De Nederlandse werkplek is dankzij Covid-19 totaal op de schop gegaan. Thuiswerken is nu de norm en home offices zijn in hoog tempo ingericht. Dat proces is nog niet klaar en de distri’s spelen hierin een belangrijk rol. TBM vroeg daarom aan vier distri’s: hoe heb jij de afgelopen weken ervaren?
“Er heeft een enorme verschuiving plaatsgevonden richting thuiswerken. Geplande implementaties van mobiel-thuiswerken zijn versneld opgeleverd of zelfs zonder planning beklonken. Platformen als onze 3CX, maar ook Teams, UC en Zoom zijn breed uitgerold. Hierdoor is een run ontstaan op onze gecertificeerde devices die de zakelijke kwaliteit waarborgen. Onze headsets, speakerphones, desktop conference=apparatuur en PoE-switches waren niet aan te slepen.
We zagen de grootste verschuiving van enterprise-projecten naar thuiswerkoplossingen. Of dit nu van vaste of tijdelijke aard is, de producten voor thuiswerken zijn nodig. Gelukkig zien we dat ook de uitgestelde projecten nu langzaam weer tractie beginnen te krijgen.
Onze voorraden van headsets, camera’s en speakerphones hebben we flink verhoogd. Maar dat blijkt niet altijd voldoende omdat fabrikanten de vraag ook niet meer aan kunnen, of niet kunnen transporteren. We hebben onze organisatie gemobiliseerd om resellers actief te helpen met thuiswerkoplossingen voor hun klanten. Er zijn oplossingen geleverd waar de resellers zelf nog niet aan hadden gedacht. Met een PoE-adapter kun je bijvoorbeeld volledige thuiswerkplek mogelijk maken. Vroeger hadden we het over
redundant, thuiswerken wordt nu een soort redundant 2.0.
Wij hebben niet veel verschillen gezien in de manier van handelen tussen onze leveranciers. Iedereen heeft de aandacht verlegd naar thuiswerkomgevingen. De contacten met zowel de leveranciers en onze resellers waren intensiever, omdat we meer samenwerkten om tot oplossingen te komen.
Voor de toekomst verwacht ik dat meer bedrijven gaan nadenken over wat voor impact een volgende pandemie zou kunnen hebben.”
– Jan Mulder, General Manager ATIS Telecommunicatie
“We hebben recent ons portfolio uitgebreid, maar dat staat los van de coronacrisis. Het gaat om merken waarmee we al langer in gesprek waren. We zijn wel door partijen benaderd met aanbod om op de situatie in te spelen, maar dat heeft niet geleid tot nieuwe producten.
Eigenlijk is er voor ons niet veel veranderd. Vanuit huis werken is bij ons al lang mogelijk. De meeste collega’s hadden er ervaring mee. Er is wel een verschil tussen incidenteel thuiswerken en voor een lange periode. Dat is niet altijd en niet voor iedereen even praktisch. Gelukkig kunnen we met een kleinere afwisselende bezetting en afgeschermde werkplekken op de zaak werken.
We zijn onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf, dus we moeten maatregelen aanscherpen. Belangrijkste is dat we een extra oogje in het zeil houden bij de cash-positie. Ook zijn we strikter wat betreft de kredietlimieten. Onze collega’s in Duitsland hebben de betaaltermijn waar nodig opgerekt van 30 naar 45 dagen. Dat lijkt in Nederland nog niet nodig te zijn, maar we letten goed op signalen vanuit de markt.
Veel partners in ons kanaal hebben jaren terug de markt voor traditionele telefonie compleet zien veranderen. Die toen opgedane ervaring zie je nu terug in de manier waarmee ze op de home office-vragen inspelen. Ze doen dat snel en adequaat.
Voor de toekomst verwacht ik dat een aantal bedrijven zal terugkeren naar het oude patroon van iedereen op de zaak laten werken. Het is nog koffiedik kijken hoe groot die groep is. Dat WFH een eenmalige piek doormaakt en daarna wordt vergeten is volgens mij uitgesloten.”
– Jean-Paul Weterings, Managing Director van Exertis Benelux
“Ons portfolio is in hoog tempo uitgebreid met nieuwe producten voor onder meer huddle rooms, WFH-situaties en VMR-oplossingen van verschillende vendoren. UC/Collaboration was al booming dankzij de introductie van Microsoft Teams. Door het coronavirus is de acceptatie van video collaboration versneld.
We hebben een grote verschuiving gezien van platte hardware-distributie naar onze core business als value add distributor. We zijn de laatste tijd zeer gefocust geweest met het ondersteunen van onze resellers in UC design & deployment. Naast UC enablement voor resellers helpen we serviceproviders en resellers met professional services rondom voice-infrastructuur, vooral met de ondersteuning van Microsoft Teams direct routing.
Zelf hebben we weinig maatregelen hoeven treffen. Ons team is ingericht om snel te kunnen schakelen. Het enige wat wij niet onder controle hebben is de productiecapaciteit van onze vendoren en een deel van de logistiek. Gelukkig hebben resellers hier begrip voor.
De vendoren hebben in een rap tempo nieuwe producten en diensten ontwikkeld binnen hun scope. We zien ook resellers die buiten hun comfortzone zijn gegaan om de klanten te kunnen helpen in deze crisis. Juist deze groep hebben we als value add distributor goed kunnen helpen.
Door het coronavirus en het verplicht thuiswerken verwachten we dat werkgevers gaan nadenken over mogelijke kostenbesparingen van kantoorruimtes en reiskosten. Wij hopen vanuit een UC-perspectief dat bedrijven goed gaan nadenken hoe ze het thuiswerken verder vorm gaan geven binnen hun huidige bedrijfsprocessen.”
– Dustin James, Territory Manager Benelux, Nuvias Nederland
“Westcon had al een omvangrijk portfolio voor UCaaS en security-oplossingen, we hebben daar niets in hoeven aan te passen. We hebben gekeken hoe we deze oplossingen kunnen combineren om zo in te spelen op de situatie.
Mij valt elke dag weer op dat we als organisatie, net als de resellers, in staat zijn heel snel op de situatie te kunnen inspelen. Je ziet dat het vertrouwde is ingeruild voor creativiteit en innovatie bij zowel ons als onze resellers. Een positieve verandering.
Maart was een extreem drukke maand wat betreft de verkoop van specifieke thuiswerk-oplossingen. We hebben geprobeerd om hier zo goed mogelijk op in te spelen door bijvoorbeeld extra voorraad in te kopen of een alternatief te bieden. Ook hebben we rekening moeten houden met de financiële situatie in bepaalde verticals. Daar spelen we vanuit Westcon op in door financiële diensten aan te bieden.
Je ziet dat de ene reseller er beter en sneller op in speelt dan de ander. Wij proberen zo veel mogelijk te ondersteunen. Daarom is het delen van kennis en het sparren met onze partners extra belangrijk in deze tijd.
Voor de toekomst verwachten we dat thuiswerken en minder reizen onderdeel worden van het ‘nieuwe normaal’, waardoor er voor ons en onze resellers ook nieuwe kansen ontstaan om organisaties hierin te ondersteunen. De bedrijven zullen hun ICT-omgeving nog meer gaan optimaliseren, met communicatie-, netwerk- en cybersecurity oplossingen, om voorbereid te zijn op de huidige en toekomstige situatie.”
– Arno Beker, Managing Director bij Westcon Northern Europe