Interview Tobias Belloff van innovaphone

‘Breed inzetbare communicatieoplossing’

Het Duitse bedrijf innovaphone uit Sindelfingen levert communicatieoplossingen voor het mkb en grootzakelijke klanten, die naar wens als hosted cloudservice of on-premise in een datacenter kunnen worden geïnstalleerd. ITchannelPRO sprak Tobias Belloff die als Head of Sales Benelux & USA al 15 jaar verantwoordelijk is voor innovaphone in Nederland.

innovaphone Tobias Belloffinnovaphone helpt klanten volgens Tobias met zijn open platform voor communicatie. Het bedrijf levert een IP-telefonieplatform met een aantal basisdiensten: de innovaphone PBX. De communications-client myApps is volgens innovaphone de moderne werkplek van de toekomst en biedt naast diverse apps ook UC-oplossingen. Dankzij het open communicatieplatform kunnen bedrijven eigen apps integreren.

“Naast een breed scala aan interfaces is er nog een heel belangrijk aspect dat innovaphone bijzonder maakt. Het is een Duits, en dus Europees product dat door de eigenaren wordt geleid en voor 100% zelf wordt gefinancierd”, zegt Tobias. “Hierdoor kunnen we snel, simpel en flexibel beslissingen nemen. Sinds de oprichting in 1997 ontwikkelen wij altijd vanuit de klantbehoefte. Bovendien vallen we onder de strikte Duitse privacywetgeving. Die is nog strenger dan de Europese, waardoor privacy altijd is gewaarborgd en er ook geen backdoors in het systeem mogen zitten.”

De klantbehoefte verandert

Tobias: “Telefonie was het begin, maar de manier waarop mensen nu met elkaar communiceren, is veel breder. Het is innovaphone gelukt communicatiebehoeften zoals video, chat en conferencing in één oplossing te integreren. Ook Teams kan eenvoudig worden geïmplementeerd. Het platform kan aan de eigen behoeften worden aangepast. De open interfaces van ons myApps platform vereenvoudigen de integratie van externe apps. myApps is vergelijkbaar met een smartphone. Bijna iedereen heeft een smartphone en gebruikt deze universeel. innovaphone springt hierop in door met platform dat zeer flexibel is en altijd met de tijd meegaat. Iemand die een mobiele telefoon koopt, koopt een device. De functionaliteit wordt uiteindelijk bepaald door er apps op te installeren. innovaphone doet het vergelijkbaar met zijn myApps platform dat moderne communicatie voor bedrijven biedt.”

myApps

myApps wordt ondersteund door een eigen App Store. Deze biedt bedrijven de mogelijkheid zelf applicaties te integreren en op de markt te brengen. “Hierdoor wordt niet alleen een meerwaarde gecreëerd; het is ook een manier om omzet te genereren”, aldus Tobias. “In de tussentijd zijn er heel veel bedrijven die apps ontwikkelen voor de App Store. Hierdoor kunnen nieuwe services en trends snel worden geïntegreerd. Die integraties behelzen alle bekende communicatieplatformen zoals messaging, chat, maar ook platformen zoals Teams en integraties met bijvoorbeeld een CRM. Het is de klant die bepaalt welke diensten hij wil gebruiken. De App Store is de marktplaats waar al die oplossingen te vinden zijn.”

“Dankzij het responsive webdesign kan de communications-client myApps niet alleen parallel worden geïnstalleerd op verschillende devices zoals smartphone, desktop-PC of Mac. Naast de uniforme interface en het gebruiksgemak profiteren gebruikers van het feit dat een wijziging die op één plaats wordt aangebracht direct beschikbaar is op alle toestellen. Je hebt altijd je persoonlijke werkplek bij de hand.”

Denken aan de klant

innovaphone werkt uitsluitend met kanaalpartners. Er wordt nooit direct contact gelegd met de eindgebruikers, daar is het kanaal voor. Tobias: “De verkoop van onze producten wordt afgewikkeld door onze partners. Zij kunnen zelf beslissen welke producten ze aanbieden in hun portfolio. Onze partners kunnen de ‘All-in-one’-oplossing voor bedrijven aanvullen met diensten naar keuze. Zoals de SIP-provider van hun voorkeur, firewall, of WLAN- en LAN-apparatuur waar ze goede ervaring mee hebben. Door eigen apps te ontwikkelen en deze te integreren, kunnen partners zich gericht positioneren naar de klantbehoeftes en zich onderscheiden van andere aanbieders. Daarmee bieden ze een unieke totaaloplossing met meerwaarde voor klanten.”

 

Actief in Nederland

innovaphone heeft vier personen in de Benelux met naast Tobias ook Karl Pennings (al vijf jaar Regional Support Consultant), Romina Rother-Manicone (Inside Sales) en Wendy Züffle (marketing). “Eén van de voordelen van de innovaphone-oplossing is de slanke structuur”, zegt Karl. “Met weinig middelen bereikt men hoge prestaties.”

innovaphone is steeds op zoek naar nieuwe partners. Heb je belangstelling, neem dan contact op via benelux@innovaphone.com.

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)

 

Mobiele versie afsluiten