Staples begrijpen is naar de markt voor devices kijken

en niet naar pennen en papier

Het is makkelijk de faillissementen van zowel BCC als Staples af te doen als voorvallen die verder weinig aandacht behoeven. Aan BCC heeft ITchannelPRO recent kort aandacht besteed, Staples verdient dat ook, al was het maar om tegenwicht te bieden aan de onjuiste verklaringen elders in de pers.

pennen papier kantoorspullenOnline is terug te vinden dat voor de meeste Nederlandse journalisten het belangrijkste leerpunt is bij het faillissement van Staples dat er minder “pennen en papier” wordt verkocht. Iedereen die wat langer meedraait in het B2B kanaal snapt waarom ITchannlPRO die mening afwijst.

Serieus afzetkanaal

Het is juist dat er minder kantoor spullen worden verkocht. Die “pennen en papier” noemen is echter onterecht. Staples, en voorheen Office Centre, was tijdens de hoogtijdagen een serieus afzetkanaal voor makers van desktopcomputers, laptops en printers. Het unieke aan de formule toen nog was namelijk dat het bedrijf Cash&Carry voor de zakelijke kleingebruikers introduceerde. Concurrentie was er weinig, de Makro/Metro was eigenlijk de enige geduchte concurrent.

Cash&Carry betekent: zelf uitzoeken, vooraf kunnen “vasthouden” en “testen”. Iets online bestellen en afwachten tot wat er uit de doos komt die wordt bezorgd was voorheen minder aantrekkelijk. Computers en printers waren minder commodity, de ervaring was geringer en de kans op een miskoop groter. Het tempo van veranderingen lag ook steeds hoger.

“Eerst zien, dan geloven” betekende voor klein zakelijke gebruikers, naar een beurs gaan, naar een consumenten winkel of naar de B2B Cash&Carry. De eerste twee hebben bekende nadelen. Een winkel met zakelijk aanbod, waar standaard een correcte bon met btw wordt uitgedraaid, zonder hordes studenten en scholieren biedt meerwaarde. Merken als Compaq, Toshiba, Samsung maar ook HP hebben daar enorm van geprofiteerd. Zonder een complex dealerkanaal leverde dit toch een behoorlijke onderstroom van verkochte aantallen en hoge merkbekendheid. De digitalisering van de werkplek op SoHo en MKB niveau is er echt door versneld.

Marktontwikkeling

Die fase van marktontwikkeling startte rond het begin van deze eeuw en is na tien jaar al gaan afvlakken. Dat heeft minder te maken met de kredietcrisis of de pandemie dat sommigen suggereren. Pennen en papier zijn verbruiksartikelen. Het eerste artikel wordt links en rechts gratis weggeven. Het andere is steeds minder gevraagd, omdat we meer digitaal opslaan.

Door het digitaal opslaan neemt de vraag naar printers – zoals bekend – al jaren af. De machines die nodig zijn voor dat proces, de laptops en desktopcomputers, zijn al jaren min of meer gelijk. In plaats van elke drie jaar een computer moeten vervangen gaat de ondernemer, ook de kleinere, nu uit van een levensduur van vijf of meer jaar.

Kurk

De markt voor “pennen, papier en printers” die Staples bediende is opgeschoven naar een andere fase voor elk van de productgroepen die het voerde. Tot die productgroepen horen bijvoorbeeld ook kantoor en mobiele telefoons. Bij die twee producten zijn ook de nodige problemen. De levensduur is door de goede kwaliteit zoveel verlengd dat het weinig waarschijnlijk nog de kurk kan zijn waarop een organisatie kan drijven.

Het omvallen van dit bedrijf is daarom geen geval van pech of te grote tegenwind. Het is het onvermijdelijke gevolg van digitalisering van de werkplek in combinatie met verlengde levensduur van devices. Devices zijn de oorzaak, de mindere vraag naar “pennen en papier” is daar weer een gevolg van.

Mobiele versie afsluiten