ViPro: ‘Focus op betrouwbaarheid, partnership en klanttevredenheid’

Interview met Mark Sollie en Arie den Heijer

ViPro is met haar bevlogen en betrokken team, een stabiele rots in het dynamische en snel veranderende ICT-landschap. Eigenaar Mark Sollie en partnermanager Arie den Heijer praten openhartig met ITchannelPRO over hun gedeelde passie. “Betrouwbaarheid, partnership en klanttevredenheid staan voorop”, aldus Mark.

Statement maken

mark_sollie arie-den-heijer ViProDe markt voor telecom- en datadiensten is volop in beweging. Bedrijven ontstaan, bedenken mooie oplossingen en brengen die naar de markt. Eenmaal succesvol, gaan veel bedrijven als gevolg van een overname op in een groter geheel en vaak verdwijnt dan datgene waar de meeste ICT-partners zoveel belang aan hechten; passie voor het vak en commitment richting klanten. Juist op dat punt wil ViPro (Virtual Provider) een statement maken. Met een hart voor techniek en tevreden partners bouwt ViPro haar positie uit en wil ook op de lange termijn als gezonde zelfstandige onderneming partners helpen bij maatwerk connectiviteit en telefonie.

Korte historie

Mark Sollie startte zijn onderneming in 1999 omdat hij merkte dat lokale of regionale ICT-ondernemingen worstelen in een markt die gedomineerd wordt door grote telecomaanbieders. Afgezien van de vaak beperkte onderhandelingskracht, was het zeker in de beginjaren lastig om diensten te leveren onder eigen label. In 2001 lukte het voor het eerst om white label breedband aan te bieden (eerst xDSL, later COAX en glasvezel). Deze doorbraak vormt de basis voor wat nu ViPro is: een wholesale aanbieder met white label bouwstenen voor partners die onder eigen naam ICT-diensten leveren tegen gezonde marges.

Arie den Heijer heeft veel ervaring in de ICT-markt en heeft lang gewerkt bij één van de grotere spelers in de wholesale sector. Het was een mooi en energiek bedrijf, totdat het werd overgenomen door een grote beursgenoteerde telecomoperator. Arie voelde zich er minder thuis. De tijd van oneindige passie voor het vak en altijd (24/7) een helpende hand, maakte plaats voor een strikter gereguleerd regime. “Je merkt dat in zulke gevallen de focus al snel verschuift naar processen en geldstromen. Ik vroeg mij af of de missie nog wel was om klanten (partners) tevreden te stellen, of dat het vooral ging om de aandeelhouders en investeerders. Dat maakte dat ik me er minder thuis ging voelen”, aldus Arie.

Bij ViPro is hij als partnermanager weer in zijn element en heeft hij zijn oude passie teruggevonden. “ViPro is een techniek gedreven onafhankelijk bedrijf, opgebouwd rond veel gepassioneerde techneuten die altijd klaar staan om klanten te helpen. Bij ViPro is de service en support uitmuntend. Het succes van onze partners, is ons succes.”

Volgende fase

ViPro bestaat binnenkort 10 jaar en gaat een volgende fase in. Een nieuwe huisstijl moet dat elan ondersteunen. Het ViPro-team is inmiddels aangevuld met het bekende gezicht van Arie en staat klaar om de verdere groei op te vangen. Mark: “We completeren al jaren op een succesvolle manier het portfolio van veel ICT-partners. Dat komt door onze wortels in de telecommarkt, alsmede vanwege onze voorsprong en ruime kennis van IP-telefonie. Hierdoor bieden wij een volledig dienstenpakket richting eindgebruikers. Wij helpen onze partners met het white label aanbieden van vaste en mobiele communicatiediensten en -services. Daarbij kunnen onze partners kiezen voor de mate van ondersteuning. Ook kunnen ze bij ViPro terecht voor internetdiensten zoals clouddiensten, hosted telefonie, e-mail en andere ISP-services. “Het zijn allemaal bouwstenen voor diensten onder eigen label”, zegt Arie. “Diensten onder eigen label aanbieden, is waardevol voor partners en biedt hen gezonde marges.”

Samen naar Zandvoort

Alle mooie ontwikkelingen en toekomstplannen zijn gedeeld tijdens het recente en zeer succesvolle partner-evenement op circuitpark Zandvoort. Niet alleen het weer, ook de stemming was goed. “Onze partners herkennen zich duidelijk in ons profiel, waarbij ‘samen in business zijn’ centraal staat”, zegt Mark. “De drie succesfactoren zijn: smarter together, stronger together en successful together. Partners ervaren de voordelen van onze bedrijfsvoering. We groeien door veel in onszelf te herinvesteren en daarmee een lange termijnvisie te verwezenlijken. We gaan voor partnership en stellen de partner centraal en dus de eindklanten van die partner. Wij zijn pas tevreden als de partner dat ook is. ViPro is de one stop shop voor connectiviteits- en communicatiediensten die het portfolio van onze partners compleet maken.”

 

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4)

Mobiele versie afsluiten