Uitfaseren ISDN30 gaat iets minder snel dan gepland

KPN en Tele2 hebben meer tijd nodig

ITchannelPRO kreeg vorig jaar bijzondere signalen over het uitfaseren van ISDN30. Waar toen op werd gewezen lijkt de realiteit te zijn. De data die de twee aanbieders van ISDN30 hebben gecommuniceerd over het stoppen van de dienstverlening levert problemen op. Dat heeft de Minister van EZK de Tweede Kamer laten weten.

ISDN en ISDN30 is EOL

ISDN telefoontoestel ISDN is in Nederland en daarbuiten EOL verklaard. Onderdelen en hardware voor de centrales en bij gebruikers wordt amper nog gemaakt. Personeel met kennis wordt schaars, het onderhoud onbetaalbaar. Daarnaast is het aantal klanten sterk naar bekenden gelopen. ISDN en ISDN 30 hebben geen voordelen meer ten optzichte van VOIP. Daarom is binnen de EU de afbouw van deze techniek toegestaan.

Bij die afbouw is eerst gekozen voor de simpelste ISDN variant. Dat leverde in Nederland betrekkelijk weinig problemen. Door de hoge breedbanddichtheid is VOIP al dan niet in combinatie met 4G  een alternatief dat overal kan worden geleverd. ITchannelPRO kreeg te horen dat het grootste probleem het vinden van alle aansluitingen en het in kaart brengen van de diensten die nog van ISDN afhankelijk waren vormde

De volgende stap zou zijn het uitfaseren van ISDN30. Daar spelen echter nog iets andere problemen. Om te beginnen is daar aan de klantzijde sprake van veel meer en diverse hardware. Die moest vaak vervangen worden en op die investeringen zit niet iedereen te wachten.

Planning lastig

Wat deze stap verder lastig maakt is de planning. Sinds vorig jaar is het werken op klantlocatie natuurlijk erg moeilijk. Budgetten die er zijn voor IT zijn massaal ingezet om het thuiswerken te faciliteren. Werkzaamheden aan het netwerk van en door de telco’s heeft vorig jaar ook de nodige vertraging opgelopen.

Het resultaat laat zich raden. De door KPN en Tele2 aan de klanten gecommuniceerde tijdsplan van het uitfaseren van ISDN30, inclusief de datum waarop de dienst ophoudt te werken is een probleem. Dit was in de sector al enigszins bekend. KPN heeft namelijk al laten doorschemeren die datum met een half jaar uit te stellen. Tele2 communiceerde dat niet.

Antwoord van de minister

De Tweede Kamer heeft via vragen aan de minister de druk opgevoerd. Door gericht te vragen naar de risico’s voor alarmeringen heeft het ministerie met dezelfde vragenlijst contact met de telco’s opgenomen. Het antwoord van de minister is kort en deze passage is daarbij het belangrijkst:

De Autoriteit Consument en Markt (ACM), die KPN eind vorig jaar toestemming heeft verleend om de TDM-interconnectie uit te faseren, heeft KPN toestemming gegeven om in deze gevallen de TDM-interconnectie tijdelijk weer te activeren. Tele2 heeft de zorg- en alarmcentrales hierover op 20 augustus jl. geïnformeerd. Samen met de ACM blijf ik hierbij de vinger aan de pols houden.

Tijd gewonnen

Het voornemen van de twee telco’s per oktober van dit jaar (Tele2) en per voorjaar 2020 (KPN) met ISDN30 te stoppen is dus het verhaal van de soep die niet zo heet geserveerd wordt. Beide bedrijven zien in dat risico’s bij de klanten, maar ook voor de eigen organisaties te groot zijn. Er is nu dus tijd gewonnen klanten die nog iets doen met ISDN30 in beweging te krijgen. Hoeveel tijd is niet bekend. Het zal eerder een kwestie van maanden zijn van een heel jaar. De problemen van beschikbaarheid van onderdelen en de kosten van het onderhoud zijn namelijk het afgelopen jaar alleen maar groter geworden.

Mobiele versie afsluiten