Xerox verloor in Q2 ruim 34 procent omzet

Welk deel daarvan zal blijven zijn en wat betekent dat voor de partners?

Xerox-logoEind vorige week maakte Xerox de cijfers over Q2 bekend en daarmee een verlies van 34 procent aan omzet. Van alle grote bekende hardware vendoren is dit de grootste gerapporteerde teruggang tot nu toe. Een deel van de markt zal zich moeten afvragen wat hiervan de consequenties moeten zijn.

Xerox is in Amerika en daarbuiten bekend als leverancier van print oplossingen voor de grotere bedrijven. Dat het portfolio ook nog andere producten en diensten betreft is minder bekend. Daarmee worden de zelfde klantgroepen bediend.

Op koers houden

Xerox is begin dit jaar wat breder bekend geworden omdat het probeerde HP over te nemen. Dat ging met veel rumoer gepaard en leidde niet tot het door Xerox gewenste resultaat. Klanten van zowel HP als Xerox zullen bij de hele actie de wenkbrauwen gefronst hebben. De channelpartners al helemaal. Het Corona virus was formeel de reden voor Xerox de strijd te staken. Met stelde alle energie nodig te hebben om het bedrijf op koers te houden.

Sinds vorige week kunnen daar de nodige vraagtekens bij worden gezet. De omzet in de VS en Canada is met 34,2 procent gedaald. De EMEA omzet liet met een min van 39,6 procent een nog slechtere score zien. Met de kennis van nu is het meer dan verstandig dat die overname niet is doorgegaan. De verliezen zouden nog dan waarschijnlijk nog groter zijn geweest.

Geen Soho aanbod – geen nieuwe omzet

Maar veel belangrijker dan terugblikken is kijken naar wat de toekomst brengt. Xerox is hard getroffen door de lockdowns. Het heeft amper machines die geschikt zijn voor SoHo. Daar hebben HP en Brother plus Epson de betere kaarten.

Meerdere Amerikaanse bedrijven hebben al bekend gemaakt dat de kantoren de rest van het jaar voor de meeste werknemers verboden terrein blijven. Google is daarbij nog een stap verder gegaan, daar is tot de zomer van 2021 Work From Home (WFH) de regel.

Dat betekent voor Xerox dat nieuwe deals voor printer hardware en servicecontracten in de VS weinig waarschijnlijk zijn en de omzet dus niet kan herstellen. De situatie in EMEA zal weinig anders zijn. Het bedrijf en vooral de partners moeten zich dan ook afvragen of de Q2 cijfers The New Normal weergeven. Het bedrijf kan namelijk niet zomaar nieuwe markten aanboren met producten waar veel vraag naar is. Dat er een nieuwe strategie nodig is mag duidelijk zijn.

De partners zullen in ieder geval ook op zoek moeten gaan naar nieuwe omzet. Dat zal in deze tijden niet makkelijk zijn, maar stilzitten is ook geen optie. Hopen dat de WFH snel tot het verleden zal horen is in ieder geval voor EMEA eveneens een illusie.

Mobiele versie afsluiten