Wat betekent van “just in time” naar “just in case” voor het kanaal?

Maandag somde Digitimes op wat de impact van “just in case” op de supply chain is. In plaats van “just in time” betekent dat in ieder geval dat er in de keten veel meer voorraden worden aangehouden. Wat gebeurt er vervolgens aan het einde, bij de distri en reseller?

Oorzaken

Pandemie

De redenen om over te stappen van “JIT” naar “JIC” zijn bekend. De pandemie heeft voor een ontregeling van productie, vervoer en opslag gezorgd. Een lockdown in een regio kan er toe leiden dat honderden kilometers verderop iets niet geassembleerd kan worden en dat leidt uiteindelijk tot langere levertijden voor de eindklanten.

Oekraïne

Naast de pandemie is er de oorlog in Oekraïne, waardoor routes zijn verlegd en transportwegen langer zijn geworden. Transport wordt daardoor ook weer duurder, wat in de productielanden minder zichtbaar is en in de landen die eindbestemming zijn weer meer.

Handelssancties

Waar we in Nederland betrekkelijk weinig bij stil staan is dat een deel van de ontregeling veroorzaakt wordt door de nog steeds geldende handelssancties van Washington. Giganten als Huawei kunnen niet, of nog slechts moeizaam, leveren. Minder aanbod dus.

Sinds 2018

Digitimes en Bloomberg hebben navraag gedaan bij fabrikanten van “electronica” Taiwan, Japan, Zuid Korea en China. Deze bedrijven staan redelijk aan het begin van de keten die uiteindelijk tot een printer, computer, smartphone moet leiden. Al deze bedrijven hebben sinds 2018 de hoeveelheid componenten op voorraad steeds verder laten toenemen. Voor semiconductors was de doorsnee voorraad 78 dagen, eind 2021 was dat 83 dagen.

Dat lijkt een gering verschil, maar het is om twee redenen opvallend. De eerste reden is dat het hamsteren al ver voor de pandemie is begonnen. Andere reden is dat er, ondanks de soms forse verschillen per bedrijfstak, echt overal wordt gehamsterd.

Opwaartse prijsdruk

Voorraden moeten betaald worden en iedereen kan op zijn vingers natellen dat we hier dus een reden hebben voor de opwaartse prijsdruk van de laatste jaren. Die hebben dus niet alleen met de pandemie te maken of met containerschepen die het Suez kanaal versperren.

Rem op innovatie

JIC klinkt onschuldig, maar daarachter gaat dus iets schuil dat waarschijnlijk elke sector, niet alleen de IT keten over de volle breedte raakt. “Just in Case” zorgt er voor dat aan het eind van de keten het voorraadbeheer bij distri’s en in het kanaal lastiger wordt. Niet alleen door de onvermijdelijke hogere prijzen. Het hamsteren van componenten (want over dat niveau gaat dit verhaal) remt ook de mogelijkheid tot innoveren. Eerst moeten namelijk de oude voorraden worden weggewerkt. Zie daar nog een reden waarom “Just in Case” een ontwikkeling is die grote impact heeft.

Mobiele versie afsluiten