Trends bij veiligheid in de fysieke en virtuele wereld

Nederlandse publicatie die ook voor het IT kanaal interessant is

IT en veiligheid zijn niet los van elkaar te zien en dat is een reden waarom ITchannelPRO zo vaak over security voorvallen en trends schrijft. Daarbij is de bron vaak een buitenlands rapport of incident. Dit artikel gaat ook over veiligheid, maar nu is de bron een Nederlands document dat ook nog eens zonder hordes te downloaden is.

Rapport van Cap Gemini

capgemini-trends-in-veiligheid2022Cap Gemini is een van de bedrijven in Nederland die de trends in veiligheid bijhoudt op vastlegt. Dat doet het dit jaar in een 80 (!) pagina’s tellend rapport met dezelfde naam (link). Het is overzichtelijk ingedeeld en dat maakt het lezen een stuk makkelijker. Elk artikel heeft een puntsgewijze samenvatting wat het geheel ook overzichtelijk maakt.

Het is geen whitepaper met een overduidelijk ingebakken boodschap. Hier worden (bijna?) alle aspecten van veiligheid belicht. Hierdoor is het voor iemand die alleen maar geïnteresseerd is in online op het eerste gezicht maar voor een deel interessant. Tegelijk is het geven van een compleet overzicht wel verhelderend. Zo kan de lezer zelf de verbanden gaan leggen die er zijn tussen de fysieke en de virtuele wereld.

Drie artikelen

Drie artikelen in de publicatie zijn volgens de redactie voor de lezers van ITchannelPRO zeer zeker de moeite van het doornemen waard. Dat is op de eerste plaats het artikel over het witwassen van cadeaukaarten. In het retailkanaal is dit een serieus probleem. Het raakt ook direct het IT kanaal omdat die gedeeltelijk een retail karakter heeft.

De manier waarop de hele problematiek van ransomware is geanalyseerd en helder verwoord is bijzonder. Net zo bijzonder is dat hier staat op welke manier de politiediensten actief zijn bij het bestrijden van deze criminaliteit. Dat is een aspect dat bij de regulieren nieuwsberichten amper naar voren komt

Derde en laatste artikel dat echt opvalt beschrijft de combinatie van tech en privacy, van gemak en onbekende risico’s. Het gaat over de slimme deurbel. Dat handige device wordt in de B2B en B2C context makkelijk verkocht, geïnstalleerd en toegepast, maar hebben we wel scherp wat daar de valkuilen zijn?

 

Mobiele versie afsluiten