Vodafone kiest voor Azure en schrapt eigen datacenters

het draait meer om kosten dan het persbericht suggereert

Vodafone en Microsoft hebben bekend gemaakt dat de telco de komende 10 jaar tot $1,5 miljard zal uitgeven aan Azure. Voor vaste en mobiele connectiviteit wordt dus vertrouwt op de cloud.

vodafone 405390AI en Chatbots

Het persbericht van de twee staat bol van claims over AI. Daardoor wordt de indruk gewekt dat alleen dat de reden is voor een migratie van 46.000 servers van bestaande datacenters naar de Azure cloud.

De werkelijkheid is uiteraard iets anders dan de twee voorschotelen. Natuurlijk is het voor een internationaal opererend bedrijf met miljoenen consumenten handig om chatbots in te zetten. Is daarvoor een complete migratie nodig? Nee.

Vodafone wil meters maken met IoT. Dat er dan gezocht wordt naar een platform dat naast schaalbaar ook mondiale dekking mogelijk maakt snapt iedereen. Is cloud dan een logische keuze? Ja, maar we kennen ook voorbeelden van bedrijven die kiezen voor een van het handjevol datacenters met een eigen infra en mondiale footprint.

Teams

Is er dan een meerwaarde in samenwerking die over het hoofd wordt gezien? Ja. Om te beginnen is Teams natuurlijk een dienst die de business van Vodafone hard raakt. Tegelijk levert het ook weer klanten en omzet op. Verder is datasoevereiniteit, NIS2, en nog een heel rij met maatregelen die tot hogere kosten gaan leiden. Wat is er dan logischer om zaken uit te besteden aan een partij die reeds over de nodige papieren beschikt en compliant overkomt?

Kosten

En daarmee is ook het derde punt duidelijk. Vodafone moet wereldwijd hard snijden in de kosten. Complete landenvestigingen worden van de hand gedaan. Kopers zijn echter niet happig, want overnames in de telecommarkt zijn complex, duur en of toestemming wordt verleent is altijd onzeker.

De migratie zoals nu aangekondigd is het verschuiven van Capex naar Opex, tegelijk kan er met de verkoop van de eigen datacenters nog wat geld worden verdiend en afscheid worden genomen van personeel. De inzet van de eerder genoemde chatbots waar de partijen zo veel over zeggen is even zo vooral een manier om in de kosten te kunnen snijden, want personeel is in de eerste plaats een kostenpost.

Dat de Vodafone aangeeft dat het core netwerk geen deel uitmaakt van de Azure deal en dat dit on-prem blijft is een quote om in te lijsten. Tien jaar is in de IT een eeuwigheid.

Mobiele versie afsluiten