Zo komt de telecombranche door de coronacrisis

Een groot aantal IT-leveranciers en dienstverleners heeft zijn service aangepast om partners en gebruikers tegemoet te komen in deze moeilijke tijden. TBM inventariseerde de bijzondere aanbiedingen (een selectie van velen) in de markt en zet ze hieronder op een rij.

Distributeur ALSO gaat klanten helpen die op korte termijn liquiditeitsproblemen hebben als gevolg van de coronacrisis. “Alle resellers worden met behulp van business intelligence geanalyseerd om ze proactief te ondersteunen. We hebben nu een nauwkeurig beeld van onze loyale klanten die structureel gezond zijn, maar nu het risico lopen in moeilijkheden te komen. Zij ontvangen snel steun van ALSO”, aldus de CEO van ALSO. “We bieden getroffen resellers diverse betalingsregelingen.” Het bedrijf reageert flexibel op de situatie van de individuele reseller wat kredietlijnen betreft. De implementatie vindt op korte termijn plaats, met maatregelen die aanvankelijk tot en met eind april gelden.

 

Collega Ingram heeft internationaal ook maatregelen aangekondigd, zoals een aangepast porfolio, passend bij de toename van thuiswerkers, het eerlijk verdelen van de beschikbare producten in de distributie (met name VPN’s, UCaaS, camera’s en laptops). Ook worden vergoedingen voor de meeste financiële programma’s tijdelijk kwijtgescholden. Ingram Micro komt zijn partners tegemoet met een financiering met flexibele betalingsopties. Het pakket aan oplossingen komt naast het kortetermijnkrediet te staan, dat de technologiedistributeur al aanbiedt.

 

Ook Tech Data trof maatregelen door een bedrijfscontinuïteitsplan te activeren en te overleggen met resellers over de mogelijke financiële gevolgen van het virus.

 

Voor de operators is het alle hens aan dek. De telecomvoorzieningen blijken nu extra van belang. Niet alleen voor de noodzakelijke calamiteitencommunicatie, maar ook voor het faciliteren van de grootschalige mogelijkheid om thuis te werken. Het gerucht dat 5G-straling de veroorzaker is van corona, helpt daarbij niet. Inmiddels hebben onverlaten uit protest, al een tiental zendmasten in het land in brand gestoken.

 

Voor KPN-klanten met een MKB- of een grootzakelijk abonnement rekent de operator tot half april geen kosten voor bellen buiten de bundel. Deze actie geldt alleen voor oproepen binnen de EU. Verder stelt KPN de vergadernummers gratis beschikbaar voor alle thuiswerkers in Nederland. Dit geldt ook voor werknemers die geen KPN-klant zijn.

Speciaal voor scholieren die het niet breed hebben, is KPN een actie gestart om te zorgen dat ook die kinderen thuis toegang hebben tot online-lesprogramma’s. Scholen die wél devices hebben, maar waarbij het bepaalde kinderen ontbreekt aan een internetverbinding thuis, kunnen contact opnemen met KPN en vragen om een router en bijbehorende verbinding. KPN stelt hiervoor maximaal 1.000 routers beschikbaar.

 

Ook MVNO’s zitten niet stil. Message To The Moon, dat handelt in internet-, telecommunicatie- en ICT-diensten, biedt haar klanten de mogelijkheid om hun abonnementskosten voor twee maanden te bevriezen. Dit betekent dat zij tot en met 1 juni geen kosten betalen, maar wel gebruik kunnen blijven maken van de afgenomen diensten. Het gaat om bedrijven in de sectoren die het meest getroffen zijn door de gevolgen van het coronavirus. De twee maanden opschorting van betaling kan de branche dan volgend jaar weer inhalen.

 

En dan zijn er natuurlijk de talrijke aanbiedingen van beeldbellen, UC- en thuiswerktools. Microsoft besloot al snel om een gratis Office 365 E1 trial, inclusief Microsoft Teams, beschikbaar te maken voor organisaties. Dit leidde overigens al snel tot capaciteitsproblemen, die ook weer snel waren opgelost.

 

De afgelopen periode gaf een enorme boost in het gebruik van de diensten van Zoom. Zoom heeft de limiet van 40 minuten videovergaderen voor gratis gebruikers tijdelijk verwijderd. Tot 100 gebruikers kunnen nu gelijktijdig vergaderen via het Zoom-platform.

 

Google biedt de geavanceerdere functies van zijn Hangouts Meet gratis aan voor alle klanten van G Suite en G Suite for Education. Daarmee kunnen onder meer videogesprekken worden gehouden met maximaal 250 mensen tegelijk en livestreams voor tot 100.000 kijkers. Ook kunnen vergaderingen bewaard worden op Google Drive. Normaal zijn die functies voorbehouden aan de Enterprise-versies van G Suite, tot 1 juli zijn ze voor alle G Suite-versies gratis te gebruiken.

 

Cisco heeft de mogelijkheden van zijn gratis aanbod uitgebreid in alle landen waar de technologie beschikbaar is. Het verkeer in de Webex-oplossing binnen China is sinds het begin van de COVID-19-uitbraak met een factor 22 is toegenomen. Tegelijkertijd heeft de oplossing tot wel vijf keer zoveel gebruikers gezien in Zuid-Korea, Singapore en Japan. De bijgewerkte gratis versie ondersteunt voor maximaal 100 deelnemers, evenals onbeperkt gebruik zonder tijdsbeperkingen. Naast de bestaande VoIP-mogelijkheden is inbellen ook mogelijk. Bovendien werkt Cisco nauw samen met partners om gratis licenties voor 90 dagen aan te bieden aan bedrijven die in de huidige omgeving nog geen Webex-klanten zijn.

 

Lifesize biedt, onder meer via haar distri Exertis, 6 maanden gratis Lifesize. Dat betekent dat nieuwe organisaties via Lifesize toegang kunnen bieden tot een onbeperkt aantal werknemers, die een onbeperkt aantal videovergaderingen zonder tijdslimiet kunnen hosten. Tegelijkertijd krijgen alle bestaande Lifesize-klanten wereldwijd zes maanden onbeperkte ‘overabonnement’-service om organisatiebrede implementaties mogelijk te maken.

 

3CX biedt sinds 13 maart de standaardeditie van zijn software gedurende 3 jaar volledig gratis aan alle organisaties aan. 3CX biedt daarnaast ook een aparte eenjarige licentie voor scholen.

 

Coligo Meetings van Voiceworks biedt de PRO-versie gratis aan tot 1 september 2020, web-based, met maximaal 9 deelnemers.

 

ICT-dienstverlener ThousandEyes biedt gedurende 90 dagen gratis toegang tot verschillende delen van haar platform, ontworpen om organisaties  te helpen bij de problemen waarmee ze vandaag worden geconfronteerd.

 

Peak-IT komt met een IT-hulplijn. Deze lijn is bedoeld voor servicedesks die overspoeld worden door vragen van werknemers die thuiswerken. Zij kunnen een beroep doen op de lijn voor gratis assistentie.

 

Datacenter BIT uit Ede verdubbelt gratis de bandbreedte voor zijn klanten. Het datacenter zegt hiermee proactief in te spelen op de extra belasting van het netwerk door de toenemende hoeveelheid aan thuiswerkers door het coronavirus. Zo moet een verdubbeling van de bandbreedte ervoor zorgen dat ICT-applicaties, die gehost worden vanuit de datacenters van BIT, beschikbaar blijven voor klanten.

 

Appbouwers Auth0 bieden 1 jaar gratis Auth0 Startup Relief, aan collega-start-ups die strijden tegen het coronavirus. Bedrijven die zich zorgen maken om hun kritieke functies en de toenemende cybercriminaliteit – nieuwe devices op hun netwerken, onbekende inlogs en gerichte phishing-pogingen – mogen nu tot 31 augustus gratis authenticatietools gebruiken om te verifiëren of mensen die inloggen, ook echt mensen zijn die mógen inloggen.

 

Sound of Data biedt gratis audioconferencing aan voor iedereen.

 

Een aantal brancheorganisaties uit de ICT-sector heeft een Slack-kanaal gelanceerd waar iedereen in de techsector terechtkan met vragen en problemen met betrekking tot het coronavirus. Het gaat om ISPConnect, DHPA, Dutch Data Center Association, Vereniging van Registrars, Fiber Carrier Association en BTG/TGG. Brancheorganisaties als BTG ((Brancheorganisatie ICT en Telecom Grootgebruikers) en NLdigital zijn heel actief. Onder meer met het aanbieden van hulpacties voor de zorg.

 

Bijzonder, is ook de actie van Lumidee in Vught. Deze specialist in portofoons geeft deze gratis weg aan ziekenhuizen om contact te houden met de coronapatiënten zonder dat het personeel zich elke keer om hoeft te kleden. Elk ziekenhuis mag bellen (073-6240375, vraag naar Toine of Jeroen) of mailen (info@lumidee.nl).

 

Axians-specialisten bieden de zorg nu belangeloos Avaya-implementatie- en supportdiensten. Ze bieden nu drie weken lang onbetaald hun implementatie- en technische supportdiensten aan als vangnet. Daarbij worden ze ondersteund door de drie maanden licenties die Avaya kosteloos ter beschikking stelt aan de gezondheidszorg.

 

IRENT.systems doet een oproep aan alle datacenterbeheerders van ziekenhuizen. Indien zij extra servercapaciteit nodig hebben, kan IRENT.systems helpen door tijdelijk gratis extra servercapaciteit te leveren. Stuur een mail naar hello@irent.systems of vul het contactformulier in op: https://www.irent.systems/contact/ zodat de mogelijkheden besproken kunnen worden.

 

Ook resellers zitten niet stil. Axoft startte snel na de lockdown een initiatief om ouderen in een sociaal isolement te voorzien van een tablet om te videobellen met familie Inmiddels zijn er al tablets geleverd bij een 60-tal zorginstellingen en volgen er zeker nog 450. Zo zijn meer dan 10.000 ouderen in Rotterdam voorzien van beeldbellen, door Axoft IT & Telecom B.V. en HelpDigitaal, een initiatief van Milah Wouters, Avensus en Axoft. Dit initiatief wordt mogelijke gemaakt door KPN, Sint Laurensfonds, ING Nederland, Datri BV, CloudConnect, VTM en Paree B.V..

 

Huawei leverde onlangs een zending met 800.000 mondkapjes voor de zorg en tablets aan ministeries, om besmette patiënten in staat te stellen met hun naasten te communiceren.

 

GROSC, leverancier van kritische communicatiemiddelen, heeft telecomapparatuur gedoneerd voor de inrichting van noodhospitalen.

 

Mobiele versie afsluiten