Is het kanaal bekend met de nieuwe regels telemarketing per 1 juli 2021

koud bellen aan banden gelegd

Over iets minder dan een maand gelden in Nederland andere regels voor telemarketing. Per juli wordt koud bellen onmogelijk. Daarbij geldt, net als bij e-mail, dat de wetgever geen onderscheid meer maakt tussen een natuurlijke persoon, eenpitter, VOF en maatschap. Heeft het kanaal wel door wat daarvan de consequenties zijn?

Telecomwet en spamverbod

De basis voor het per e-mail of telefoon benaderen van prospects en klanten is in Nederland geregeld met de Telecomwet. Die wet is redelijk bekend omdat daarmee het “spamverbod” in Nederland is ingevoerd. Eerst voor e-mail naar consumenten, later is dat verder uitgebreid.

De belangrijkste uitbreiding tot nu toe was de scope van de opt-in. Eerst mochten alleen consumenten (“particulieren” of “eindgebruikers”) worden benaderd per e-mail als die vooraf expliciet toestemming hadden gegeven. Dat is als snel opgerekt naar eenpitters, VOF’s en maatschappen (zoals huisartsen).

Wat voor e-mail geldt gaat ook op voor het telefonisch benaderen. De wet is op dat punt verder aangepast en die uitbreiding geldt per 1 juli 2021. Hierdoor is het niet langer mogelijk te bellen met onder andere natuurlijke personen en eenpitters als zij vooraf geen expliciete toestemming hebben verleend.

Deze beperking heeft een behoorlijke impact. Koud bellen is in veel sectoren, dus ook het IT kanaal, aan de orde van de dag. Bekend is ook dat bij het naleven van het e-mail spamverbod grote en kleine bedrijven voor het overtreden van de regels zijn bestraft.

Hoewel deze wetswijziging, inclusief de ingangsdatum, al tijden bekend is, heeft het onderwerp amper de pers gehaald. Dat zal veel te maken hebben met de aandacht die de aanpak van de Corona pandemie krijgt. Toch is het aanscherpen van de regels voor telemarketing iets dat veel bekender moet zijn.

Van opt-out naar opt-in

Natuurlijk vallen bestaande klantrelaties buiten de scope van deze aanscherping van de telemarketing regels. Maar voor na-bellen van leads of helemaal bij echt koud bellen verandert er echt een hoop. Zeker bij het laatste is het niet voorstelbaar dat vooraf een expliciete opt-in is gegeven.

Met het verdwijnen van de bestaande opt-out regeling en het invoeren van een verplichte opt-in houdt overigens ook het bekende bel-me-niet register op te bestaan (zie screenshot).

Mobiele versie afsluiten