Zuid-Hollands IT-bedrijf DNA floreert

door zowel autonome groei als strategische overnames

Hans de Wit DNA“Als we terugkijken op de achterliggende 1,5 jaar zien we dat een goed functionerende IT-omgeving cruciaal is gebleken voor de dagelijkse bedrijfsvoering van veel organisaties. Veel bedrijven hebben, deels noodgedwongen, de omslag gemaakt naar hybride werken waardoor medewerkers tijd- en plaatsonafhankelijk toch productief zijn. Met DNA Services zijn we al zo’n 30 jaar actief in de wereld van ERP-software, IT-beheer en security. Daardoor hebben we dus diverse technieken en trends zien opkomen. De impact van het principe ‘online vergaderen’ is blijvend en past bijvoorbeeld naadloos in de SCRUM-methodiek, die wij jaren geleden omarmd hebben. Hierbij spreken ontwikkelaars, gedurende een sprint, dagelijks online met de klant over de realisatie en het gebruik van nieuwe software applicaties.

We zien in toenemende mate ook het gebruik van Microsoft Teams tijdens het salesproces. In de kwalificatiefase met prospects maken we online kennis met nieuwe bedrijven, toetsen we de klantvraag en beoordelen we of DNA waarde kan toevoegen. Doordat we landelijk werken en graag effectief bezig zijn verzorgen wij veel online demo’s van onze software toepassingen. Dit werkt in de kwalificatiefase enorm verhelderend en geeft een beeld of de software voldoet aan de wensen. Vaak komen we in vervolggesprekken ook op locatie bij onze prospects om ook gevoel te krijgen met hun business in de praktijk.

Door deze gefaseerde aanpak en onze branchefocus groeit DNA sterk. Door autonome groei en vanwege enkele strategische overnames bedienen we nu nóg meer klanten. Vorig jaar hebben we als team een prachtig resultaat neergezet. In het achterliggende halfjaar zien we opnieuw een sterke acceleratie qua orderintake. Ook hebben we in Q1 en Q2 enkele strategische overnames kunnen afronden op het gebied van ERP-software. Dit betreft onder meer de overname van een Uniconta-klantenportefeuille en het verwerven van ons eigen ERP-product: FreshERP. Dit is branchesoftware voor de groente- en fruitsector (AGF), een sector die perfect past bij ons DNA.
Onze expertise sluit perfect aan bij bedrijven die iets produceren, verhandelen of transporteren. Als je kijkt hoeveel mooie MKB-bedrijven er zijn in segmenten als food, productie, handel, transport maar bijvoorbeeld ook binnen de AGF-sector dan is er nog veel te winnen.

Onze branchefocus leidt ook tot innovaties die we samen met klanten en partners realiseren. In onze overtuiging kunnen we met een sterk partner-ecosysteem nog meer waarde toevoegen. Door samen te werken met complementaire leveranciers kun je soms een ketenoplossing creëren. Dit najaar zullen we diverse nieuwe partnerships lanceren. Ook blijven we zeer gericht bezig rondom het thema ‘cybersecurity’ dat super actueel is.
Wat ons opvalt is dat een klantgerichte benadering loont. Bij DNA is er oprechte interesse in de processen van onze klanten. Zo plannen we werkbezoeken waarbij onze medewerkers, vanuit diverse rollen, een indruk krijgen van de dagelijkse business van onze klant. Als je de machines ziet draaien bij klanten begrijp je de noodzaak van een solide IT-fundament.

Hans de Wit, Commercieel Directeur DNA Services B.V. & Fresh IT Services B.V.

Meer info

Mobiele versie afsluiten