Looncompensatie voor circa 500 bedrijven in de IT en telecom

Circa 500 bedrijven in de IT- en telecombranche hebben de afgelopen maanden bij de overheid aangeklopt voor looncompensatie via de NOW regeling in het kader van de coronacrisis. Zo blijkt uit onderzoek van TBM naar aanleiding van een recente publicatie van het UWV. Centralpoint kreeg voor circa 1,5 miljoen euro steun. Telecom Service Leek kreeg voor ruim 500.000 euro aan staatssteun.

Een representatieve lijst met bedrijven uit onze sector kunt u hieronder lezen. Een groot aantal bedrijven uit de sector, met name telecomwinkels en repairshops, kreeg een steun die lager lag dan 10.000 euro, soms maar een paar honderd euro. Die hebben we niet in het overzicht opgenomen.

De volledige lijst van het UWV is hier in te zien: https://www.uwv.nl/overuwv/Images/register-now-100720.pdf

 

Opvallend

Relatief weinig bedrijven uit de sector vroegen om een bijdrage uit de NOW. Veelal kleine consumentgerichte zaken met een eigen winkel.

Een aantal telecomresellers springt er uit, zoals Kreuze Telecom, die 120.000 euro kreeg. Nikeroche met 86.000 euro, One Stop Mobile met 54.000 euro, Petit Telecom met 80.000 euro, Telecom Bedrijfscommunicatie uit Zwijndrecht 115.000.

In totaal verstrekte de overheid de afgelopen maanden voor 8 miljard euro aan loonkostensubsidie voor 140.000 bedrijven. Bedrijven kunnen viade NOW-regeling maximaal 90 procent van de loonkosten terugkrijgen. Daarbij  geldt als eis dat de minimale omzetdaling 20 procent moet bedragen.

De gegevens betreffen een momentopname voor de eerste aanvraagperiode, die tot 6 juni liep. Het is mogelijk dat werkgevers de gedane NOW-aanvraag alsnog willen intrekken. Na terugbetaling van het volledige voorschot zal het register, bij een volgende periodieke update, worden aangepast. Omdat op dit moment alleen de voorschotbedragen in het register staan, kunnen hier dus nog geen rechten aan ontleend worden. Het register zal op een later tijdstip aangevuld worden met de definitieve bedragen. De definitieve bedragen kunnen afwijkend zijn van voorschotbedragen. Na afloop van de tweede aanvraagperiode NOW zal UWV eenzelfde register publiceren.

Centralpoint

Luuk Slaats CEO van Centralpoint, geeft een toelichting op de publicatie, waaruit een heel ander verhaal blijkt dan dat men uit de koele cijfers van het register kan opmaken. “ Bedrijven zijn verplicht geweest om voor een bepaalde datum een aanvraag in te dienen. Zonder op dat moment  te weten wat de impact van COVID-19 zou zijn op de toekomstige business, en dat  in combinatie met de supplychain problematiek heeft Centralpoint doen besluiten om preventief de NOW aanvraag te doen. Tenslotte hebben we verantwoordelijkheid voor ruim 600 medewerkers”, vertelt Slaats Inmiddels is gebleken dat COVID-19 – gelukkig –  nauwelijks  impact heeft op de business van Centralpoint. Tenslotte is IT veelal onderdeel van de oplossing van vele uitdagingen en zijn we dan ook trots dat we heel veel organisaties hebben kunnen faciliteren met het thuiswerken. Sterker dit blijven we doen daar organisaties nu staan voor een structurele keuze en oplossing.”

Centralpoint heeft alle medewerkers voortdurend op de hoogte gehouden. “We hebben met alle medewerkers via speciale webinars  gecommuniceerd dat we de NOW aanvraag hebben gedaan. Dit gaf de medewerkers juist veel rust, motivatie  en energie om er samen het beste van te maken in deze bijzondere tijd. We hebben zo met onze communicatie  veel  draagvlak in de organisatie gecreëerd.”

Gelukkig zag het er in tweede instantie een stuk beter uit qua omzet en daardoor is Centralpoint al voor het sluiten van de periode waarover de aanvraag loopt  pro actief is over gegaan tot het intrekken van de aanvraag.

 

Zie hieronder een overzicht van een deel van de bedrijven die deze staatssteun kregen, met daarachter het bedrag in euro’s.

 

 

 

Mobiele versie afsluiten