Zware tijden voor smartphonemarkt

De coronacrisis heeft ook zijn impact op de verkoop van mobieltjes. Wereldwijd zijn er in Q1 2020 naar schatting tussen de 11,7 en 13 procent minder smartphones verkocht. De cijfers voor Q2 2020 kunnen volgens analisten nog wel eens slechter uitvallen.

 

Volgens onderzoeksbureaus Canalys en Counterpoint gaat het voor Q1  om een afname van 13 procent, IDC schat de daling in op 11,7 procent. Het is hoe dan ook de grootste jaar-op-jaardaling ooit.
Het is voor het eerst sinds 2014 dat er minder dan 300 miljoen smartphones zijn verscheept, schrijft Counterpoint.

 

Hersteld

“Er is niets over van de vraag naar nieuwe apparaten”, zegt Ben Stanton, analist bij Canalys. “In februari, toen het coronavirus nog vooral in China speelde, waren leveranciers bezorgd over hoe ze genoeg smartphones konden bouwen om aan de wereldwijde vraag te voldoen. Maar in maart draaide de situatie zich om. De productie van smartphones is nu hersteld, maar toen veel landen in lockdown gingen, kelderde de verkoop.”

 

Top 3

Samsung, Huawei en Apple zijn nog steeds de top drie leveranciers.  Xiaomi was met Vivo de enige groeier qua volume in de markt en  staat op de vierde plaats met een marktaandeel van 11,1 procent. Dat was een jaar geleden nog 8,9 procent. Ook Vivo groeide in marktaandeel van 7,5 % naar 8,9 %,  Apple zag het afgelopen kwartaal de kleinste daling van het aantal verscheepte smartphones: volgens Counterpoint 5 procent en zag daardoor haar marktaandeel iets groeien, van 12,6 % naar 13,6 procent volgens Canalys.

 

Impact

Niet ieder kanaal werd even zwaar getroffen. “De impact op smartphonekanalen is enorm”, zegt Canalys-analist Vincent Thielke. “Omni-channel retailers in strikte lockdown-regio’s, zoals Europa, doen hun best om de offline winkelvoorraad om te zetten in online distributiekanalen, maar dit is kostbaar en hun capaciteit op het gebied van warehousing, transport en levering is niet afgestemd. voor een volledige overstap naar online. Dit beperkt ook de gloednieuwe apparaten die ze op korte termijn bij leveranciers en distributeurs moeten kopen. In deze regio’s zijn het de e-commerce kanalen die de komende weken een duidelijk voordeel zullen hebben. ”

De analisten vrezen dat de daling in het tweede kwartaal van 2020 zal verergeren.

 

Mobiele versie afsluiten