TBM VoIP Summit: Reseller van de toekomst biedt service

tbm-voip-summit-reseller-van-de-toekomst-biedt-service

Laten de telecomaanbieders het liggen als het gaan om innovatie? Dit was een van de centrale vragen in de zeer succesvolle ronde-tafelbijeenkomst TBM gisteren organiseerde met de captains uit de VoIP Industry. Het antwoord is nee, want service wordt cruciaal voor het overleven van de reseller in de toekomst. Marktanalist Jhon Douma schreef een puntige samenvatting.

Tijdens de VoIP Summit van TBM waren de directieleden van dean one, gnTel, KeenSystems, Ng Networks Blu, oneCentral, Ozmo (Destiny), Pocos, RoutIT, Telador, Voiceworks en X2com aanwezig bij gastheer NL Digital. In de discussie stond de huidige nieuwe generatie (Z) centraal. Zij werken waar ze willen (in het café of zelfs in het park) en chillen overal. Ze zijn het type digitale hangjongeren dat maar één ding wil: anywhere anytime, anything with one device.

Dit gegeven leidde tot een discussie over de hoofdvragen rond het thema Communicati in 2020:·

– Hoe ziet de reseller van de toekomst eruit?

– Wat is de operator van de toekomst?

– Wordt de (mobiele) telefoon het centrale device voor nieuwe businessmodellen?


Onrust

Het leek in het gesprek dat er een overnamegolf gaande is in de telecomsector. Grote service providers hanteren in toenemende mate een build & buy-strategie met fusies en tot gevolg. Leidt dat tot onrust binnen het communicatiekanaal? Ja en nee. Het zorgt volgens de deelnemers aan tafel ook voor kansen en groei. De communicatienetwerken en -platformen zijn namelijk cruciaal voor consumenten, het bedrijfsleven en Nederland in meer algemene zin. Acces (via fiber) en de transitie naar 5G zorgen voor internet en telefonie als water uit de kraan. Telecom is in het heden immers een commodity die onbeperkt beschikbaar is. Dat zorgt voor een booming markt.

Maar is de markt niet verzadigd? Niet als het kanaal van resellers, system integrators en IT-dienstverleners beschikt over de nieuwe benodigde kerncompetenties en deze compleet maken met een helder overzichtelijk portfolio, was de algemene mening. Zo kunnen ze voldoen aan vragen van hun klanten en meegroeien met de trends en ontwikkelingen.

Klanten en eindgebruikers managen hun bedrijfskritische processen steeds meer en vaker zelf, was de mening in de discussie. Hiermee heeft ‘selfservice IT’ z’n intrede gedaan en deze trend wordt versterkt door de opkomst van de cloud. Voor resellers is dus van belang dat ze in deze transitie blijven voldoen aan de vraag van klanten.


Nieuwe diensten

Op dienstenniveau lijkt het even rustig geweest. Maar als we de deelnemers aan de discussie mogen geloven, komen er veel nieuwe diensten aan. Maar wat wordt de rol hierin voor technische innovaties zoals 5G, IoT, e-SIM, NFC en andere. Techniek zoals smarthomes, zelfrijdende auto’s, mobiel betalen en veel meer, helpt consumenten en bedrijven met het regelen van allerlei zaken. In huis, op kantoor en daarbuiten.

En dat techniek snel ontwikkelt, willen klanten nog steeds persoonlijk advies. Dit is cruciaal voor het overleven van telecom en IT-resellers, vinden de meeste deelnemers. Service zorgt voor een makkelijke adoptie van techniek door eindgebruikers die BYOD en CYOD steeds toegang hebben tot applicaties en privésfeer en zakelijke omgevingen.


Conclusies

Is telecom hiermee dus geen tikkenbusiness meer? Natuurlijk wel, vinden de operators. En liefst zo lang mogelijk. Tikken zijn immers de dobber waar de telecomsector al zo lang op drijft. De kunst is dat IT-resellers doorontwikkelen met nieuwe diensten en nieuwe niche branches, segmenten en verticals aanboren. Resellers moeten hiervoor beschikken over een compleet portfolio, actuele kennis en een houding gericht op (goede) service. De conclusie was dat het implementeren, beheren en faciliteren van communicatiediensten van de reseller van de toekomst vereist dat hij de marktontwikkeling begrijpt en bedrijven kan adviseren in de (IT-)taal die de klant spreekt.

Mobiele versie afsluiten