Sewan Nederland, voorheen beter bekend als Pocos, combineert de slagkracht van een internationale groep met de wendbaarheid van een lokale speler. Als een van de grootste onafhankelijke IT- en netwerkleveranciers biedt Sewan resellers maximale keuzevrijheid in connectiviteit en een persoonlijke partneraanpak die verder gaat dan techniek. “Mensen doen zaken met mensen en dat houden we zo”, zegt Arne van de Ven, Sales & Partner Manager.
De kern van het portfolio van Sewan draait om drie hoofdcomponenten: connectiviteit, telefonie en mobiele oplossingen. Connectiviteit is de grootste pijler. Volgens Arne levert Sewan verbindingen via vrijwel elk Nederlands netwerk, van KPN en VodafoneZiggo tot Eurofiber, Delta en kleinere glasvezelproviders. Daarmee is vrijwel elke zakelijke locatie in Nederland bereikbaar, inclusief minder goed ontsloten gebieden. Op korte termijn wordt ook Starlink (satellietcommunicatie) aan het portfolio toegevoegd, wat extra mogelijkheden biedt voor back-upverbindingen of voor locaties zonder glasvezeldekking.
Telefonie is de tweede belangrijke component. Hierin kiest Sewan voor een breed aanbod van platforms zoals 3CX, Xelion en Teams-integraties. Partners kiezen zelf het platform dat het beste bij hun klanten past.
Derde pijler is mobiel. Recent werd KPN Mobiel geïntroduceerd en volledig geïntegreerd in de partnerportal Pulse. Arne: “We merken dat onze partners graag met grote merken in zee gaan, dat we KPN integreren is dus logisch. Andere mobiele aanbieders gaan volgen.”
Een persoonlijke partnerbenadering
Wat Sewan onderscheidt van veel andere telecom- en IT-dienstverleners is de focus op de ‘human connection’. In een markt waar producten uniform worden, zet Sewan sterk in op de persoonlijke relatie met partners. Het team van vier partnermanagers onderhoudt actieve persoonlijke contacten met partners, is zichtbaar op locatie en helpt actief bij pre-sales en verkooptrajecten.
Volgens Arne is dit noodzakelijk om langdurige relaties te bouwen en toegevoegde waarde te leveren die verder gaat dan alleen de techniek. Arne: “De NPS over 2024 is 23, de benchmark voor de ICT-sector is 6. Dus wij scoren bovengemiddeld goed.” De verkoop verloopt volledig via het partnerkanaal. Resellers zijn eindgebruiker- en contracteigenaar en gebruiken de infrastructuur en diensten van Sewan als white-label oplossing. Daarbij blijft de eindgebruiker helemaal in beheer bij de partner.
Integratie en technologische schaalbaarheid
De overname door het Franse Sewan Groupe heeft geleid tot een verdere professionalisering en uitbreiding van het portfolio, zo stelt Arne. “Nieuwe diensten zoals KPN Mobiel en Microsoft 365 zijn rechtstreeks voortgekomen uit deze integratie. De centrale partnerportal Pulse sluit aan op het Franse platform Sophia, waardoor we op termijn gemakkelijker diensten grensoverschrijdend kunnen leveren in andere landen zoals Frankrijk, België, Duitsland en Spanje.”
Lokale verankering en digitale soevereiniteit
Sewan speelt ook in op thema’s als digitale soevereiniteit. Arne: “Een deel van onze partners vraagt expliciet naar Europese data-opslag. Hoewel de Microsoft-producten in Azure blijven draaien, host Sewan alle eigen diensten zoals VoIP en netwerkbeheer in Nederlandse datacenters onder Nederlands eigendom. Dit biedt zekerheid aan klanten met specifieke eisen op het gebied van privacy en compliance.”
Partnergroei en marketingstrategie
Sewan Nederland telt momenteel zo’n 350 tot 400 actieve partners en wil dit aantal geleidelijk uitbreiden. De focus ligt op kwalitatieve groei: partners die passen bij de bedrijfscultuur, het portfolio en die strategisch met Sewan willen samenwerken. Actieve leadgeneratie gebeurt via contentmarketing, whitepapers en een gerichte sales-strategie. Daarnaast organiseert Sewan events zoals golfdagen en simrace-sessies. Dit is volgens Arne een effectieve manier om de binding te versterken.
Wat biedt de toekomst?
Voor de komende jaren richt Sewan zich op uitbreiding van het portfolio met nieuwe diensten, optimalisatie van de portalomgeving en het behouden van zijn kleinschalige, persoonlijke aanpak. De organisatie streeft niet naar een snelle groei van het aantal medewerkers; het team van circa 30 man blijft bewust compact en wendbaar. Arne: “Technisch gezien willen we de breedste en meest flexibele connectiviteitsprovider van Nederland zijn, maar onze echte kracht zit in de relatie met onze partners.”
Meer weten over Sewan? Zoek dan contact met Sales en Partner Manager Arne van de Ven via 088 0100 720 of mail naar Arne.vanderven@sewan.nl
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2025 #03)





