Wel een IFA in september, maar kleinschalig

IFA zal dit jaar toch wel plaats vinden als real-life evenement in Berlijn, gebaseerd op een speciaal concept waarbij gezondheid en veiligheid voorop staan. De IFA 2020 Special Edition van dit jaar duurt drie dagen – van 3 tot 5 september – en valt ruim binnen de beperkingen die worden opgelegd door de COVID-19-pandemie. Zo worden er dagelijks vier events georganiseerd, waarbij per event maximaal 1.000 vakbezoekers aanwezig kunnen zijn. Een IFA zonder consumenten dus.

Het evenement,  dat alleen op uitnodiging is, legt strikte beperkingen op aan het aantal deelnemers en richt zich op de vier wereldwijde kernfuncties van IFA, namelijk:

1. een innovatieshowcase voor merken;

2. een platform voor geavanceerde technologieën;

3. een sourcing-evenement voor OEM’s en ODM’s; en

4. een marktplaats waar retailers en merken samen kunnen komen.

IFA 2020 is de eerste gelegenheid voor de consumentenelektronica- en huishoudelijke apparatenindustrie om nieuwe producten en diensten rechtstreeks aan de media en – in het verlengde daarvan – aan consumenten en handel te presenteren. Het evenement komt ook op een cruciaal moment voor merken, fabrikanten en retailers over de hele wereld, net voor het belangrijkste winkelseizoen van het jaar, van Black Friday en Singles Day tot Cyber ​​Monday, Kerstmis en daarna.

Jens Heithecker, executive director van IFA Berlin, zei tijdens een persbriefing vanmiddag: “Na alle annuleringen van evenementen in de afgelopen maanden, heeft onze industrie dringend een platform nodig waar het zijn innovatie kan demonstreren, zodat het kan. Het herstel van onze branche begint hier bij IFA Berlin. ” Hoewel virtuele evenementen nuttig waren, misten ze ‘de directheid, praktische ervaring en menselijke connecties die evenementen zoals IFA Berlin zo ongelooflijk nuttig maken.”

Het concept voor IFA 2020 is ontwikkeld in nauwe samenwerking met volksgezondheidsautoriteiten in Duitsland om de gezondheid en veiligheid van alle deelnemers te waarborgen. De organisatoren zullen ervoor zorgen dat sociale afstand, zorgvuldige controle van de menigte en andere effectieve maatregelen voor openbare hygiëne allemaal aanwezig zijn.

Als gevolg hiervan is IFA 2020 niet toegankelijk voor het publiek, maar wordt het alleen op uitnodiging georganiseerd.

 

Vier evenementen, één IFA

De IFA van dit jaar wordt effectief georganiseerd als vier op zichzelf staande evenementen, met niet meer dan 1.000 deelnemers voor elk evenement per dag. Hoewel de organisatoren hopen dat de algehele volksgezondheidssituatie tussen nu en september zal verbeteren, hebben ze besloten voorzichtig te zijn en aan de strengste veiligheidsnormen te voldoen.

 

De vier IFA 2020-evenementen zijn:

 

1. IFA Global Press Conference

IFA heeft haar wereldwijde persconferentie, die meestal in april plaatsvindt, verplaatst naar september en heeft er dit jaar de wereldwijde showcase voor innovatie en technologie van gemaakt.

 

De wereldwijde persconferentie zal ongeveer 800 journalisten uit meer dan 50 landen naar Berlijn uitnodigen, zodat merken en fabrikanten journalisten hun nieuwste producten en apparaten kunnen laten zien. Alle keynotes en persconferenties van het bedrijf zullen plaatsvinden op slechts twee of drie keynote stages, samengesteld door ALS EEN. Dit houdt de aantallen laag voor de productiemedewerkers ter plaatse en zorgt ervoor dat de hoogste hygiënenormen worden nageleefd, zowel op het podium als in de zithoek voor media.Naast bedrijfspersconferenties krijgen industriepartners de kans om een ​​slim bedrijf te creëren en merkpresentaties voor interviews en verdere gesprekken met vertegenwoordigers van de media. Voor journalisten zal dit dit jaar de meest efficiënte manier zijn om de technologieverhalen waarin hun publiek geïnteresseerd is te behandelen; het is hun eerste kans na het begin van de pandemie om alle innovatie en nieuwe producten van dit jaar allemaal op één plek te zien, en ze kunnen persoonlijke interviews met de woordvoerders voor merken organiseren.

 

De openings keynote voor de IFA van dit jaar wordt gegeven door Cristiano Amon, de president van Qualcomm, een bedrijf dat de onbetwiste wereldleider is in mobiele connectiviteit.

 

De voorzitter van Qualcomm zei dat hij ernaar uitkijkt om de keynote te geven en het belang van connectiviteit in deze ongekende tijden aan de orde te stellen. Dhr. Amon zal spreken over de nieuwste ontwikkelingen van het bedrijf op het gebied van 5G, AI en andere sleuteltechnologieën die de toekomst van het internet zullen aandrijven en de apparaten en mogelijkheden zullen leveren die de wereld nodig heeft.

 

2. IFA NEXT ontmoet IFA SHIFT Mobility

Alleen voor dit jaar combineert IFA zijn twee innovatieplatforms – IFA Next en SHIFT Mobility – voor een exclusief live-evenement voor de internationale technische gemeenschap. Het evenement brengt technologische start-ups en bedrijven in de sector van de verbonden mobiliteit samen, om hen te helpen de broodnodige levensader van publiciteit en brancheverbindingen te krijgen. Voor innovators, disruptors, techjournalisten en digitale influencers die geïnteresseerd zijn in de allernieuwste technologie, wordt dit het belangrijkste evenement van het jaar om bij te wonen.

 

3. IFA Global Markets

In de afgelopen drie jaar is IFA Global Markets uitgegroeid tot Europa’s grootste inkoopbeurs voor OEM’s en ODM’s. Nu wordt het de eerste speciale sourcing-show van dit jaar ter wereld. De boodschap van de branchepartners van IFA was duidelijk: de industrie heeft een sourcing-show nodig om de toeleveringsketens die zijn getroffen door de verstoring van de COVID-19-pandemie te herstellen en te herstructureren.

 

4. IFA Business, Retail & Meeting Lounges

Elk jaar is IFA Berlin de belangrijkste marktplaats voor consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten. Zo sloten in 2019 merken en retailers tijdens het evenement in Berlijn deals ter waarde van meer dan 4,7 miljard euro.

 

Hoewel de pandemie het onmogelijk zal maken om dit niveau van het sluiten van deals en netwerken te repliceren, zal IFA Berlin de IFA Business, Retail & Meeting Lounges cureren om merken en fabrikanten de broodnodige kans te geven om retailers op een veilige en efficiënte manier te ontmoeten van het belangrijkste winkelseizoen van het jaar.

 

Virtuele IFA-ervaring

De organisatoren weten dat de belangstelling voor het bijwonen van IFA 2020 de beschikbare plaatsen ver zal overtreffen, terwijl voor sommige mensen nog steeds reisbeperkingen gelden. Daarom biedt IFA iedereen virtuele mogelijkheden om deel uit te maken van de IFA Berlin-ervaring.

 

Hans-Joachim Kamp, voorzitter van de raad van toezicht van gfu Consumer & Home Electronics GmbH, de organisator van IFA, zei: “IFA Berlin is het belangrijkste evenement voor de consumentenelektronica- en huishoudelijke apparaten-industrie. De afgelopen weken hebben we nauw samengewerkt met het IFA-team om een ​​concept te ontwikkelen dat al onze branchepartners het platform geeft dat ze nodig hebben om over hun innovaties te praten. ”

 

Dr. Christian Göke, CEO van Messe Berlin, merkte op: “Ons IFA-team heeft hier echt de registers voor uitgetrokken. Ik ben ongelooflijk trots op hoe ze deze uitdaging hebben aangepakt en een oplossing voor IFA 2020 hebben bedacht. ”

 

Mobiele versie afsluiten