Vraagtekens bij de communicatie van die grote cloudaanbieder

Een grote cloudaanbieder houdt deze dagen een internationale event om klanten en wederverkopers op de hoogte te brengen van de nieuwste ontwikkelingen. Deze meerdaagse happening gaat zoals altijd gepaard met een mediaoffensief. In reactie daarop laat de concurrentie ook van zich horen.

cloudDe grote cloudaanbieders merken dat ze iets moeten doen. Twee weken voor deze happening heeft de marktleider al laten weten duizenden medewerkers te ontslaan. Die melding is inmiddels al weer van de frontpages verdwenen. De kans dat het onderwerp de sfeer verpest is daarom gering. Die ontslagronde door het hele bedrijf heeft al doel de kosten te verlagen en de aandeelhouders tevreden te houden. Die laatste groep heeft weinig reden blij te zijn, want de koers van het aandeel is dit jaar ruim 40 procent minder waard geworden. In geld uitgedrukt is 1.000 miljard aan beurswaarde verdwenen, een letterlijk onvoorstelbaar groot bedrag.

Uitdagingen

Bij de uitdagingen van deze cloudaanbieder kunnen we ons veel makkelijker iets voorstellen. Die problemen gelden namelijk ook voor bijna alle andere partijen in de sector. Dat zijn aan de ene kant het afvlakken van de groei en aan de andere kant de druk van regelgevers. De problemen met de groei is iets waar alle partijen mee te maken hebben, maar uitgerekend de grootste speler heeft de meeste tegenwind. De wet van de remmende voorsprong speelt hier duidelijk een rol en de prijsstelling is ook niet meer zo prettig.

In principe zit iedereen in het zelfde schuitje als het gaat om de druk van regelgeving. De wetgever kijkt namelijk naar de hele sector. Of het nu gaat om de omgang met de concurrentie, het stroomverbruik of andere milieuaspecten iedereen heeft zich aan de wet te houden. En als die wet er nog niet is, is iedereen bij de inspraakrondes in theorie het zelfde gewicht in de schaal te leggen.

De grootste cloudaanbieder grijpt het event aan om nieuwe diensten aan te kondigen. Dat moet duidelijk maken dat men alles op alles zet de koppositie te behouden en voor nieuwe omzet te zorgen. Dat wordt onderbouwd met een stroom persberichten over nieuwe cloudmodellen en voorspellingen van analisten.

Footprint

Dat communicatieoffensief wordt ook gebruikt om regelgevers of kritische klanten gerust te stellen als het gaat de om de eco footprint. Met een “pledge” het waterverbruik van de hyperscale omgevingen drastisch te verminderen. Tegen 2030 wil het zelf meer water “teruggeven” dan dat het verbruikt.

Een deel van de pers neemt dat soort meldingen klakkeloos over. Een deel van de concurrentie pareert de boodschap met de melding dat zij op het vlak van groene stroom het braafste jongetje van de klas worden. En een heel klein deel van de pers, de concurrentie en de markt vraagt zich af wat er eigenlijk wordt bedoeld. Meer water teruggeven dan je verbruikt? Wolken bestaan uit water, maar geldt dat ook voor de cloud? Wat is de waarde van een “pledge”? is dat een contract met een SLA en een boeteclausule?

Op over over het randje?

Iedereen heeft recht zijn events succesvol te laten verlopen en communicatie speelt daarbij een belangrijke rol. De randjes opzoeken, dat is toegestaan. Of in dit geval sprake is van op over over het randje is nog maar de vraag. Los daarvan: een datacenter hoeft voor de operatie helemaal geen water te gebruiken. Daarvan hebben we in Nederland wel een aantal goede voorbeelden.

Mobiele versie afsluiten