vanwege de beperkingen door het coronavirus. Tijdens de succesvolle meeting hebben de directieleden van diverse leveranciers uit de telecomsector openhartig gesproken over de impact van de collaborationtool van Microsoft op het Nederlandse bedrijfsleven.
Bijzonder was de deelname van Informatiemanager Eric Schouten van de gemeente Breda. Hij gaf een perspectief op het gebruik van Teams bij een overheidsorganisatie in het midden van de brandhaard van het coronavirus. De gemeente heeft 1.700 medewerkers waarvan een groot deel vanuit huis werkt met Teams. Dit inkijkje in de aanpak van de organisatie was boeiend. “De gemeentesecretaris en afdelingsmanagers houden medewerkers nu onder andere op de hoogte via vlogs en videotools. Ook kijken we naar manieren om burgers in de wijken te betrekken bij inspraak en gebruiken daar moderne tools voor. Dat zijn heel interessante vragen”, aldus Schouten.
De andere deelnemers aan deze Summit waren Eric Hartsink (Communicativ), Mark Meerbeek (Ditox), Marvin Korthout (Jabra), Joost Jetten (Logitech), Cor Heide (Lydis), Remco de Kramer (Microsoft), Bart Kerkhof (Poly), Marion Stempels (Themateam) en Michiel Willemse (Adoptify). Er is gediscussieerd over de impact van met name videotools voor werkgevers en -nemers als gevolg van de crisis, maar vooral over de stappen die organisaties moeten gaan nemen om nieuwe technologie in te bedden in de toekomst, aangezien mensen er nu gewend aan zijn geraakt.
Rol voor partners
De aanwezigheid van Microsoft zelf was relevant voor de discussie omdat Remco de Kramer namens Microsoft inzage kon geven in de overweging van de leverancier. En natuurlijk over diens relatie met het kanaal waar het zo afhankelijk van is. “Microsoft-partners moeten in de volle breedte met klanten in gesprek gaan over de toekomst van hun communicatie. Het is onze rol vanuit Microsoft hen daarin te faciliteren. Dat doen we nu al, maar we zien nu dat het een stuk beter kan”, aldus De Kramer. “Daarom gaan we ervoor zorgen dat bedrijven in de toekomst voorbereid zijn op samenwerken op afstand en deelnemen aan vergaderingen zodat de mensen op locatie gelijkwaardig zijn. Hiervoor moeten kantoren en vergaderzalen geschikt worden gemaakt. Partners worden daarin heel belangrijk.”
Werk aan de winkel
Hoewel de adoptie van Teams momenteel supersnel gaat, is volgens alle deelnemers aan de discussie nog veel werk aan de winkel. Te denken valt aan securitymaatregelen, impact op arbeidsverhoudingen, de relatie zakelijk en privé, compliancy, beheerkwesties en HR. Het gebruik van Teams mag de afgelopen weken dan wel zijn geëxplodeerd, de kunst is volgens deze marktpartijen het vinden van een hybride balans en voorkomen dat medewerkers in ‘oud gedrag’ terugvallen als de crisis voorbij is. Want aan deze virtuele ronde tafel was ook ruimte voor kritische noten en zelfreflectie als sector.
Veranderingen borgen
Een van conclusies was dat het in de komende tijd cruciaal is om de huidige veranderingen bij bedrijven en organisaties te borgen in nieuwe manieren van werken waar niet alleen werkgevers en werknemers profijt van hebben, maar ook de leveranciers en het resellerkanaal. De belangrijkste vraag is hoe. In het uitgebreide verslag in de volgende editie van TBM zal de redactie dieper ingaan op de meningen en overwegingen die in deze Summit aan de orde zijn gekomen.