Partnermanager Thijs van den Ende over Xelion 8

’Nieuwe release vereenvoudigt sales- en beheerproces’

Xelion staat met de release van Xelion 8 volgens partnermanager Thijs van den Ende aan de vooravond van een spannende periode. De jongste versie van het UC- en communicatieplatform is in september goed ontvangen door partners. “Met de feedback van partners en klanten hebben we het sales- en beheerproces vereenvoudigd. Daar gaan ze van profiteren.”

Het gaat Xelion voor de wind. Het Delftse bedrijf bestaat inmiddels alweer bijna twaalf jaar en ziet zichzelf als een van de leidende aanbieders van zakelijke VoIP- en UC-diensten in Nederland. Xelion werkt met ruim 400 tevreden partners die de dienstverlening van Xelion verkopen. Het bedrijf heeft 45 medewerkers inclusief eigen ontwikkelaars en vestigingen of vertegenwoordigingen in België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Denemarken en het VK. Verdere internationale expansie staat op de agenda. Om partners beter te ondersteunen, is recent een nieuwe technical sales consultant aangenomen. Hij is de schakel tussen sales en Research & Development en helpt strategische partners hun leven makkelijker te maken.

Xelion heeft geen directe klanten en dat wil Thijs graag zo houden. “Ons partnernetwerk is het belangrijkste wat we hebben. Er is dus geen sprake van dat we klanten direct gaan benaderen. Sterker nog, we zouden het niet eens kunnen en er mensen voor moeten aannemen. Partners hoeven daar dus zeker niet bang voor te zijn en dat weten ze. Onze organisatie is volledig ingericht op het ontwikkelen van een goed product, want ons doel is om partners te helpen hun leven makkelijk te maken.”

Xelion 8

De lancering van Xelion 8 in Inn-Style in Maarssen voor de partners was volgens Thijs een groot succes. De positieve ontvangst bewijst volgens hem niet alleen de loyaliteit van de partners maar vooral de wederkerigheid. Xelion gaat er prat op steeds te willen leren van partners. “Release 8 is voor een deel ontwikkeld met de feedback van de partners en klanten”, aldus Van den Ende. “Het is goed dat ze ons die feedback geven, want ze zijn erbij betrokken. “Resellers staan midden in de markt en ze horen en weten wat eindklanten willen. Door hun input te verwerken, geven we partners bovendien de kans te groeien met onze dienstverlening. Daar worden we allemaal beter van. En eerlijk is eerlijk, Xelion 7 was goed en mooi, maar er waren natuurlijk wel verbeteringen nodig. We hebben dus geluisterd naar het kanaal en hebben nu een product waarmee we het grootste deel van de markt heel goed bedienen voor een heel scherpe prijs.”

Xelion 8 heeft diverse nieuwe functies, maar volgens Thijs zijn die niet het belangrijkst. “We kunnen wel allerlei functies toevoegen, maar een reseller heeft daar weinig aan als die heel lastig zijn te beheren en configureren. Het belangrijkste is dat partners de diensten makkelijk kunnen uitrollen en upsellen. Ze verkopen het gemak van communicatie. Xelion 8 is stabiel, heeft een duidelijke user interface, goede gebruikerservaring en een moderne look & feel. Het platform moet niet meer kunnen dan mensen willen en kunnen gebruiken. Anders zitten al die features hen in de weg.”

Mobile first

Over features gesproken. In het gesprek komt ook het onvermijdelijke onderwerp van ‘het nieuwe normaal’ aan bod. Sinds de coronapandemie werken medewerkers massaal op afstand en thuis. Dat hebben ze bij Xelion gemerkt. In de eerste maand van de lockdown vorig jaar waren er maar liefst 5.000 downloads van de Xelion-app. De app is een vertaling van de softclient en hiermee kunnen klanten dus mobile first bellen. “Voor de coronapandemie was er geen noodzaak om ambulant te worden. Nu is die noodzaak er wel en dat verklaart de piek in de download van de app. Xelion heeft weliswaar al zeven jaar een native app waarmee telefonie overal ter wereld kan worden afgehandeld. Die hybride oplossing werkt net zo mooi met een vast of mobiel toestel als met een laptop. In de huidige release van Xelion 8 is die app ook verbeterd. Hij is nu krachtiger en gebruiksvriendelijker. Na verificatie kunnen medewerkers inloggen en bellen alsof ze op kantoor zijn. Hoe makkelijk is dat.”

Een druk jaar

Alles in ogenschouw nemend, voorziet Thijs een ‘heel druk jaar’ voor Xelion. Hij spreekt als partnermanager veel met partners en weet dat ze erg enthousiast zijn over het nieuwe portfolio. “Natuurlijk zijn we in beginsel een UC-systeem. Het is telefonie met communicatietools en het geheel werkt goed. Maar het is voor klanten vooral een product waarmee medewerkers makkelijker en effectiever werken. Dat is hun perceptie en waardering van het product. Daarom is klanttevredenheid het belangrijkste wat er is. Het is aan ons om resellers te ontzorgen zodat zij kunnen upsellen en cross-sellen tegen de beste marges. Zo krijgen klanten wat zij willen.”

Service is voor Thijs het sleutelwoord. “Met goede service bereik je meer dan met een inwisselbaar product. Als een bedrijf een RFP uitschrijft, moeten wij uitleggen waarom Xelion een goed idee is”, zegt hij stellig. “Daarom investeren we veel tijd in het zaaien. We zijn niet te beroerd om mee te gaan met partners en een demo te geven aan een klant. In het VK winnen we 80 procent van al deze door ons gegeven demo’s, want ons platform maakt communicatie gemakkelijk voor klanten. En als wij een deal winnen, kan de partner de oplossingen installeren en opleveren. Vervolgens is het aan de klant om te gaan shoppen in de online Marketplace.”

Beheertaken wegnemen

Daarom ligt de focus van Xelion 8 op het ontzorgen van partners door het wegnemen van belemmeringen in de dienstverlening en beheertaken. “Het onderhoud en de support is eenvoudiger voor partners. Ze hoeven niet meer te trainen, want we hebben een wizard gebouwd. Partners hoeven ook zelf geen updates meer te doen, want die doet het platform nu automatisch. Voorheen moesten ze zelf updaten, installeren en het systeem opnieuw opstarten. Nu worden updates gemeld aan klanten en dat is het. Als reseller wil je niet steeds patches draaien”, zegt Thijs. “En de nieuwe parkmanager voor het serverbeheer gaat hen heel veel tijd schelen. Met de order configurator kunnen ze zonder verstand van telecomzaken eenvoudig een centrale inrichten. In de Marketplace kunnen partners en klanten steeds meer applicaties downloaden en installeren. Er zijn nu ruim 80 zakelijke pakketten die allemaal zijn getest, gecertificeerd en gedebugd.”

“Een reseller moet zich met zoveel dingen bezighouden”, vervolgt Thijs. “Cursussen volgen, kennis bijwerken, systemen updaten. Als wij hen daarbij kunnen helpen, doen we dat graag. Xelion 8 biedt met dit type diensten veel tijdwinst en daarmee voordeel voor het mkb. Samen zorgen we ervoor dat resellers een goede betrouwbare dienst kunnen leveren die eenvoudig is te gebruiken. Dan blijven klanten jarenlang bij je.”

 

Ben jij ook IT- of telecomreseller en wil je alles weten over Xelion 8? Bel dan contact gerust met Thijs van den Ende via 015 763 0766 of mail naar thijs.van.den.ende@xelion.com.

 

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)

Mobiele versie afsluiten