GfK: Hoe groen is winkelend Nederland?

GfKDoor toenemende ecologische bedreigingen steeg in 2019 al de wereldwijde bezorgdheid over klimaatverandering naar een recordhoogte. En die urgentie neemt door de pandemie niet af, zo blijkt uit de GfK Global Green Gauge 2020-studie.  

De GfK Global Green Gauge 2020 is een wereldwijde studie die merken een diepgaande blik biedt op de houding en het gedrag van duurzame consumenten over de hele wereld. Opvallend is dat het nummer één en snelst groeiende segment in de wereld, Glamour Green, het minst vertegenwoordigd is door consumenten in Nederland. Consumenten in het segment Glamour Green laten graag hun ecovriendelijk gedrag en aankopen zien aan anderen. Slechts 23 procent van de Nederlandse consumenten valt in dit segment ten opzichte van 44 procent wereldwijd. Met 52 procent valt met name Generatie Z (15 – 21 jaar) in deze groene groep. Kenmerkend voor Glamour Greens is dat groen een trend lijkt te zijn die een bepaalde status met zich meebrengt.

Jaded 

Nederlandse consumenten vallen vaker in het minst milieubewuste segment (genaamd Jaded) dan enig ander land ter wereld. Dit segment wordt in Nederland gedomineerd door de Generatie X (40 – 54 jaar) en Boomers (55+ jaar). Kenmerkend voor deze groep is dat ze minder rekening houden met het milieu bij hun aankopen. Ondanks dat winkelend Nederland minder groen uit de verf komt ten opzichte van de rest van de wereld, zegt 77 procent van de Nederlandse consumenten het belangrijk te vinden dat bedrijven milieuvriendelijke verantwoorde acties ondernemen. Hoe kun je hier als bedrijf het beste op inspelen en welke doelgroep kun je het beste aanspreken? 

Generatie Z 

Op dit moment sturen Millennials (22 – 39 jaar) veel milieuvriendelijk gedrag als gevolg van hun levensfase, maar vergis je niet. De jongste generatie, Gen Z (15-21 jaar) zal waarschijnlijk de bescherming van het milieu veel verder doorvoeren als ze hun volwassen leven binnenstappen. De bezorgdheid van Gen Z over de planeet is niet afgenomen sinds Covid-19. Die bezorgdheid blijft bij hen tot ze in de bloei van hun carrière en gezinsleven komen én machtigere consumenten worden. Het is dus redelijk om te verwachten dat hun groene houding de toekomst van belangrijke industrieën gaat bepalen. 

Product-as-a-service 

De deeleconomie en product-as-a-service-modellen geven consumenten toegang tot producten zonder permanent eigendom. Dit beloven duurzame oplossingen te zijn als het leidt tot een verbetering van de levensduur van het product, en het verbruik tot een minimum wordt beperkt. De toekomst lijkt positief met de jongere generaties en consumenten met een hoger inkomen. Deze twee groepen hebben de meeste interesse in product-as-a-servie-modellen.

Prioriteit in detailhandel 

Bijna 16 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan weleens een tweedehands ITproduct gekocht te hebben. Naar verwachting loopt dit aantal de komende jaren flink op. Dit verklaart ook het toenemend aantal retailers en tweedehands elektronicasites zoals Swappa en Coolblue, die gebruikte elektronische apparaten aanbieden. Ideaal voor consumenten die gedwongen thuiswerken en studeren of de behoefte hebben om ook post-Covid thuis te blijven werken. Zij kunnen op deze manier een betaalbare, ergonomische werkplek inrichten.  

What’s next? 

Naar verwachting zijn laptops en smartphones de eerstvolgende productgroepen die aan de beurt zijn in de circulaire IT. Huawei is een mooi voorbeeld. Het merk lanceert in Beijing, bekend als de hoofdstad van shared fietsen en powerbanks, de eerste shared laptopservice van Huaweis submerk Honor. Gebruikers kunnen de MagicBook, een budgetlaptop, laten bezorgen via een food deliveryapp. Ook is er een interessante verschuiving zichtbaar in de wereldwijde markt voor gebruikte smartphones. Deze zal in 2023 naar verwachting 332,9 miljoen eenheden bedragen met een CAGR van 13,6 procent van 2018 tot 2023. Hiermee wordt de groei voor nieuwe smartphones overtroffen. Er zijn, kortom, genoeg signalen dat de wegwerpcultuur langzaam verdwijnt uit het straatbeeld en de circulaire economie en reCommerce de mainstream bereiken. 

Bron: GfK Consumer Life Global & GfK Global Green Gauge® 2020 study 

Mobiele versie afsluiten