Na twee jaar verbouwen staat X2com als een huis

De afgelopen twee jaar is er veel gebeurd bij X2com. De leverancier van cloudcommunicatie is vanaf het fundament aangepast en gerenoveerd. We spraken met  de  trotse algemeen directeur Tom Mulder over het nieuwe X2com.

Hartelijk als altijd komt Tom Mulder ons tegemoet voor het coverinterview waarmee we dit turbulente jaar afsluiten. Hij oogt een tikkeltje vermoeid, maar dat heeft een reden. “Vannacht heeft ons netwerk zijn vuurdoop gehad”, vertelt hij. “Eén van onze datacenters ging plat en onze partners hebben er helemaal niets van gemerkt. Het geeft wel een boost als je dat de volgende dag aan je partners kunt melden.” Het voorval tekent de waaier aan activiteiten die Tom en zijn team de afgelopen twee jaar heeft uitgevoerd. En geeft ook aan dat er nu iets staat waar hij trots op is en mee naar buiten kan treden. “Er zijn zeker nog wel wat punten en komma’s, maar alles staat en dat voelt fijn. Nu is het dan ook wel tijd om met gepaste trots naar buiten te treden.”

Stap voor stap

Toen Tom twee jaar geleden als algemeen directeur aan boord kwam bij X2com, zijn allereerst de meest zichtbare zaken aangepast, zoals de branding van het merk. Ook de cultuur en de mensen binnen het bedrijf kregen de nodige aandacht, net als de relatie met leveranciers. Tom: “We hebben echt alles, de systemen, processen, de netwerken, onze leveranciers, de eigen mensen, goed tegen het licht gehouden en de maat genomen. Veel systemen en processen waren te oud. We hebben alles bij de bron aangepakt en zijn klaar voor de toekomst.”

Forse klus

“De afgelopen twee jaar zijn we door de drie fasen van forming, storming en norming gegaan”, vertelt hij. “Er komt een nieuwe koers en dat zorgt voor onzekerheid, vervolgens gaan de veranderingen zich zetten en tot slot valt alles op zijn plek. Daar zijn we nu: klaar voor performing.” Die cyclus herhaalt zich, waarschuwt hij, dus je bent nooit klaar. Maar nu is de tijd om te oogsten voor X2com. De weg naar een stabieler, innovatiever en meer schaalbaar netwerk is niet altijd zonder slag of stoot gegaan. Het hele team van X2com heeft zich 24/7 ingezet om alle vernieuwingen zo geruisloos mogelijk te laten verlopen. Tom: “Onze partners weten waar we naartoe werken en dat hun geduld en vertrouwen oprecht worden beloond. Daarvoor kennen ze ons ook goed genoeg. We hebben ons open en kwetsbaar opgesteld en dat hebben onze partners erg gewaardeerd. Dat past ook binnen onze kernwaarden: fun, slim, vrij en persoonlijk.”

Uitbreiding

Er is niet alleen heel veel af, er komen ook nog voortdurend nieuwe features en diensten bij. Zoals deze maand X2tv, waarmee de propositie voor het MKB aardig compleet is. Tom: “Dat biedt dezelfde opties als die je nu al thuis op je tv hebt. Daarnaast kunnen we narrowcasting toevoegen, een lichtkrant of eigen branding van de partner.” Een vooralsnog unieke dienst in het kanaal, waar volgens Tom veel vraag naar is. Het development-team is onlangs uitgebreid met drie fte op een eigen vestiging in het Portugese Porto, onder meer om door te bouwen op de eigen Clearvox-centrale. Tom: “Het is nodig om te blijven ontwikkelen. Alle partijen hebben een me too-verhaal. Wij kunnen ons onderscheiden met de eigen portal en met Clearvox. Daarom willen we die allebei maximaal ontwikkelen. Denk aan koppelingen met andere kanalen als Whatsapp, en chatbots. We duiken in het gat van de communicatie, waarbij bellen minder wordt, maar chatten en videoconferencing toeneemt. Vooral voor onze doelgroep, het MKB, hebben we op dit vlak veel te bieden.

Die kunnen wel met MS Teams aan de slag, maar dat is niet allesomvattend. Daarbij willen we flexibel zijn en niet afhankelijk van één standaard.” Clearvox is enorm flexibel, vertelt Tom enthousiast. “Hierin maken we echt onderscheid. Een deurbel of slimme lamp toevoegen? Verzin het, en het kan.”

Nooit klaar

Voor het eerste kwartaal van 2021 staan ook al de nodige innovaties gepland. Zoals het aanbieden van de netwerken van alle drie de operators, waar dat nu alleen nog via T-Mobile mogelijk is. Tom: “We hopen dat de situatie in Nederland in het tweede kwartaal weer teruggaat naar normaal. Dan zal onze business daar ook van profiteren. Eén van de zaken waar we gas op gaan geven, is het samen met partners ontsluiten van lokale netwerken.” Door deze aanpak en groeiende klantbase heeft X2com een bijzondere positie in de markt verworven. Tom: “We gaan voor de lange termijn. Als we het bedrijf hadden willen verkopen, hadden we al die investeringen niet gedaan.”

Vrijheid voor partners

Vrijheid is één van de kernwaarden van X2com. Ook het personeel wordt gestimuleerd om buiten de kaders te denken en de partners op één te zetten. Vanuit de diensten en de portal is de partner vrij om te bepalen hoe hij met X2com wil samenwerken. Je kunt als partner bijvoorbeeld zelf unieke koppelingen tegen de portaldiensten aanbouwen. Vrijheid vind je ook terug in het ontbreken van maandbijdragen en opstart-fees. En de diensten van X2com zijn af te nemen als fullservice, wholsesale en ISP. Dat laatste is bijzonder, omdat je zonder eigen NOC en VoicePlatform als eigen provider kunt opereren.

Volop veranderingen

Na het eerste jaar waren er al veel veranderingen doorgevoerd. De corporate identity is vernieuwd, de backoffice strak op orde gebracht en zowel de organisatie als het portfolio zijn vernieuwd en uitgebreid. De veranderingen van het afgelopen jaar hebben tot een uitbreiding van het personeelsbestand geleid, om de servicebelofte nog beter in te kunnen vullen. Van achttien medewerkers een jaar geleden, naar dertig nu.

Onlangs ging de totaal vernieuwde partnerportal live. Er zit een aantal interessante nieuwe features in, zoals een zeer uitgebreide postcodecheck met volop relevante informatie over de aansluiting en de mogelijkheid voor uitgebreide rapportages. Partners kunnen er eenvoudig bestellingen plaatsen en snel overzichten krijgen van onder meer netwerkprestaties en klantgegevens. Ze kunnen hun eindklanten toegang geven tot een eigen omgeving, waar zij rapportages kunnen inzien en bestellingen bij de partner kunnen plaatsen. Prettig voor de partners is de mogelijkheid om externe software via API’s te kunnen koppelen.

Veel van de aanpassingen zijn minder zichtbaar. Zo is er veel aan het core-netwerk aangepast en zijn de datacenters gecentraliseerd. Het netwerk werd de afgelopen periode vervangen door een stabieler, innovatiever en beter schaalbaar netwerk op de fundamenten van Juniper. Er is bewust voor gekozen om de datacenters in Rotterdam en Amsterdam verder uit te breiden, zodat op die locaties het netwerk volledig redundant en schaalbaar draait. Zowel Nederland als België is volledig over op de nieuwe proxy’s. Het gaat hierbij niet meer om fysieke hardware, maar om virtuele dataracks, voorzien van de nieuwste technologie en software. Hartstikke toekomstbestendig. Daarnaast heeft X2com de koppeling tussen X2voip en MS Teams gerealiseerd. Ook de Nexxt Integrations koppeling is een feit.

Mobiele versie afsluiten