MWC24 bloeit weer volop, maar toch is het anders

De afgelopen maand trok het Mobile World Congres 2024 in Barcelona weer zo’n 100.000+ bezoekers en waren er ongeveer 2.500 standhouders. Alle ingrediënten voor een succesvol evenement. Ook de Nederlandse inbreng was sterk, het NL Paviljoen werd bewoond door een mix van publiek en private Nederlandse organisaties die de mobiele industrie wat te vertellen hadden. De delegatie van Nederlandser bestond uit meer dan 100 bedrijven en 200+ personen.

Daarnaast was er een sterke deelname aan 4YFN event in hal 8.0 (4 Years From Now) waar Nederlandse startups hun briljante ideeën naar buiten brachten ondersteund door InnovationQuarter, de Provincie Zuid-Holland en de Gemeente Den Haag.

Kortom de industrie heeft de dip van Corona achter zich gelaten. En toch laat het evenement zien dat de mobiele industrie een nieuwe, consoliderende fase ingegaan is. Operatoren, de motoren die de technologie naar de markt brengen, hebben het zwaar.

De broodnodige transformatie in de markt, waarbij mobiele netwerken een bouwsteen worden in de IT-omgeving, is complexer dan verwacht. Iedere operator heeft het idee dat ze een API moeten bouwen om dat te realiseren, maar in een verbrokkelde markt is dat maar voor weinigen een succesvolle route.

Daarnaast kiezen juist steeds meer enterprises voor private 5G SA-netwerken waar ze in eigen beheer de voordelen van de technologie in hun productieomgeving kunnen benutten. Dankzij de private licenties hebben operatoren geen grip op deze markt en zijn het IT-bedrijven die dit segment bedienen.

Huawei is de grootste speler

Het Chinese Huawei, alweer 20 jaar actief in Nederland en 24 jaar in Europa, wilde de wereld laten zien dat ze marktleider zijn, zowel commercieel als innovatief. Daarvoor had men hal 1 op het MWC weer bijna compleet in beslag genomen. De uitstraling was die van een succesvolle speler.

Dat staat los van de politieke strubbelingen met de mobiele technologie in sommige gebieden in Europa en de USA.  Gert-Jan van Eck, de COO and head of public relations Huawei Technologies Nederland, ziet nog steeds een mooie toekomst voor Huawei in ons land. De perikelen rond mobiele netwerken zijn ‘beperkt’ tot het leveren van specifieke componenten.

Dat neemt niet weg dat in veel segmenten er marktkansen genoeg zijn. Het nieuwe Pangu AI platform van Huawei wordt bijvoorbeeld gebruikt om op AI gebaseerde diensten te ontwikkelen. Deze diensten, waaronder  geavanceerde weersvoorspelling, vinden gewoon hun weg naar de markt. Gert-Jan: “Consumentenproducten, inclusief mobiele telefoons zijn wereldwijd nog steeds een groot succes en zullen ook weer naar Europa komen. Google mag dan niet meer in de apparaten gebruikt worden, maar het in eigen huis ontwikkelde operating systeem Harmony heeft voldoende potentie”.

De wereld is de markt

In de rest van de wereld is Huawei dominant en dat straalde men vol verve uit.  Dat zorgt ervoor dat ze veel te vertellen hadden en de industrie en markt warm willen maken voor nieuwe innovaties. Prominent was dan ook de boodschap voor 5.5G of 5G Advanced. Terwijl de mobiele industrie met de markt in de slag is om te kijken hoe de huidige 5G netwerken tot een commercieel succes kunnen worden omgezet, kondigt de volgende generatie zich aan.

De standaard is klaar en de mobiele netwerken implementeren het dit jaar. Generaties mobiele netwerken gaan globaal 10 jaar mee, dan komt er een opvolger. Midden in die periode is er gewoonlijk een update en dat is nu het geval: 5G Advanced.

Met 5G Advanced worden beloftes waargemaakt die nog op invulling wachten. De upload snelheid gaat verder omhoog naar 1 Mbit/s, de download zelfs naar 10 Mbit/s. Hiervoor zullen dan wel nieuwe banden aan het spectrum worden toegevoegd, ook in het millimeter spectrum (26 GHz). Toepassingen hiervoor zitten vooral in het industriële segment. Het is dan ook logisch dat de focus ligt op private 5G SA-netwerken.

IoT

Nieuwe antennetechnieken verbetert de dekking en efficiency. Er ontstaat een nieuwe mogelijkheid voor IoT, de passieve IoT. Dankzij passieve IoT worden NFC-tags zoals we die nu kennen veel krachtiger en neemt het bereik toe van enkele cm’s tot tientallen meters.

In de tags wordt extra elektronica verwerkt die op basis van de elektromagnetische straling in de omgeving en energie verzamelt om kortstondig signalen met een groter vermogen uit te stralen. Hierdoor wordt het mogelijk om producten in magazijnen over grotere afstanden te traceren. De industrie verwacht dat de standaardisatie snel kan worden afgerond en de tags vanaf 2026 hun intrede kunnen doen. Op dat moment zijn de 5.5G technologieën ook in gebruik en integreren de tags direct in het mobiele netwerk.

Mobiele versie afsluiten