Nieuwe regels voor onlinemarktplaatsen

doodsteek voor dropshippers?

Onlinemarktplaatsen hebben in de nabije toekomst aan meer  regels te voldoen om te voorkomen dat onveilige producten de EU in komen. Dat is een van de belangrijkste punten van de nieuwe “General product safety regulation” die eind maart door het Europese Parlement is aangenomen.

EC EUDe nieuwe richtlijn moet nog door de Raad worden goedgekeurd, maar dat is het meer dan een hamerstuk. Daarna hebben de lidstaten maximaal 18 maanden de tijd om de nationale wetgeving aan te passen. Daarna is er ook in Nederland weer een stuk consumentenbescherming bijgekomen. Consumenten, dat zijn voor de Nederlandse wet ook alle eenpitters en kleine bedrijven (zie ook link). Daarom is deze richtlijn 100% belangrijk voor het B2B kanaal.

Toezicht

Onlinemarktplaatsen krijgen de verplichting beter op te letten wat ze op het platform laten verhandelen. Ze moeten daarvoor ook meer gaan samenwerken met toezichthouders. Die nieuwe setting moet verhinderen dat er producten uit landen buiten de EU in de handel worden gebracht terwijl er geen in de Europese Unie gevestigde “marktdeelnemer” is die verantwoordelijk is voor de veiligheid van die producten..

Contactpersoon

Voor alles dat online wordt verhandeld moet de marktplaats en de klanten daarvan een contactpersoon hebben die in de EU is gevestigd. Voor veel handelaren zal dat geen groot probleem zijn. Bedrijven die in Nederland online handelen hebben sowieso de plicht zich bij de kopers kenbaar te maken. Dat zij een deel van de omzet behalen op een van de bekende marktplaatsen kan gewoon door blijven gaan, zolang ze ook daar duidelijk aangeven hoe contact met ze kan worden opgenomen als het gaat om de veiligheid van de aangeboden producten. Met een @support adres naast het @sales adres en communicatie in het Nederlands (!) voldoe je waarschijnlijk al aan de regels.

Terugroepacties

Betere bereikbaarheid van de handelaren moet er onder andere toe leiden dat terugroepacties beter verlopen. Kopers moeten niet alleen worden geïnformeerd over de terugroepactie, maar moeten hun ook twee rechtsmiddelen worden aangeboden. Claims zoals recht op reparatie, vervanging of vergoeding van kosten, ten minste gelijk aan de oorspronkelijke prijs – zelfs als de wettelijke garantie is verlopen – komen dan in aanmerking.

Voor wie is dit een probleem?

De richtlijn zal voor de meeste bonafide handelaren weinig ingrijpend zijn. Er is namelijk geen sprake van dat de business totaal overhoop moet worden gehaald om aan de regels te voldoen.

Toch zal niet iedereen blij zijn met deze richtlijn. Op alle onlinemarktplaatsen – B2C en B2B – zijn dropshippers actief. Deze groep zal het lastig krijgen om aan de nieuwe regels te voldoen. De ze groep, die al regelmatig wordt beschuldigd van oneerlijke concurrentie, zal dan ook waarschijnlijk krimpen.

Mobiele versie afsluiten