Interview Wieger Deknatel van Trust

‘Neem de hele keten mee in het duurzaamheidsverhaal’

Trust heeft een paar jaar geleden gekozen voor een duurzame weg, dat is mede het werk geweest van Wieger Deknatel. Met zijn 25 jaar ervaring in de sector heeft de Sustainability/ESG Consultant een sturende rol in de koers waarmee het bedrijf grote stappen zet richting circulaire producten en verpakkingen.

TRUST_WIEGER-400pxWieger begon bij Philips in Nederland, heeft vijf jaar in Hong Kong gezeten en ging vervolgens naar de Verenigde Staten. In die tijd heeft hij veel ervaring opgedaan, onder meer bij een organisatie die duurzame verpakkingen produceert. “Ik was door de jaren erg geschrokken van de hoeveelheid afval die we met zijn allen generen”, begint hij zijn verhaal. “Vooral de footprint van elektronica is heel hoog. Daarom is het uiteindelijk ook onderdeel geworden van het onderscheidend vermogen dat ik bij bedrijven voorstelde. Want dit ging vroeg of laat belangrijk worden.”

Succesvol en duurzaam

Maar wat moet je dan doen? Trust heeft zich door de jaren als hardwarefabrikant neergezet als een value-for-money-partij, met een focus op de consumentenmarkt. Het combineren van die successen met duurzaam beleid is de taak van het productteam met hulp van Wieger. Vooral de afgelopen twee jaar heeft Trust hier enorme slagen in gemaakt. Recent nog kreeg Trust de Gold EcoVadis-medaille. Op het gebied van producten is er het een en ander op de markt verschenen. Zo is er de TM-201 muis voor de B2B-markt die is vervaardigd uit 83 procent gerecycled materiaal. De garantie op B2B-producten is verlengd naar 3 jaar, wat de levensduur van deze apparatuur alleen maar ten goede komt.

“Het is begonnen met het meten met wat we op dat moment in de markt hadden”, legt Wieger de koers uit. “Het hangt allemaal heel erg met elkaar samen. Stel dat je alles circulair zou maken, dan neemt ook de CO2-footprint enorm af. Honderd procent recycled plastic zou neerkomen op een 91 procent lagere footprint. Nieuw plastic komt weer uit olie, en de olie is onderhevig aan geopolitieke fluctuaties. Terwijl de prijs van recycled materiaal meer wordt bepaald door vraag en aanbod.” 100 procent recycled plastic is moeilijk, weet Wieger. “Maar voor een aantal producten zitten we al boven de 80 procent.”

Recycled plastic is de toekomst

Daarvoor is Trust ook afhankelijk van de rest van de keten. Overredingskracht speelt daarin een belangrijke rol. “Recycled plastic is een ander proces dan nieuw plastic”, legt Wieger uit. “Dus je vraagt wel iets van een leverancier. Ze moeten ook zelf extra leveranciers in de arm nemen, want de fabrieken moeten twee verschillende soorten plastic bewerken. Het is aan ons om ze te overtuigen dat de toekomst daar ligt. We hopen dat de vraag naar producten met recycled plastic toeneemt. Dan doet de schaaleconomie zijn werk en krijgt plastic dat voorheen werd weggegooid opeens waarde”, zegt Wieger. “We krijgen het productieproces met een aantal partners nu goed onder de knie, en werken nu met alle partijen in de waardeketen om certificeringen aan te vragen als bewijs dat het plastic ook daadwerkelijk recycled is.”

Voor recycled plastic zijn er onder meer de Global Recycling Standard en de Recycled Certification Standard. “En voor papier, hout en rubber maken we gebruik van de FSC”, zegt Wieger. “We certificeren de hele keten met een Chain of Custody-certificering. Zo doet iedereen binnen de keten ook zijn best om de doelstellingen te halen. We kunnen het niet alleen, en ook de retailers en consumenten moeten het willen.”

Het zijn de gebruikers die inderdaad voor de ‘pull’ moeten zorgen. Die is er ook wel, want veruit de meeste mensen zien het belang van duurzaamheid. “Maar wel als de producten niet veel duurder worden en ook de buurman duurzaam moet worden”, zegt Wieger. “Daarom heb je een gelijk speelveld nodig. Om die reden hebben we in onze missie ook staan dat de prijs voor de consument ook eerlijk moet blijven. Eerlijk voor de consument, en eerlijk voor de planeet.” Want uiteindelijk, zo sluit Wieger af, betekent duurzaamheid niet dat het ook duurder wordt. “Het is echt een kip-en-ei-verhaal: als je de ene eenmaal hebt, volgt de ander.”

Wil je meer weten? Neem dan contact op met Wieger Deknagel via 06 118 604 10 of mail naar wieger.deknagel@trust.com.

dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 01-2023

Mobiele versie afsluiten