Onderzoek naar rol Amazon als B2C én B2B platform

Als de IT pers schrijft over Amazon gaat het bijna altijd over de cloudbusiness en zelden over het B2C en B2B verzendhuis. Opvallend, want die activiteiten worden wereldwijd onderzocht, dus ook in Europa.

Cloud is de kurk

AmazonElke keer als in de pers cijfers over Amazon opduiken is te lezen dat de cloud activiteiten met dubbele cijfers groeien en daardoor de kurk zijn waarop het concern drijft. De marges voor de andere activiteiten zijn namelijk veel geringer. In een aantal gevallen ook structureel verliesgevend.

Om als boekverzendhuis en handelsplatform te kunnen overleven maakt het bedrijf al jaren gebruik van trucs om klanten, partners en leveranciers te duperen. Valsspelen en erger is wat delen van de markt beweren.

Onderzoek in Amerika

Mede door die claims en de onderbouwing daarvan loopt in een aantal landen een onderzoek naar de handelspraktijken van Amazon. In Amerika volgen toezichthouders en politiek twee gescheiden sporen. Dat is niet alleen juridisch verklaarbaar. Het heeft ook te maken met de vragen die men mag stellen.

Onderzoek in Europa, Duitsland voorop

Weinigen in Europa volgen deze twee ontwikkelingen op de voet. Mogelijk is dat helemaal niet erg. In de EU speelt zich namelijk iets vergelijkbaars af. EP en EC vinden dat “big tech” op meerdere terreinen gereguleerd moeten worden.

Toezichthouders hebben nog geen mening laten doorschemeren. Die starten eerst een onderzoek en pas bij de publicatie van de resultaten wordt duidelijk welke kant ze uit willen gaan. Een dergelijk onderzoek is in mei tegen Amazon in Duitsland gestart. In dat land is het platform behoorlijk dominant en veel langer actief dan in Nederland.

Dat het Duitse Bundeskartellamt onderzoekt is niet alleen voor de dat land interessant. Toezichthouders in de EU, het Europees Parlement en Commissie zullen zal halsreikend uitkijken naar de bevindingen.

400 handelaren benaderd

Dat de Duitser dit onderzoek serieus aanpakken blijkt uit het persbericht van afgelopen maandag. Daarin laat de waakhond voor eerlijke handel weten dat 400 handelaren die actief zijn op Amazon zijn benaderd voor een online enquête. Men heeft 3 categorieën geselecteerd en IT plus computers is er daar een van.

B2C en B2B

Daarmee is dit onderzoek ook in een keer interessant voor het kanaal. Amazon Duitsland is namelijk (net als in Amerika) een geduchte concurrent voor de bestaande B2B IT kanalen, distributeurs en dergelijke. Handelaren met B2B aanbod zitten in de groep die de uitnodiging heeft ontvangen.

We gaan dus in ieder geval in de EU het antwoord krijgen op een vraag die zelden de pers haalt, maar wel steeds vaker in de sector wordt gesteld. “Speelt Amazon het spel in het B2B kanaal wel geheel volgens de regels of zijn er punten waar correcties nodig zijn.”

Mobiele versie afsluiten