Pauline Lauer blikt terug op haar rubriek

‘Gelukkig steeds meer vrouwen in IT’

In 2021 kwam Pauline Lauer – van Alderwerelt van Rosenburgh met het voorstel om in ITchannelPRO aandacht te besteden aan Vrouwen in de IT. Een nieuwe rubriek was geboren. Na 3 interviews met andere vrouwen in de IT, sluiten we deze reeks af met een interview met Pauline. Wat zijn haar eigen ervaringen in de IT en welke ontwikkelingen ziet ze?

LogicQ_PaulineBegin 2000 rolt Pauline de IT in. Tijdens haar HBO-studie Marketing en Communicatie wordt ze gevraagd te solliciteren bij Axios Systems, waar ze al snel doorgroeit tot Global Partner Marketing Manager. Een internationale functie, in een omgeving met veel mannen. Ze vindt het prettig om met mannen te werken.

De IT-branche bevalt haar goed, de rol van marketeer ook. Dit wordt bevestigd door een uitstapje buiten de IT. “Als je al langer in de IT werkt en je hebt in de branche je kennis en kennissen opgebouwd, dan kan je hier de meeste waarde toevoegen en voel je je hier het beste thuis”, zegt Pauline. “Het is een leuke wereld en zeker niet saai.”

Pauline start voor zichzelf en richt AVR-consultancy op. Sindsdien heeft ze veel mooie projecten gedaan, van community manager bij CIOnet.com tot de opzet van de marketing van ‘The Voice of Innovation’ voor De Breed & Partners. Sinds 2013 is ze managing partner van LogicQ, een coöperatie van ICT-consultants, waar zij naast klantprojecten ook de marketing van de organisatie voor haar rekening neemt.

Netwerk van vrouwen in de IT

Pauline ontmoet steeds meer vrouwen in de IT. Dankzij haar groeiende netwerk brengt ze ook steeds vaker vraag en aanbod samen. Naast het schrijven over vrouwen in de IT, zorgt ze zo ook dat hun aantal blijft groeien. In juni bezocht Pauline de Fe+male Tech Hero Conference 2022, een mooi initiatief van de High Tech Campus in Eindhoven. “Een plek om andere vrouwen te ontmoeten en rolmodellen zoals Isabel Moll, General Manager Dell Technologies. Dit soort evenementen zijn inspirerend en zeer waardevol om mijn netwerk te vergroten”, zegt Pauline.

Tijdens de coronaperiode is het netwerken op een lager pitje komen te staan. Pauline vindt het jammer dat de netwerkborrels van First Life – een begrip in de IT-wereld en een vaste ontmoetingsplek voor IT’ers in Nederland – nu niet meer worden georganiseerd. Maar er is ook goed nieuws, want er komt wellicht toch een vervolg.

IT nog steeds gezien als mannenwereld

De veranderingen gaan snel. Vrouwelijke studenten kiezen steeds vaker voor technische opleidingen. Thuiswerken is goed mogelijk in veel IT-functies. Maar er zijn ook grote tekorten aan IT-personeel, waardoor werkgevers de noodzaak voelen om de sector aantrekkelijk te maken voor vrouwen. Het zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die volgens Pauline gaan zorgen voor een meer evenwichtige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in de IT. Op dat vlak ziet ze al positieve ontwikkelingen. “Gelukkig neemt het aandeel vrouwen in de IT ieder jaar toe. Inmiddels zijn meer dan 100.000 vrouwen werkzaam in de ICT en maken ze ongeveer 20% uit van het totaal aantal IT’ers.”

Wat voegen vrouwen toe in de IT?

“Ze zorgen er in ieder geval voor dat IT-toepassingen worden ontwikkeld voor mannen én voor vrouwen”, weet Pauline. Vrouwen houden volgens haar sneller rekening met de verschillen tussen genders. “Alles is in eerste aanleg bedacht door en dus ook voor mannen. Maar vrouwen zijn zeker een groeiende doelgroep voor IT-producten en -diensten. Wie kunnen nu beter deze producten en diensten ontwikkelen dan vrouwen zelf?”

Pauline is ervan overtuigd dat vrouwen en mannen elkaar kunnen aanvullen met hun verschillende eigenschappen. “Kijk naar de vrouwen die ik heb geïnterviewd voor ITchannelPRO. Fiona van der Graaff die aangeeft dat vrouwelijke inbreng goed werkt binnen een managementteam en leidt tot een stabielere, meer mensgerichte koers op de langere termijn. Raisa Ghazi, die als politiek wetenschapper inclusiviteit in de IT-sector op de kaart zet. Met de door haar opgezette High Tech Tea wil zij jonge vrouwen stimuleren om in de IT-branche te gaan werken. Dit doet zij door bijeenkomsten te organiseren, het maken van vlogs. En Frida Robben, die zich als applicatiespecialist vooral richt op het ontsluiten van data in systemen met als resultaat beter onderbouwde besluitvorming.”

Laatst was Pauline bij een verzekeringsmaatschappij en ging het over de ontwikkeling van klant formulieren. “Ik vroeg toen hoe zij omgaan met het invullen van sekse, en of er een optie was om iets anders in te vullen dan ‘v’ of ‘m’.” Het bleek dat daar nog niet over was nagedacht. “Dit soort maatschappelijke ontwikkelingen moet je wel meenemen. Het versterkt mijn overtuiging dat vrouwen onderwerpen van een andere kant belichten, op andere dingen letten. Daarmee hebben ze meerwaarde in IT-functies, maar ook in andere branches. Dat is mijn drijfveer om te blijven verbinden en netwerken.”

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)

Mobiele versie afsluiten