ACM: Nader onderzoek naar overname Youfone door KPN

YoufoneEr is nader onderzoek nodig naar de voorgenomen overname van telecomprovider Youfone door KPN. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. Door de overname van Youfone door KPN kan belangrijke concurrentiedruk wegvallen in het budget of no frills segment van de markt voor mobiele telecommunicatiediensten. Dat kan leiden tot hogere prijzen of een slechter aanbod voor consumenten.

Waarover is nader onderzoek nodig?

Youfone is een snel groeiende en sterk concurrerende aanbieder van vooral mobiele telecomdiensten en richt zich op een brede doelgroep. Dit doet zij met een beperkt aantal scherp geprijsde abonnementen. Dat zijn zogeheten no frills- abonnementen. Deze positionering zorgt ervoor dat Youfone druk uitoefent op de prijzen van andere aanbieders van telecomdiensten.

Youfone heeft geen eigen netwerk en maakt gebruik van het mobiele netwerk van KPN. Youfone zou ook gebruik kunnen maken van het netwerk van Odido of VodafoneZiggo. Dat versterkt mogelijk de positie van Youfone in de onderhandelingen met KPN over het gebruik van het netwerk en draagt bij aan de mogelijkheid van Youfone om scherp op prijs te concurreren.

Door de overname kan de concurrentie verslechteren in het no frills segment van de markt voor mobiele telecommunicatiediensten. In een vervolgonderzoek zal de ACM dit verder onderzoeken. Daarbij zal ze ook onderzoeken of andere aanbieders de rol van Youfone als aanjager van concurrentie over kunnen nemen.

Wanneer mag de overname niet doorgaan?

Een overname of fusie mag niet doorgaan als het samengaan van de bedrijven negatieve gevolgen heeft voor de concurrentie en daarmee voor de prijs, kwaliteit of innovatie. En daarmee uiteindelijk ook voor de consument negatief uitpakt. De bedrijven kunnen oplossingen aandragen om de gevolgen van de fusie of overname voor de concurrentie weg te nemen, bijvoorbeeld in de vorm van het afstoten van bedrijfsonderdelen. Vindt de ACM de voorgestelde oplossingen voldoende? Dan mag de fusie of overname doorgaan. Worden geen oplossingen aangedragen of zijn die oplossingen niet voldoende? Dan kan de overname niet doorgaan.

Waarom onderzoekt de ACM overnames?

Het is bij elke overname de vraag of direct na de transactie en in de daarop volgende jaren nog voldoende concurrentie overblijft. Concurrentie zorgt ervoor dat een product of dienst voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovaties wordt gestimuleerd. Daarom beoordeelt de ACM vooraf of een bedrijf een ander bedrijf mag overnemen. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.
(bron ACM)

Noot redactie: ACM spreekt over het wegvallen van concurrentiedruk op de consumentenmarkt. De zakelijke markt wordt niet genoemd

Mobiele versie afsluiten