Het verhaal van Sil Steffens in telecomland leest als een jongensboek. Onder de radar is hij al 35 jaar bezig met het opzetten en uitbouwen van innovatieve producten, diensten én ondernemingen. Twee daarvan, Robin Telecom en CyberTwice, zijn momenteel zeer actief met MS Teams-integraties. Reden voor een uitgebreid gesprek.
Het ondernemen begint bij Steffens in 1985, op het moment dat de toenmalige PTT werd geprivatiseerd: “Mijn zwager Luc Lassche en ik besloten voor onszelf te beginnen met protocolconverters. Een gat in de markt, omdat we in Nederland een andere infrastructuur hadden, waardoor zo’n converter nodig was om een PABX te koppelen. We waren hier erg succesvol mee. En omdat het probleem ook in het buitenland speelde, werden we al snel internationaal actief, in landen als Duitsland en Saoedi-Arabië.
Om niet afhankelijk te zijn van één product, de protocolconverters, gingen de mannen op zoek naar een project voor ‘de stille tijden’. Steffens: “KPN kwam bij me met de vraag voor een analoge intercom, om te koppelen aan hun PABX. Die hebben we toen voor ze ontwikkeld. De printplaten kochten we in, het mechanische deel, de software en de behuizing deden we zelf.”
Van digitaal naar analoog
Ondertussen digitaliseerde de wereld en diende de volgende uitdaging zich aan: het omzetten van digitale toestelsignalen naar analoge signalen, specifiek ten behoeve van voice recorders. Steffens: “Omdat de meeste voice recorders nog analoog waren en anders niet gekoppeld konden worden, hebben we daar een converter voor gemaakt. Dat was een flinke uitdaging, omdat elk toestel zijn eigen protocol had en de leveranciers hun toestellen exclusief voor de eigen PABX’en wilde houden.”
Voice recording
Eénmaal bezig met voice recording, zag Steffens kansen om een volgende stap te maken. “We zagen in 2003 dat de voice recording-markt sterk ging consolideren en dat een aantal van onze klanten werd gekocht door grote spelers. We besloten om speciale software te ontwikkelen en zelf voice recording te gaan aanbieden. Dat sloeg aan, met name in de financiële wereld. In 2007 stapte een externe investeerder in, en al snel was het bedrijf onder de toenmalige naam CyberTech International actief met twaalf internationale kantoren en partners over de gehele wereld. In 2010 was CyberTech nummer drie in de wereldwijde voice recording-markt met meer dan vijftig procent van de top vijftig Global Financials als klant. Toen we Goldman Sachs en Bank of America als klant binnenhaalden, vond onze grootste concurrent het niet leuk meer en wilden ze ons kopen. Hun idee was om onze voice recording te integreren met hun compliance-applicaties. Het idee was goed: onze recorder met hun applicaties, een sterke combi. In 2011 hebben we daarom CyberTech verkocht.”
Robin Telecom
De nieuwe eigenaren van CyberTech hadden alleen interesse in voice recording. Steffens nam de intercomactiviteiten over en bracht ze onder in een nieuw bedrijf, Robin Telecom, gevestigd in Heerhugowaard. Hier werd van de analoge intercom een SIP-toestel gemaakt, met dezelfde audiofunctionaliteit, waar later videogesprekken aan toe zijn gevoegd. Inmiddels levert Robin Telecom de laatste generatie hoogwaardige SIP- (video-)intercomsystemen aan zowel de zakelijke als de particuliere markt. Robin blijft daarbij innoveren: in december 2019 werd de Robin Proline slimme deurbel als allereerste ter wereld gecertificeerd voor de Apple Home Kit. Bijzonder is ook dat de video-intercoms geschikt zijn voor integratie met Microsoft Teams, vertelt Esther Faber, general manager van Robin Telecom: “Een SIP-intercom direct aansluiten op Teams is niet mogelijk. Maar we hebben nu een clouddienst opgezet om een SIP-video intercom te connecten met Micosoft Teams. Inclusief tweeweg audio, live video en het op afstand openen van deuren.” Op de zakelijke markt werkt Robin Telecom uitsluitend via een eigen netwerk van partners en distributeurs.
CyberTwice
2014 was voor Steffens een belangrijk jaar, het concurrentiebeding na de verkoop van CyberTech zou spoedig aflopen. Steffens: “Ik liep al langer met het idee om iets met voice recording in de cloud te gaan doen. Toen kwam ik Lex de Gier tegen. Via hem zijn we in contact gekomen Ericsson, de ontwikkelaars van IMS, een switch waarmee je multimedia-oplossingen over mobiele netwerken kan faciliteren. De nieuwe Europese richtlijn MiFID II voor financiële markten bepaalde dat per januari 2018 ook gesprekken via mobiele telefoons moesten worden opgenomen en opgeslagen. Daar moest dus een oplossing voor komen. Ericsson haakte op een gegeven moment af omdat ze al hun pijlen gingen richten op 5G. Ondertussen hadden we contact gelegd met KPN, die hier ook een oplossing voor zochten. In 2016 besloot KPN om onze Cloud Based eRecorder HD te integreren in hun mobiele kernnetwerk en Mobile Voice Recording als een service aan te bieden.
Integratie met Microsoft Teams
De nieuwste ontwikkeling op het gebied van voice recording is de integratie met Microsoft Teams. Lex de Gier: “In juni zullen we onze CCR for Teamsoplossing lanceren. CCR for Teams ondersteunt het opnemen en archiveren van spraak, chat, vergaderen en video, en is door ons vanaf de basis ontwikkeld, met het principe van multi-tenancy in gedachten. Het is 100 procent gebaseerd op Microsoft Azure, zonder componenten van derden.” CyberTwice blijft aan de weg timmeren met nieuwe innovaties.
Intercoms van Robin Telecom
Met de in Alkmaar geproduceerde Robin SIP Video-intercoms wordt er op het moment van aanbellen bij een deur of slagboom direct een spraak/ video-verbinding opgezet met Microsoft Teams. Omgekeerd kan er direct verbinding vanuit Microsoft Teams met de video-intercom worden gemaakt. De Robin-intercomsystemen zijn via het SIP-protocol aan te sluiten op Microsoft Teams via de CyberGate Clouddienst. De SIP-videosystemen worden gevoed via power-over-ethernet. Hierdoor is er geen aparte voeding nodig: één IP-verbinding met het interne netwerk is voldoende. Configuratie vindt plaats via een praktische web-interface en met een geïntegreerd deur-open contact is het eenvoudig en veilig om op afstand de bezoekende persoon toegang verlenen en te woord te staan.