Waarom toezichthouder FTC VPN aanbieders gaat onderzoeken

signalen voor foute beloftes en handel in klantdata

Wat is het doel van een VPN? Zakelijke gebruikers denken waarschijnlijk als eerste aan online veiligheid. Consumenten eerder aan software dat helpt het IP en de locatie van een persoon te verbergen of te veranderen.

FTCDie laatste groep heeft de keuze uit veel aanbieders. De manier waarop dat soort partijen adverteert is alle landen hetzelfde. Sommige partijen houden zich keurig aan de regels, anderen negeren zoveel mogelijk regels. Het is niet verwonderlijk dat met enige regelmaat reclames van VPN aanbieders (hier: primair de partijen die een consumentendienst leveren) moeten worden verwijderd.

In Amerika is nu voor het eerste een stap gezet om de opzettelijke foute aanbieders op een andere manier aan te pakken. Politici uit Washington hebben de FTC gevraagd onderzoek toe doen naar de aard en omvang van klachten over VPN’s.

De FTC is als toezichthouder verantwoordelijk voor de bescherming van consumenten, maar het houdt ook toezicht op kartelvorming. Dus wat hier de ACM doet. Bijzonder is dat FTC laat doorschemeren een deel van de vermeende problematiek te herkennen en daar al naar te kijken,

Waar gaat het precies om?

De politici vragen te onderzoeken of de bedrijven geen valse beloftes doen over de privacy van hun klanten of het bieden van extreme en daardoor onmogelijke veiligheid. Van zes aanbieders op de Amerikaanse markt is schijnbaar dit voorjaar nog aangetoond dat er meer loos is dat het lekken van persoonsgebonden data. Het vermoeden bestaat zelfs dat die commercieel wordt uitgebuit (!).

Waarom is wat FTC doet belangrijk voor Europa?

Op het eerste gezicht lijkt dit een puur Amerikaanse aangelegenheid. Echter als FTC vast zou stellen dat er inderdaad het nodige mis heeft, heeft dat ook  gevolgen als deze diensten in de EU worden aangeboden. Met een FTC rapport in de hand is het voor ACM en de andere toezichthouders erg makkelijk gemaakt een zelfde onderzoek te doen. Het kan ook helpen klachten van consumenten bij de reclamecode commissie te starten.

Als daardoor de bezem door het aantal aanbieders wordt gehaald is dat alleen maar goed. Het is te makkelijk een VPN dienst op te zetten en de gebruikers op het verkeerde been zetten of zelf misleiden. En het zijn echt niet alleen maar consumenten die daar intrappen. Ook kleine ondernemingen denken te vaak dat hier een goedkope consumentendienst bescherming genoeg biedt.

 

Nawoord: Brian Krebs heeft zojuist een artikel gepbuliceerd waarin de link tussen “gratis VPN diensten” en cybercriminelen wordt uitgegegd.

Mobiele versie afsluiten