Proefballon van Stedin voor het stroomnet en een Zwitsers wetsontwerp

Het stroomnet in Nederland is steeds vaker onderwerp van gesprek. Er is stroom, in de regel ook genoeg, maar het verbruik kent pieken waarop de infrastructuur niet is gedimensioneerd.

Stedin

stroomleveranciers - stroom - stroommastWaartoe dat kan leiden is al lang bekend. Te zware belasting kan leiden tot overbelasting, dat weer tot stroomuitval op straat- of zelfs wijkniveau. Dat Stedin dinsdag kwam met de melding dat het wellicht nodig wordt het opladen van e-auto’s te reguleren komt voor insiders niet als een verrassing. De piek van het stroomverbruik in Nederland wordt hoger en concentreert zich steeds meer tot een beperkt aantal uren. Dat zijn de uren dat de pizza’s worden opgewarmd, de auto aan de lader hangt, de tv aangaat en nog wat andere grotere stroomverbruikers in huis worden aangezet.

9.400 Aanvragen

Voorafgaand aan het verhaal van Stedin zijn er twee andere meldingen, die voor minder ophef en persaandacht hebben gezorgd. Maandag bleek dat er 9.400 aanvragen zijn ingediend door ondernemingen die extra stroomcapaciteit nodig hebben. Aan de hand van die aanvragen kunnen de netbeheerders en andere schakels in de keten kijken waar met voorrang moet worden gewerkt. Bij nadere bestudering van de aanvragen blijkt echter een substantieel deel niet te kloppen. Bedrijven claimen ten onrechte extra capaciteit en zetten daarmee de hele stroomketen in het land op het verkeerde been. Dat is meer dan kwalijk, want mede door dit soort valse claims komt Stedin tot de melding van dinsdag.

80.000 objecten

Het andere bericht is van eind vorig jaar en illustreert hoe groot het stroomnetprobleem van Nederland is. Volgens het ministerie van EZK zijn er 80.000 extra objecten op straat nodig om de aan de veranderende stroomvraag te voldoen. In Amsterdam worden die vaak peperbus genoemd. De nieuwe moeten groter worden en beter gekoeld dan de huidige exemplaren. Een deel van de nieuwe installaties is dan ook nodig om bestaande te vervangen, maar het gros is echt nieuw. Het ruimtebeslag dat daarvoor nodig is komt overeen met minimaal 80.000 parkeerplaatsen. De peperbus 2.0 is daarbij het kleinste model. Voor bedrijfsterreinen zijn de beoogde objecten groter.

De problematiek van de stroomvoorziening is dus minder een probleem van te veel vraag of te weinig aanbod. Er zijn meerdere en vooral lastige problemen rond het stroomnet, de weegschaal die zorgt dat vraag en aanbod in balans zijn is zelf niet robuust genoeg uitgevoerd. Daarom is het voorstel van Stedin volkomen begrijpelijk en het zal zeker niet de laatste “proefballon” zijn. In Zwitserland is men al een stuk verder. Dat is iets dat de Nederlandse pers nog helemaal niet heeft gehaald, maar de lezer doet er goed aan het volgende op zich te laten inwerken.

Zwitsers wetsontwerp

Vorige week is de ontwerp wetstekst “Verordnung über Massnahmen zur Senkung des Verbrauchs von elektrischer Energie im Mobilfunk” gepubliceerd. Hierin staan maatregelen genoemd om het stroomverbruik in de hele mobiele keten te verlagen op momenten dat het stroomnet voor problemen zorgt.. Een van die maatregelen is het verplicht reduceren van de bandbreedte van diensten die door het hoge gebruik tot veel stroomverbruik leiden. “Von dieser Sperre betroffen wären viel genutzte Plattformen, darunter für soziale Medien, Videos und Musik”. Als het knijpen van bandbreedte niet volstaat kunnen de mobiele telco’s verplicht worden de toegang tot de diensten helemaal te blokkeren.

Mobiele versie afsluiten