Vrouwen in de IT: Fiona van der Graaf

De IT-sector was voor Fiona geen bewuste keuze. Het ondernemerschap wel. Na de afronding van haar studie HEAO-CE in 1994 startte zij als sales management trainee bij Unisys, een groot Amerikaans technologiebedrijf dat destijds hardware leverde. Zo is ze bij toeval de IT ingerold.

IT en ondernemerschap goede combinatie

Fiona van der GraafHaar ondernemende instelling en continue drive om organisaties te versnellen en te laten groeien, hebben bijgedragen aan haar succes. Als iets onmogelijk lijkt, wordt het voor Fiona juist een aantrekkelijke uitdaging.

Fiona: “Transformeren is complex en vergt een paradigma-verandering. Ik leer organisaties anders te kijken. Mijn aanpak is gestoeld op mijn visie dat je eerst moet verduidelijken en simplificeren. Je moet het makkelijk maken zodat mensen kunnen aanhaken. Bij teveel transformaties haken mensen af en dat is niet nodig. Je moet samen het spel leren spelen én de spelregels bepalen. Dat bepaalt of je het beste team wordt en wint.”

Met een groot analytisch vermogen en een nuchtere praktische vertaling naar het HOE weet Fiona organisaties te transformeren met veel aandacht voor IT en het spel leren spelen. Deze talenten hebben haar een mooie carrière opgeleverd in de IT, waar zij momenteel actief is als Chief Digital Officer, Strategisch Adviseur. Haar reputatie is die van Transformatie Booster.

Eenmaal in de IT, altijd in de IT

Haar drijfveer en passie voor IT liggen eraan ten grondslag dat organisaties kunnen kiezen om mee te lopen in de voorhoede. Door het gebruik van ‘state of the art’ IT-ontwikkelingen blijven ze een leidende rol spelen. Dit nalaten, betekent te vaak een ondergang, zoals de digitaliseringslag heeft laten zien.

‘IT is een transformatie en waarde engine’

“Als je deze ‘engine’ goed blijft afstellen op de ontwikkelingen, strategie en organisatie, blijf je winnen”, zegt Fiona. “De huidige digitalisering heeft bedrijven al veel en ver gebracht. Het wordt dan ook steeds belangrijker om een organisatie verder te versimpelen voor een optimale digitalisering en uiteindelijke transformatie.”

Versimpeling loont

In 2001 behaalde Fiona haar International Executive MBA, Business Economics aan de Nyenrode Business University. Ze heeft daarna als MT-lid gewerkt voor KLM, Heineken, Ahold Europe en Friesland Campina. “De eerdergenoemde versimpelingsslag zorgt niet alleen voor een heldere IT-structuur binnen de organisatie, maar ook voor duidelijk eigenaarschap en een veel beter samenwerkingsmodel van bestuur tot de agile teams” stelt Fiona.

Ontwikkeling kennis en behoud van passie

Fiona onderstreept het belang van de rol van medewerkers die langer voor de organisatie werken. Ze heeft dan ook veel waardering voor werknemers die een organisatie vanaf de oprichting verder hebben gebracht. “Ontwikkeling van kennis en behoud van passie bij alle mensen is belangrijker dan ooit in de huidige arbeidsmarkt.”

Vrouwelijke skills in MT’s en besturen

Door haar positieve mentaliteit werkt Fiona altijd goed en plezierig samen met de mannen en vrouwen in haar teams. “De meeste vrouwen die ik ken, zijn ondernemend, durven duidelijk richting te geven en keuzes te maken. Vrouwen zijn soms wat behoudender dan mannen als het gaat om het nemen van risico’s of het snijden in een organisatie”, zegt ze. “Juist deze vrouwelijke inbreng werkt goed binnen een managementteam en leidt tot een stabielere, meer mensgerichte koers met de langere termijn voor ogen.”

 

Door: Pauline Lauer

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)

Mobiele versie afsluiten