Nuvias: distributeur van netwerkinnovatie

Interview Dennie Klaasen-Bos (Nuvias) en Steven Blees (Juniper)

Infrastructuur is belangrijker dan ooit binnen de ICT-omgeving. Hybride werken heeft een vlucht genomen en IT-afdelingen moeten daarom de datastromen vanuit alle kanten goed in de gaten houden. Juniper Networks biedt routers die dergelijke operaties automatiseren met AI. En daarbij is Nuvias de value added distributeur.

Dennie Klaasen-BosVragen rond veiligheid, dataverwerking, servercapaciteit en cloud computing of on-premise zijn actueler dan ooit. ICT-managers moeten hierop hun aandacht vestigen, maar ze moeten ook kunnen terugvallen op hun partners.

Distributeur Nuvias pakt dat aan door nauwe samenwerking met innoverende vendors, zo zegt Sales Manager Dennie Klaasen-Bos. “Geen andere partij dan de distributeur heeft binnen de ICT-kanaal zoveel zicht op wat er zich in de markt bevindt aan partijen en oplossingen”, legt hij uit. “Geen enkele andere partij is dus in staat om alternatieven tegen elkaar te zetten en klanten daarover goed te informeren.”

Access points met Mist AI

Naast de traditionele rol van de distributeur om voorraden aan te houden en te leveren, is het ook belangrijk dat ze de opbouw van kennis faciliteren bij resellers. Die rol wordt nóg belangrijker wanneer het gaat om innovatieve producten. Mede daarom kiest Juniper voor Nuvias voor het leveren en ondersteunen van de access points met Mist AI. “We gaan hiermee niet uit van de connectiviteit, maar van de gebruikservaring”, zegt Steven Blees, Enterprise Sales Director Benelux van Juniper Networks. “In plaats van dat je de ICT-afdeling moet bellen, houden microservices in de cloud de dienstverlening continu in de gaten.” Potentiële problemen worden hierdoor meteen inzichtelijk en kunnen onmiddellijk worden verholpen.

“Traditioneel was altijd het probleem dat je geen verbinding kunt maken, en dat je dan iemand belde met de vraag om het op te lossen. Met Mist AI zorgt de analyse op het apparaat ervoor dat de gebruikerservaring altijd optimaal blijft.”

De oplossing komt volgens Blees en Klaasen-Bos als geroepen. Hybride werken heeft onder meer gezorgd voor een versnippering van medewerkers over verschillende locaties. Het oplossen van problemen op afstand -vaak nog voordat ze zich kunnen voordoen- is een zeer welkome functie.

Router neemt werk over

Eigenlijk neemt de router dus een groot deel van het werk van de ICT-afdeling over. Het past daarmee volgens Klaasen-Bos precies in het straatje van Nuvias. “Wij weten als geen ander dat ICT-partners worden overspoeld met informatie en vragen vanuit hun eigen klanten”, zegt hij. “Tijd is altijd een factor. Juniper is de enige leverancier die in staat is om kunstmatige intelligentie toe te voegen aan het complete portfolio. Let wel: niet alleen de software, maar gekoppeld aan de hardware.”

Nuvias beschikt over ruime expertise over de technologie van Juniper. “We bieden ook tools om partners mee te ondersteunen: SkillUp voor trainingen, en PowerUp, waarmee partners kant-en-klare campagnes kunnen opzetten. Met NuviasFlex bieden we een geautomatiseerde abonnementstool voor snelle facturatie en schaling. En NuviasRed, ons whitelabel servicepakket.” Met dat pakket kan Nuvias de support overnemen uit naam van de reseller. Dat alles komt bovenop de meer standaard dienstverlening als pre-staging en configuratie.

Voordelen organisaties

Dat alles straalt ook goed af op de oplossingen van Juniper, die op zichzelf al zeer eenvoudig zijn in de implementatie. “In de kern is het een AI-oplossing in de cloud”, zegt Blees. “De uitrol gaat vrijwel automatisch, en is ongeveer zeven keer sneller dan oplossingen uit vorige generaties. En organisaties merken ook meteen de voordelen ervan. Supporttickets kosten 96 procent minder tijd om af te handelen, en je hebt ook nog eens 97 procent minder tickets. Dat heeft als consequentie dat technici zelfs 85 procent minder tijd kwijt zijn op locatie”, zegt Blees.

Juniper heeft zoveel vertrouwen in hun oplossing, dat ze samen met Nuvias een erg eenvoudige manier van sales kunnen aanhouden. “We houden een demonstratie van een uur op de locatie bij een klant waar de meeste uitdagingen zijn”, zegt Blees. “Soms hoor je dat er nergens uitdagingen zijn, maar vaak blijkt dat al snel niet het geval. Uit die demonstratie blijkt vrijwel meteen waar de problemen zaten en hoe ze snel kunnen worden opgelost. We krijgen daarop een erg goede respons uit de markt.”

Sommige bedrijven kunnen wat huiverig worden als het gaat om het sturen van data naar cloud-services. “Maar we zijn volledig compliant. We werken niet met gebruikersdata, en in Europa hosten we alles in Duitsland, het land met de strengste regels op het gebied van databescherming”, vertelt Blees.

Magic Quadrant-leider

Niet voor niets is Juniper vorig jaar uitgeroepen tot Leider in het Magic Quadrant van Gartner voor LAN en WLAN, een rol die meestal is weggelegd voor de allergrootste spelers in de markt. “Dit is echt het netwerk van de toekomst”, vat Blees samen. “De klantervaring is echt subliem. Ik heb in mijn carrière nooit eerder meegemaakt dat we ongevraagd mails met complimenten van klanten krijgen.”

 

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4)

Mobiele versie afsluiten