Jordy Haantjes van KPN en Jeroen Geubbels over Supervision

‘SuperVision maakt werkplekbeheer efficiënter en veiliger’

De betrouwbaarheid van werkplekken staat steeds meer centraal. Bedrijven hebben behoefte aan een veilige en stabiele omgeving voor medewerkers en resellers willen business halen uit inrichting en beheer. Het groeiende belang van security en steeds strengere wetgeving maken werkplekbeheer steeds complexer en arbeidsintensiever voor MSP’s. Het initiatief SuperVision – een joint venture van KPN – geeft hen overzicht en tijdsbesparing op het automatiseren van instellingen.

KPN Jordy&JeroenKPN heeft als grootste Microsoft-partner van Nederland een breed portfolio waaruit ICT- en telecompartners kunnen putten. Door het principe van bouwblokken kunnen partners een maatwerk aanbod voor eindklanten in elkaar zetten en combineren met hun eigen diensten en service. Dit principe geldt ook voor de werkplek, en is cruciaal geworden door de opkomst van Microsoft 365 en het werken op afstand.

Ook mkb doelwit voor cybercriminelen

Ook mkb’ers zijn kwetsbaar voor cybercriminelen. In tegenstelling tot wat ze zelf denken, lopen ze vaak meer risico dan grotere bedrijven, aangezien die meer geld besteden aan het beveiligen van hun IT-omgevingen. De werkplek is de eerste stap voor cybercriminelen om binnen te komen. “Zodra de werkplek en bedrijfsdata niet meer beschikbaar zijn, kun je als organisatie eigenlijk niet meer functioneren,” zegt Jordy Haantjes, manager Portfolio Cloud, Werkplek & Security bij KPN. “Dan kan de cybercrimineel losgeld eisen. Daarom loont het om te investeren in een veilige en stabiele werkplek, beheerd door een MSP’er.”

Het is geen wonder dat mkb-bedrijven steeds vaker een MSP’er in de arm nemen voor hun beheer. Deze partijen zijn erg succesvol in het ontzorgen van klanten, omdat ze het beheer en de beveiliging van hun IT-omgeving volledig uit handen nemen. Door de manier waarop KPN haar portfolio heeft ingericht, kunnen MSP’s zelf bepalen waar ze hun werkplek-aanbod op willen onderscheiden. ”We geven partners de mogelijkheid om het totaalconcept van een werkplek te leveren. Een eigen samengestelde propositie die voor zowel partners als eindklant gemakkelijk te bestellen, leveren en beheren is. Doordat we SuperVision integreren met ons portfolio, zetten we hier een volgende stap in”, zegt Jordy.

Alles zit in de naam

Het leveren en beheren van een stabiele en veilige werkplek brengt uitdagingen met zich mee. Iedere klant heeft zijn eigen configuraties en regels, en het risico af te wijken van best practices ligt altijd om de hoek. Met MSP-partners is KPN daarom gaan kijken waar hun behoeften liggen. Begin april, tijdens het KPN Partner Network Release-event, is de komst van een nieuwe joint venture bekendgemaakt: SuperVision. “De naam vat alles waar MSP’s op het gebied van werkplekbeheer naar zoeken”, legt Jeroen Geubbels uit.

Hij is als Evangelist verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de tool. “Als MSP’er wil je snel en eenvoudig je standaard dienstverlening kunnen toepassen op nieuwe klantomgevingen en wil je te allen tijde kunnen zien of hier afwijkingen op ontstaan, zodat je kunt ingrijpen voordat het te laat is.” Hij wijst erop dat Microsoft twintig verschillende portals heeft, met ieder honderden verschillende instellingen. “Dat is heel veel handwerk en dit willen we zoveel mogelijk elimineren.”

Golden Master

Een belangrijke basis van SuperVision is het Golden Master principe. “Daarmee richt je één tenant in volgens best practices. Wanneer een nieuwe klant zich aanmeldt, passen we de configuratie van de Golden Master toe op de klantomgeving. Met één druk op de knop is de klant dus helemaal ingesteld volgens die blauwdruk”, zegt Jeroen. “Het is zelfs mogelijk om voor specifieke klantsegmenten verschillende Golden Masters te maken, elk met een eigen set aan instellingen. En als je liever start met een vooraf gedefinieerde Golden Master op basis van best practices van KPN, dan is dit in de toekomst ook mogelijk.”

Het kan natuurlijk voorkomen dat een klant net niet helemaal past in de standaard en dat een MSP daarvan wil afwijken. “Het kan dat een klant, ondanks het advies van de MSP’er, wil afwijken van een bepaalde instelling. Denk aan de minimaal vereiste Windows-versie”, zegt Jeroen. ”Met SuperVision kun je op een dergelijke afwijking akkoord geven en dan wordt dit geregistreerd. Zo maak je als MSP’er duidelijke afspraken met je klant.”

Jordy voegt eraan toe dat dit past in de missie die KPN voor zichzelf heeft gesteld. “KPN heeft als doel om de BV Nederland veilig te houden”, zegt ze. “Klanten vinden beveiliging zoals multifactor authentication soms storend, maar het kan wel consequenties hebben wanneer je dit uitzet. Het is goed om op deze manier bij ondernemers bewustzijn te creëren van de potentiële risico’s die dit met zich meebrengt.”

Automatisering van handelingen

MSP’s zijn continu bezig om werkplekdienstverlening van klanten werkend en veilig te houden. Soms moeten ze hiervoor wijzigingen doorvoeren op alle klantomgevingen. Voorheen moesten ze dan voor iedere klant in de instellingen gaan morrelen, wat veel tijd kostte. “Als je honderd klanten hebt, kan dat twee weken werk zijn”, zegt Jeroen. “Met SuperVision is het een kwestie van aanpassen van de Golden Master, en het vervolgens uitrollen op al je klantomgevingen. Er geldt een meer-ogen principe, dus kun je dit soort veranderingen door meerdere medewerkers in je organisatie laten controleren. Dit maakt het beheer van grote aantallen klantomgevingen heel snel en efficiënt.”

Dat geldt ook voor het user management. Volgens Jeroen gaat 40 procent van de support tickets bij MSP’s over het aanmaken en verwijderen van gebruikers of het veranderen van rechten. “Door dit op een makkelijke manier beschikbaar te maken in SuperVision kan ook de klant zelf dergelijke wijzigingen uitvoeren”, zegt hij. “Zo krijg je als dienstverlener meer capaciteit en kun je met hetzelfde aantal mensen meer klanten bedienen tegen een hoger serviceniveau.”

De toekomst

Naast de basisfunctionaliteit van de Golden Master en het gebruikersbeheer, wordt er ook gewerkt aan een module om applicaties te distribueren over één of meerdere klantomgevingen. “Vanuit SuperVision ontwikkelen we in een razend tempo”, aldus Jeroen. “Een volgende stap is het creëren van een Risk Center, dat aan zowel de MSP’er als de klant inzicht in alle belangrijk onderdelen die de veiligheid van de klantomgeving bepalen. Dit telt samen op tot een Secure score. Als dit goed zit, dan weet de MSP’er maar ook de klant dat hij ’s nachts goed kan slapen.”

De aankondiging van de joint venture op het KPN Partner Network-evenement Release zegt wel iets over het vertrouwen dat KPN heeft in SuperVision. Het vierdaagse event trok iedere dag 200 vertegenwoordigers van partners die kwamen luisteren naar wat het bedrijf hen de komende tijd biedt. “SuperVision heeft een prominente plek in de plenaire sessie om het de juiste aandacht te geven”, schetst Jordy.

Jeroen geeft ook aan dat de noodzaak echt bestaat. “Veel MSP’s hebben uitdagingen met het leveren en beheren van stabiele werkplekken”, zegt hij. “Met SuperVision hebben ze een hulpmiddel in handen om hun dienstverlening naar het volgende niveau te tillen.”

Ook KPN-partner (worden)? Voor meer informatie zoek je contact met Koen van Lieshout via Koen.vanlieshout@kpn.com of 06 246 747 74.

 

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nr 02)

Mobiele versie afsluiten