Samsung nog steeds de grootste SSD aanbieder

maar de top 5 verandert

SSD SK HynixDe afgelopen dagen hebben verschillende tech sites geschreven over de SSD markt, waar Samsung nog steeds de belangrijkste aanbieder is. Bij de cijfers en marktaandelen worden verschillende rekenmethoden gebruikt. Daarom zijn de artikelen niet onderling te vergelijken, maar de trends zijn helder.

Shipment en capaciteit

Of het nu gaat om IDC, Trendforce of de analisten bij WellsFargo, elk van de partijen geeft aan dat het kijkt naar shipments en de totale capaciteit. Een aanbieder die veel SSD’s met een capaciteit onder de 1GB in de markt zet kan daarom hoger scoren bij de schipments dan bij de totale capaciteit.

Voor marktleider Samsung maakt dat weinig uit. Dat heeft een breed portfolio en een hoge omloop van alle modellen. De Zuid Koreanen zijn daarom dan ook de onbetwiste marktleider voor de gehele SSD markt.

Opvallende verschillen zijn dus met name terug te vinden bij partijen met een bescheiden aanbod. Lite-On is daar een goed voorbeeld van. Het bedrijf heeft de afgelopen drie maanden, gerekend naar shipments, een marktaandeel van 3,3 procent behaald. Kijkend naar de capaciteit is marktaandeel 1,6 procent. Dat is begrijpelijk, want voor zowel zakelijke gebruikers als voor consumenten heeft het geen SSDs met een capaciteit van meer dan 2TB.

Verschuivingen

Wie de SSD cijfers van het afgelopen kwartaal afzet tegen oudere cijfers kan het volgende opvallen. Allereerst was er onder de streep het afgelopen kwartaal amper groei. De veranderingen die er zijn hebben vooral betrekking op de markten die worden bediend. Minder consumenten SSD shipments, maar wel weer meer voor datacenters en enterprise omgevingen.

Over de periode van vier jaar zijn de verschuivingen wel groot. Zo is Samsung van een +40 procent marktaandeel in 2016 nu beland op een ruime 30 procent gerekend naar capaciteit. Het zijn WDC en Kioxia die in deze periode meer aandeel hebben gewonnen.

Daarbij geldt dan vier jaar geleden Kioxia nog niet bestond en WD uitsluitend gewone harde schijven maakte. Kioxia is echter de nieuwe naam voor de flash producten van Toshiba en de fabrieken zijn een joint venture met WD. WD heeft tegenwoordig een omvangrijk portfolio SSD’s . Een deel daarvan herkent de markt nog als SanDisk, maar die merknaam wordt steeds minder vaak gebruikt.

Koppositie voor Samsung

Samsung heeft vooralsnog de koppositie stevig in handen op de SSD markt. Spannend is wie na de nummer twee WD de derde plek gaat claimen. Bij die race gaat het op dit moment om Kioxia, Intel, Micron en SK-Hynix. Het laatste merk is in West Europa nog niet bekend met SSDs onder eigen merknaam, maar dat kan snel veranderen. Wat ook kan veranderen is het segment “overige”. De meeste analisten houden er rekening mee dat per volgend jaar de SSD in China serieus zal toenemen. Die producten zijn niet uitsluitend voor de binnenlandse markt bestemd. De top 5 ranking kan er daardoor heel anders gaan uitzien.

Mobiele versie afsluiten