Exertis en Poly helpen resellers om de klant bij de hand te nemen

Veel organisaties zijn de afgelopen maanden bezig geweest met de inrichting van thuiswerkplekken voor hun medewerkers. Maar met een toekomstige hybride werkplek is het noodzakelijk om zowel op kantoor als thuis professionele middelen aan te schaffen die online samenwerken efficiënt en goed mogelijk maken. Exertis en Poly helpen resellers om de klant bij de hand te nemen. 

Exertis en Poly helpen resellers om de klant bij de hand te nemen
Links: Sebastiaan Hoogstadt (Poly), rechts: Christ-Jan Beljaars (Exertis).

“Veel bedrijven hebben in het begin van de coronamaatregelen in paniek gehandeld om zo snel mogelijk het thuiswerken mogelijk te maken”, vertelt Christ-Jan Beljaars, Sales & Marketing Director Exertis Benelux. “Veel medewerkers zijn uitgerust met de middelen die ze op kantoor al gebruikten. De computers, het scherm en de bureaustoel hebben ze gewoon mee naar huis genomen.” Inmiddels blijkt dat het thuiswerken deels zal blijven en nu gaan bedrijven kijken hoe ze de werkplek kunnen optimaliseren voor de vergaderruimte op het werk, thuis of met een groep. Dat vraagt om aanpassingen aan bijvoorbeeld de inrichting van kamers. Volgens Christ-Jan wordt 2021 het jaar van bewustwording. “Mensen snappen nu dat het werken anders kan dan dat ze vóór corona deden. Lange tijd behielpen bedrijven zich met noodgrepen en -investeringen. Nu zijn we in de fase beland dat bedrijven de inrichting van de werkplek op de juiste manier willen aanpakken.”

Andere beroepsgroepen

Distributeur Exertis en Poly werken al zeker 25 jaar samen om zakelijke communicatie-oplossingen goed in de markt te zetten. De oplossingen voor videoconferencing zijn niet nieuw, maar vervullen nu pas voor iedereen de eerste communicatiebehoefte. “Wij hebben mooie oplossingen om het thuiswerken efficiënt te maken”, zegt Sebastiaan Hoogstadt, Sales Director Benelux bij Poly. “We vertellen al jaren aan de markt dat je werk niet een plek is, maar wát je doet. Dat idee komt nu door de pandemie eindelijk bij de mensen aan.” Het gaat niet alleen om kantoorwerkers die goed uitgerust moeten worden om videogesprekken te voeren. Je ziet door de huidige omstandigheden ook dat bijvoorbeeld artsen steeds meer video gaan inzetten bij hun contact met patiënten of docenten die een videoverbinding gebruiken voor online lessen. “Dat heeft gevolgen voor de keuze welke en hoeveel apparatuur je nodig hebt als organisatie. Dus in 2021 volgt mogelijk een nieuwe golf van aanvragen voor communicatieproducten van andere beroepsgroepen dan de kantoormedewerkers. Ook verwachten we dat de scheidslijn tussen professionele en persoonlijke technologie vervaagt”, voorspelt Sebastiaan.

Vraag naar headsets

Exertis en Poly voorzien overigens voor 2021 nog steeds een sterke vraag naar professionele audio- en videoapparatuur voor de werkplek. “Bedrijven bekijken welke hardware mensen nodig hebben om vanuit huis te kunnen werken. En dat zal de komende maanden nog een vlucht gaan nemen”, voorspelt Christ-Jan. Logischerwijs ziet Poly al maanden een enorme vraag naar headsets. Maar dit zien ze ook voor video-communicatieproducten en zelfs voor vergadertoestellen, van die spider-modellen, in meeting ruimtes. Vooral voor het gebruik met Microsoft Teams en met Zoom. Sebastiaan: “Ik verwacht dat het onderdeel wordt van het nieuwe hybride kantoorbeleid. Ook Zoom gaat met een telefonie-oplossing komen op basis van hun platform. Hier heb ik hoge verwachtingen van.”

Professioneler

Een belangrijke motivatie voor het aanschaffen van professionele communicatiemiddelen is de beleving en brand-awareness. “Op het moment dat je belt en er blaft steeds een hond doorheen, vindt de andere zijde dat niet zo prettig. Eén keer wordt erom gelachen, maar er wordt steeds meer professionaliteit verwacht, ook in het (video)vergaderen vanuit huis”, aldus Christ-Jan. In 2020 was het nog geaccepteerd dat thuisperikelen de videovergadering verstoorden, maar dat wordt in 2021 niet meer geaccepteerd, verwachten beide partijen. De meer professionele headsets zijn uitgerust met geavanceerde functies zoals noise-cancelling of zelfs al met een acoustic fence om omgevingsgeluiden weg te filteren. En het gaat niet alleen om de inrichting van de werkplek in huis, maar ook op kantoor. Sebastiaan: “Hoe ga je medewerkers op kantoor in beeld brengen als ze op anderhalve meter afstand van elkaar moeten blijven? Dicht bij elkaar zitten rondom een middelmatige microfoon kan niet meer. Dan heb je betere apparatuur nodig, die geluiden van een grotere afstand oppikt. Denk ook aan intelligente camera’s die merken wie er praat en die persoon op het juiste moment in beeld nemen.”

Training en kennis

Het is belangrijk de reseller de gebruiker op één zet, vindt Christ-Jan. Exertis en Poly zijn samen heel goed in staat om het gesprek met de gebruiker aan te gaan om het nut aan te tonen van het product of de dienst. Sebastiaan merkt daarbij op dat zowel prijs, product en marketing belangrijk zijn, maar het daar niet bij ophoudt. Exertis en Poly verzorgen samen ook salestrainingen. Resellers moeten de klant bij de hand nemen, want die heeft al genoeg aan het hoofd. De kennis van markt en producten die een reseller heeft, is hierin van grote waarde. Voor resellers is adviseren en het overbrengen van kennis van groot belang. Ook zal er in 2021 meer aandacht komen voor de gebruiksmogelijkheden die bestaande apparatuur biedt, volgens Christ-Jan. “Onze partners moeten niet alleen producten leveren aan klanten, maar moeten er ook voor zorgen dat ze weten hoe ze die producten kunnen gebruiken. De eindklant verwacht dat hun vragen beantwoord kunnen worden en dat de reseller meedenkt, dat zijn zaken waar wij resellers graag mee helpen.”

Mobiele versie afsluiten