• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Ziekenhuizen zetten SMS in tegen no-shows

24-04-2018
ziekenhuizen-zetten-sms-in-tegen-no-shows
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

300 miljoen euro, dat de totale landelijke kostenpost die jaarlijks ontstaat doordat patiënten onaangekondigd wegblijven van een afspraak. In samenwerking met Spryng, leverancier van zakelijke SMS-diensten hebben verschillende ziekenhuizen het no-showpercentage middels de inzet van SMS met 60% weten te reduceren.

Alleen al het Medisch Spectrum Twente (MST) en Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) worden jaarlijks geconfronteerd met 20.000 afspraken waarbij patiënten onaangekondigd weg blijven. Dit komt neer op een kostenpost van 1,5 tot 2 miljoen euro per jaar. “Ongeveer 6% van alle ziekenhuisafspraken bij het MST wordt gemist, terwijl het gemiddelde no-show-percentage bij Nederlandse ziekenhuizen op 4% ligt,” aldus Lars Wormgoor, woordvoerder van MST.

Ziekenhuisafspraken worden vaak simpelweg vergeten. Dit is niet alleen vervelend voor de patiënt, maar zeker ook voor het ziekenhuis. No-shows leiden tot langere wachttijden, inefficiënte bezettingsgraad van behandelruimtes, verloren tijd van de specialist en een hoge, onnodige kostenpost.

Sinds 2011 mogen ziekenhuizen de kosten van circa 45,- euro verhalen op de patiënt. Deze rekening kan de patiënt niet declareren bij de zorgverzekeraar. Voor veel ziekenhuizen is het beboeten van de patiënt echter nog een stap te ver. Het MST heeft besloten een aanvullende service in te zetten om haar patiënten extra te informeren en te herinneren aan hun gemaakte afspraak.

MST neemt al verschillende maatregelen om het aantal no-shows terug te dringen. Een hiervan is het niet te ver vooruit inplannen van de afspraken. Verder stuurt het ziekenhuis brieven naar haar patiënten. Echter vanwege de tijd die tussen het ontvangen van de brief en het moment van de afspraak zit, heeft een brief niet het gewenste effect. Ook wanneer een e-mail wordt verstuurd wanneer de afspraak nadert, blijft het aantal no-shows nog aan de hoge kant. Sinds kort stuurt MST haar patiënten vlak voor de afspraak ook nog een afspraakherinnering per SMS, wat service verhogend werkt. In het SMS bericht stuurt MST tevens een link mee waarmee de patiënt zijn afspraak eenvoudig kan volgen.

Volgens Spryng is het grote voordeel van SMS ten opzichte van e-mail dat een SMS vaker en sneller wordt gelezen. Het percentage ontvangers dat het bericht daadwerkelijk opent is bij een SMS 99%. Bovendien wordt 97% van alle SMS berichten binnen 15 minuten gelezen.

GerelateerdeBerichten

Dell logo

Waar Dell zich wel en niet zorgen om moet maken

2025/08/01
AFIBER-Jochem-de-Gruyter 3

Zomercolumn Jochem de Gruyter – AFIBER

2025/08/01
Volgend bericht
searchlight-capital-partners-neemt-mitel-over

Searchlight Capital Partners neemt Mitel over

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon