Laadpalen om tot meer en betere business te komen

Ook in Duitsland worden steeds meer laadpalen geplaatst en dat is business voor onder andere O2 Telefónica. Het is iets waar we weinig bij stilstaan, maar een laadpaal moet wel kunnen communiceren.

laadpaal-amsterdam-400Om van een laadpaal gebruik te kunnen maken is het laadpaalpasje nodig. Dat pasje zorgt voor de identificatie van de gebruiker en maakt het afrekenen mogelijk. We vinden dat heel normaal, maar welke processen lopen daar en wat is daar allemaal voor nodig? Een van de dingen die absoluut nodig is, is communicatie tussen de paal en een achterliggend platform met databases en koppelingen naar betaalomgevingen.

Als ergens laadpalen worden geplaatst gaat de meeste aandacht uit naar de stroomkabels. Toch is dat niet het enige. Elke paal moet contact kunnen maken met het internet. Dus ergens moet een extra kabel lopen of er zit een simkaart in het systeem.

Persbericht

Het zijn uiteraard data only simkaarten. O2 Telefónica noemt dat mobiele IoT kaarten. Die marketingkreet staat in een recent persbericht van het bedrijf dat over een samenwerking gaat voor de levering van laadpalen.

Dat persbericht viel op door de tags IoT en M2M en omdat het verwijst naar de Hannover Messe die binnenkort plaatsvindt. Wie verder in de materie duikt ziet nog iets opmerkelijks. De telco werkt voor de deal samen met een van de grootste bouwbedrijven van Duitsland, Hochtief. Die kolos maakt niet alleen kantoren, maar legt ook bruggen, tunnels en wegen aan.

Je zou met de kennis van wegen dus verwachten dat deze combinatie langs de snelwegen laadpalen aanlegt. Iets anders is het geval. Aangezien alles op en langs de snelwegen bepaald wordt door concessies is dat schijnbaar een minder interessante markt voor deze combinatie.

Winkelcentra en kantoorgebouwen

Waar men zich op richt is de markt voor laadpalen binnen de bebouwde kom. Onder andere het met laadpalen aantrekkelijker maken van winkelcentra en kantoorgebouwen. Die aanpak klinkt simpel en is heel erg slim. Verhuurders van kantoren en uitbaters van een winkelcentrum kunnen zich met laadpalen positief onderscheiden van de concurrentie. De kantoorverhuurder heeft een reden voor een hogere vierkante meter prijs en de winkeliers mogen hopen een groep bezoekers die wat langer rondslentert. Meer laadpalen = betere business.

Mobiele versie afsluiten