Knelpunten bij thuiswerk vallen mee

Een meerderheid van de grote bedrijven ervaart geen of nauwelijks knelpunten in de digitale infrastructuur. Ze komen tot nog toe verrassend goed door de coronacrisis heen. Een ruime meerderheid bovendien zegt niet tegen ict-technische, organisatorische of personele problemen te zijn aangelopen. Dit wijst een inventarisatie onder leden van de Branchevereniging Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG) uit.

Onvoldoende

Iets meer dan een vijfde van hen kampte met onvoldoende bandbreedte. Ruim een op de zes had te weinig it-capaciteit zoals onvoldoende server-capaciteit. Bij eenzelfde aantal raakte de (interne) helpdesk overbelast met vragen van eindgebruikers. Een krappe tien procent had te weinig software-licenties. Niemand had tekort aan medewerkers of externen om extra aangeschafte apparatuur te plaatsen.

Online-kennissessies

Van de BTG zijn organisaties lid van een uiteenlopende omvang. Aan de enquête deden zowel hele grote ondernemingen als middelgrote bedrijven en mkb mee. Petra Claessen, algemeen directeur van de BTG, heeft dagelijks contact met leden om knelpunten weg te nemen. De BTG gaat de komende tijd online-kennissessies houden om het thuiswerken veiliger te maken. Volgens Claessen leven er nogal wat vragen over de juridische aansprakelijkheid als medewerkers thuis bedrijfsgegevens verwerken. Probleem is dat buiten kantoor vaak niet dezelfde veiligheidsvoorzieningen bestaan. Door kennis te delen en ervaringen uit te wisselen kunnen bedrijven veel van elkaar leren

 

Mobiele versie afsluiten