Paul Velders: ICT-ondernemer in actie tegen corona

Paul Velders is sinds september 2019 CEO van de in Capelle a/d IJssel gevestigde ICT-dienstverlener Axoft IT & Telecom. TBM-lezers zullen hem vooral kennen van zijn vorige rol, als directeur van KPN-dochter RoutIT. We zijn uiteraard benieuwd naar de reden achter zijn overstap en zijn ervaringen in de eerste zes maanden van zijn nieuwe job.

“Ik heb een achtergrond in bedrijfskunde, aangevuld met IT- en e-commerce consultancy”, begint Velders. “In 2006 ben ik gestart bij KPN als innovatiemanager zakelijke markt en ik was betrokken bij onder meer de introducties van 4G en VoIP Connect. Vervolgens heb ik special sales gedaan, waarna ik verantwoordelijk werd voor alle vast/mobiel-diensten van KPN in de grootzakelijke markt. Voor de uitbreiding naar het MKB zijn we gaan samenwerken met RoutIT, waarvan ik – na de overname door KPN – uiteindelijk vijf jaar directeur ben geweest.”

 

 

Ondernemersbloed kruipt…

“Met de overstap naar Axoft heb ik mijn droom van een eigen bedrijf verwezenlijkt. Het mooie is dat ik met Axoft richting eindklanten een soortgelijke weg bewandel, zoals we dat met RoutIT richting kanaalpartners hebben gedaan. Hoe dat kan? IT wordt simpeler, steeds meer geautomatiseerd en steeds schaalbaarder. De tijd van complex maatwerk ligt zo langzamerhand wel achter ons. Axsoft doet IT, telecom en security met een select aantal merken. We hebben duidelijke keuzes gemaakt zodat we kunnen focussen op de oplossing. Daarvan profiteren inmiddels zo’n 1500 klanten, waarvan tachtig procent binnen een straal van zestig kilometer rond de Euromast is gevestigd, inclusief de Euromast zelf”, aldus Velders.

 

 

Eenvoud is essentieel

“Mede dankzij die eenvoud bij het gebruik en beheer van ICT konden we vrij kort na de uitbraak van de Covid-19-pandemie en de daaropvolgende intelligente lockdown niet alleen voor onze bedrijfsmatige klanten, maar ook voor een groot aantal verzorgingshuizen het verschil maken op het gebied van communicatie. De gedwongen sociale isolatie leidde vaak tot schrijnende situaties, die met een tablet, een SIM-kaart en enkele eenvoudige instructies doorbroken konden worden.”

 

 

Samen sterk

Velders: “In dat scenario konden we goed laten zien wat we als flexibel en maatschappelijk betrokken bedrijf in huis hebben. Samen met collega’s van IT-dienstverlener Avensus uit Amsterdam konden we, in samenwerking met diverse sponsoren, de IT-kant van het project afdekken. Milah Wouters, een onafhankelijke sustainability-consultant en één van de drijvende krachten achter het project, schreef het vereiste protocol voor de beschikbaarstelling van de tablets aan de verschillende zorglocaties en de opzet van de stichting www.helpdigitaal.nl. Daarin brachten we vraag en aanbod op non-profit-basis bij elkaar. Uiteraard moest het hele systeem heel simpel en foolproof zijn en volledig op afstand kunnen worden bediend en beheerd. En het moest voor de bewonerslocaties gratis zijn, en niet afhankelijk van IT in de verzorgingshuizen zelf.”

 

 

De vele vaders van het succes

Velders vervolgt: “Avensus en Axoft kochten aanvankelijk elk dertig Android tablets, die we voorzagen van een door KPN gesponsorde SIM-kaart, WhatsApp-belsoftware en onze MDM-oplossing. Eén tablet per woongroep van twaalf tot vijftien mensen. Verzorgingshuizen konden zich aanmelden via de website en dat leidde tot een onverwacht grote vloedgolf van aanvragen. In eerste instantie staken Avensus en wij onze nek uit voor de financiering, maar gelukkig kregen we ook hulp van diverse partijen, waaronder de Gemeente Rotterdam. We wilden alle verzorgingshuizen in de regio Rotterdam voorzien van een tablet, en daar waren er rond vijfhonderd van nodig.”

 

 

Dreigend tekort

“Ondertussen dreigde er een schaarste aan tablets te ontstaan”, vertelt Velders. “Dus riskeerden we opnieuw onze nek en bestelden 490 refurbished Android-tablets, die we bij leasemaatschappij CLN tegen kostprijs konden kopen. Een spannend moment, want op dat moment waren de kosten van ruim zestigduizend euro nog niet helemaal gedekt. Maar alle sponsoren kwamen hun toezegging na en zo konden we met mijn zoon, vrienden en medewerkers alle systemen samenstellen. Binnen een maand hadden we ruim 85 zorglocaties voorzien van een gratis communicatieoplossing. ‘Zelfs een bejaarde van negentig jaar kan ermee uit de voeten’ was het veelgehoorde compliment voor alle betrokkenen. RTV Rijnmond besteedde aandacht aan het project, Hugo Borst werd ambassadeur, kortom: ons initiatief zorgde voor een echte doorbraak in het sociale isolement en de schrijnende situaties die het gevolg waren van de lockdown.”

 

 

Goed voorbeeld doet goed volgen

Velders: “Na ons succes in de Rotterdamse regio hebben we een plan gemaakt om heel Nederland te doen, samen met enkele grote partners. Zo nam Parree uit ’s-Heerenhoek met steun van de Rabobank de provincie Zeeland en Zuid-Nederland voor zijn rekening. VTM uit Maasdijk verzorgde de distributie in het Westland, terwijl Cloud Connected uit Amsterdam en Avensus vanuit Almere voor dekking in Noord-Nederland zorgden. In totaal zijn er twaalfhonderd beeldbel-tablets uitgeleverd, waarmee we het contact tussen tienduizenden ouderen en hun achterban weer mogelijk hebben gemaakt. Dat geeft een reuze goed gevoel.”

 

 

Mobiele versie afsluiten