Avaya maakt gevaarlijk slagzij

Chapter 11 als reddingsboei?

Hoe bekend is het dat Avaya in zwaar weer verkeerd? Dat er sinds vorige week over een Chapter 11 procedure wordt gesproken zegt iets over hoe ernstig de situatie is. Maar op dit moment is er een ander punt dat echt opvalt.

Avaya--Chapter 11 wordt voor het gemak in Nederland vaak vertaald als “faillissementsbescherming”. De lezer zal het eerste deel van het woord onthouden en het tweede deel vergeten. Als een organisatie toevlucht zoekt tot een die procedure hoeft het nadrukkelijk niet einde verhaal te zijn.

Wat is chapter 11

Maar wat betekent het wel? Om te beginnen kan je in Amerika niet zomaar naar de rechter stappen en vragen om faillissementsbescherming. De organisatie moet kunnen aantonen zwaar slagzij te maken en zonder externe hulp kopje onder te gaan.

Die externe hulp bestaat uit twee hoofdcomponenten. De eerste is dat een federale rechtbank per direct meekijkt en toestemming moet geven voor beslissingen. Weinig bekend is dat er ook toestemming nodig is voor het afsluiten van nieuwe contracten en samenwerking met klanten of leveranciers. De tweede is dat alle schuldeisers de vorderingen “vrijwillig” opschorten.

De ruimte die het bedrijf wint door zo min mogelijk uitgaven meer te doen wordt gebruikt om in onderhandeling te gaan met klanten en diezelfde schuldeisers. Andere geïnteresseerden die zich aan de poort melden worden ook te woord gestaan. Nieuwe aandeelhouders of financiers kunnen daarom het resultaat zijn van een chapter 11 procedure.

Laatste mogelijkheid

Het mag duidelijk zijn dat een bedrijf niet zomaar voor deze optie kiest. Veelal is het de laatste mogelijkheid, nadat gesprekken met de banken en anderen op niets zijn uitgelopen. Dat is ook de reden waarom deze mogelijke stap van Avaya voor enige verwondering moet zorgen. Schijnbaar staat er niemand te trappelen om een reddingsboei toe te werpen.

Opvallend

Is dat opvallend of zegt dat meer over het bedrijf? Als er iets opvallend is, dan is het wel dat er zo weinig aandacht in de pers is voor de problemen van het bedrijf die nu aan maanden duren. Is het een kwestie van niet willen of niet kunnen zien hoe Avaya slagzij maakt?

Mobiele versie afsluiten