Wat levert investeren in IT een kruidenier op?

Onderzoek onder Amerikaanse winkeliers

Als het gaat over investeren in IT staat zelden de kruidenier of bakker op de hoek centraal. Dat gebeurt wel in het jaarlijkse onderzoek van FMI, The Food Industry Association, de Amerikaanse koepel voor de gehele voedingsketen.

Amerikaanse kruideniersVolgens FMI is 88 procent van de achterban die aan het onderzoek heeft meegedaan dat ze “iets” met IT doen om de klantervaring te verbeteren. Dat is een hoge score. Maar daarbij moet wel gezegd worden dat IT een heel breed begrip is. FMI heeft daarom ook doorgevraagd en dat leverde de volgende antwoorden op.

De gemiddelde Amerikaanse winkelier (“kruidenier”) heeft dus wel een aantal toepassingen waarvoor IT nodig is. Dat betekent ook dat hij/zij daar in investeert. Veel is dat niet. De achterban van FMI die verkoopt (dus de echte winkeliers) hadden daar in 2021 gemiddeld 1,3 procent van hun omzet voor over. FMI leden die de winkeliers goederen leveren scoorden met 3 procent van hun omzet aanzienlijk hoger.

Rendement

Tussen leveranciers en kruideniers is nog een opmerkelijk verschil zichtbaar. 73 procent van de eerste groep ziet positief rendement op de investeringen in IT. Kruideniers zijn daar veel negatiever, slechts 39 procent ziet dat de investering meer oplevert. Het maakt daarbij ook geen verschil of men een filiaal heeft of meerdere.

Het gaat hier om Amerikaans onderzoek dat natuurlijk niet een op een vertaald kan worden naar de Nederlandse markt. Desondanks is het wel nuttige informatie. Het laat namelijk zien dat naast alle succes verhalen over IT bij start-ups, banken en dergelijke er ook nog steeds bedrijven zijn die worstelen met IT, niet omdat het zo moeilijk is, wel omdat het weinig bijdraagt aan de business.

 

(Tot zover bekend is er geen vergelijkbaar breed Nederlandse onderzoek naar investeren in IT en het rendement door de middenstand. )

Mobiele versie afsluiten