Interview Jos Geerts, VolkerWessels Telecom

‘Van arbeidsgedreven naar software-gedreven aannemer’

“Ons ultieme doel: Total connectivity, voor iedereen, altijd en overal. Optimale connectiviteit tot op de laatste vierkante centimeter.” Dit ambitieuze statement is van VolkerWessels Telecom, maar wordt ook regelmatig gemaakt door Jos Geerts, manager inkoop, logistiek en innovatie bij dit oer-Hollandse bedrijf.

volker wessels MagazijnITchannelPRO ging in gesprek met Jos Geerts naar aanleiding van de aanwezigheid van VolkerWessels Telecom op het Netherlands Pavilion tijdens het afgelopen Mobile World Congress (MWC) in Barcelona. “Tot 2019 waren wij vaak als bezoeker op het MWC, maar sinds de laatste editie zijn wij ook als exposant aanwezig. Zo kunnen we nadrukkelijker laten zien dat we als arbeidsgedreven aannemer de transitie doormaken naar een software-gedreven aannemer.”

VolkerWessels, waarvan VolkerWessels Telecom deel uitmaakt, is een Nederlands concern dat met 17.000 medewerkers actief is op vele gebieden. Van bouw en vastgoed tot civiele techniek en van spoor- en wegenbouw tot energie en telecom. Ondernemingen binnen het concern ontwikkelen, ontwerpen, bouwen, beheren en exploiteren. En dat doen ze voor al hun stakeholders: opdrachtgevers, medewerkers, aandeelhouder, leveranciers en de maatschappij in het algemeen. VolkerWessels Telecom verzorgt het gehele traject rond de aanleg van hoogwaardige digitale infrastructuur. Van analyse en ontwerp tot bouw, installatie, onderhoud en beheer.

Nieuwe rol achter de voordeur

“De wens van telecombedrijven was om in hoog tempo over te schakelen van koper naar glas. Dat loopt voorspoedig. Hierbij opereren we consequent vanuit drie pijlers: ontwerpen, plannen en beheren”, zegt Jos. “Van oudsher is VolkerWessels Telecom sterk aanwezig in de fysieke connectiviteitslaag. Toch zijn we al bezig met de tijd na de grote glasvezeluitrol, rondom 2025/2030. Waarbij we ons de vraag stellen welke functie wij kunnen invullen achter de voordeur. Vooral als je bedenkt dat de klant de hogesnelheidservaring, dankzij de enorme verglazing in Nederland, nu minder terugvindt in de prestatie van hun eigen producten. Er zit hier een duidelijke onbalans. Daarbij kan VolkerWessels Telecom juist met haar nieuwe dienstenpakket een rol vervullen in het bereiken van een betere balans.”

“VolkerWessels Telecom ziet dat de vraag naar wifi-optimalisatie steeds groter wordt in een samenleving die steeds meer digitaliseert”, vervolgt Jos. “Ons uitgangspunt is altijd dat een nieuwe dienst landelijke dekking moet hebben. Hier is veilige connectiviteit nog eens bijgekomen. Dit kan je prima op kantoor hebben geregeld, maar hoe zit het bij de mensen thuis? Logisch dat VolkerWessels als concern naast de digitale strategie ook cybersecurity een topprioriteit vindt.”

Techbedrijven

Hoe ziet de wereld van morgen eruit? Hoe adequaat in te spelen op de nieuwe digitaliseringsontwikkelingen? Digitalisering loopt als een rode draad door VolkerWessels Telecom. “We anticiperen hierop met diverse dochterondernemingen. We noemen dat onze techbedrijven”, aldus Jos. “Recognize is hiervan een mooi voorbeeld. Ze werken, geheel volgens onze ‘client centric strategy’, nauw samen met de klanten om creatieve en innovatieve B2B-software-oplossingen op maat te ontwikkelen. Daarbij maakt Recognize gebruik van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Denk aan IoT, asset management, Machine Learning, GIS-data of Augmented en Virtual Reality. Je ziet hierbij heel goed de ontwikkeling van capaciteit gedreven vragen naar kennis gedreven vragen. Nu gaat er nog een monteur van ons naar boven voor het aanleggen van een antenne-installatie. Straks wordt het proces van de klant begeleid van achter de laptop.”

MWC Barcelona

De deelname aan het MWC is voor VolkerWessels Telecom dan ook meer dan een oriëntatietocht zoals in het verleden, zo meent Jos. “We zijn veel meer bezig met het ophalen van informatie voor de vraagstukken die leven binnen onze organisatie. We zijn nu bijvoorbeeld aan het finetunen met welke OSI-laag we ons willen presenteren. Altijd vanuit de klant gerekend. Het mooie is dat we in deze speciale MWC-editie weer bevestigd werden in onze opvatting dat telecom als basis de grote verbindende factor is in de hedendaagse wereld. We willen in 2022 dan ook weer acte de préséance geven in Barcelona. Uiteraard nog met alle voorbehouden rondom corona. Sterker nog, onze intentie is om meerjarig te gaan samenwerken met het NL MWC. Dat past naadloos in onze strategie om steeds meer zichtbaar te zijn op het wereldtoneel.”

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 5)

Mobiele versie afsluiten