Interview Regional Sales Director Jasper Maters van AudioCodes

‘Focus op security en kwaliteit telefonie’

AudioCodes huist sinds januari in een prachtig Rotterdams pand dat de ideale plek is voor contact met partners en klanten. “Het is geen showroom”, zegt Jasper Maters, Regional Sales Director Benelux en Nordics. “Hier tonen we de communicatie-oplossingen die onmisbaar zijn voor de moderne werkplek en meeting rooms. En alles werkt.”

Carsten den Hartog Jasper Maters AudioCodesDe markt is in twee jaar tijd sterk veranderd en dat geldt ook voor AudioCodes. Al 25 jaar is het bedrijf een toonaangevende leverancier van IP-oplossingen en het dateert uit de tijd dat hardware nog centraal stond. Momenteel draait de wereld natuurlijk om software, diensten en de cloud.

In die ontwikkeling gaat AudioCodes mee. “Spraakoplossingen zijn al lang veel meer dan toestellen die bellen en gebeld worden. Online samenwerken en geïntegreerde voicediensten zijn het devies. De markt verwacht oplossingen voor UC, contact centers en hosted communicatiediensten die snel en gemakkelijk kunnen op- en afschalen”, vertelt Jasper.

AudioCodes heeft dus jarenlange ervaring met communicatieproducten. In het licht van de markttrends is het bedrijf geëvolueerd van een leverancier van techniek naar een dienstverlener. Het portfolio is daarmee uiteraard ook veranderd, legt Jasper uit. De marktbenadering van AudioCodes is echter onveranderd gebleven. Het bedrijf werkt met partners, die volgens Jasper voorheen een sterke nadruk hadden op techniek. “Op basis van onze componenten maakten ze bijvoorbeeld hun eigen IVR-servers. Die partners zijn nog steeds aan ons verbonden maar er is een groep bij gekomen. Nieuwe partners uit gelieerde markten zijn onder andere Microsoft-partners, ERP-specialisten of aanbieders van trainingen.”

Nieuwe wereld

In die nieuwe samenwerking kan AudioCodes met partners inspelen op een nieuwe wereld waarin bedrijven vragen stellen over moderne communicatiebehoeften. Organisaties worstelen volgens Jasper nogal eens met de implementatie van diensten als Teams en Zoom. “Door het vele thuiswerken en het toenemende aantal communicatiekanalen, zijn bedrijven op zoek naar het organiseren van middelen voor effectief samenwerken, betere bereikbaarheid en snellere informatieverwerking.

Nieuwe innovatieve Voice AI-diensten helpen daarbij. Zo kunnen voicebots wachttijden verkorten, meer inzicht geven in klantgedrag, kosten voorspellen en in het verlengde daarvan van de klanttevredenheid vergroten. Daarom hebben we diensten ontwikkeld die daarbij ondersteunen zoals onze AI-voicebotintegratie en spraakgestuurde keuzemenu’s. Door de inzet van voicebots kunnen klanten sneller en handsfree communiceren, terwijl de werkdruk op de klantenservice afneemt en er dus meer ruimte ontstaat voor persoonlijke gesprekken. Met de inzet van AI kan klantinformatie sneller worden verwerkt en ook dit zorgt voor diepere klantinzichten.”

AudioCodes Live for Teams

Een belangrijke expertise van AudioCodes is het managen van netwerkverkeer, netwerkapparatuur, tenants en devices van gebruikers zodat telefoniediensten optimaal worden afgeleverd bij eindgebruikers. Met de opkomst van Teams-bellen is deze expertise relevanter geworden omdat telefonie en IT-systemen namelijk sterk kunnen van verschillen als het gaat om bijvoorbeeld routering en Qualitity of Service. AudioCodes heeft daarom geavanceerde tooling ontwikkeld die verkeer kan monitoren, managen en optimaliseren tot en met de endpoints en devices.

Bij Teams-integraties is dat essentieel voor bedrijven. “Met ons portfolio AudioCodes Live for Teams ondersteunen we partners en klanten bij het ontwerpen, plannen en uitrollen van volledige voicemigraties naar Teams. Bij dit type implementaties willen organisaties vaak ook kunnen kiezen voor extra opties als spraakgestuurde keuzemenu’s, opnames voor compliance, intelligentie uit Voice AI maar ook toestellen voor Teams-bellen en vergaderruimtes. Deze mogelijkheden kunnen bij de uitrol aan de dienstverlening worden toegevoegd. Deze combinatie van hardware, software en implementatiediensten is ook weer relevant voor onze partners. De oplossing is één complete dienst die per gebruiker per maand kan worden afgerekend bij een partner en schaalbaar is naar de behoefte van de klant.”

De oplossing AudioCodes Live for Teams bestaat volgens Jasper uit een flexibel all-in-one portfolio dat past in de veranderde markt, waar partners commerciële kansen uit kunnen halen en waarmee bedrijven profiteren van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van communicatie. “De focus ligt altijd op de veiligheid en kwaliteit van het spraaknetwerk. Telefonie is cruciaal voor bedrijven in hun relaties met klanten en daar zijn we ons van bewust. Met deze oplossing kunnen organisaties rekenen op de expertise van onze partners en hoeven ze zelf geen extra technische resources op dit vlak toe te wijzen aan een succesvolle overstap naar Teams.”

Contact met eindklant

Met de huidige marktontwikkelingen is uiteraard ook het sales- en marketingteam van AudioCodes aan het veranderen, legt Jasper uit. Het bedrijf hanteert de term ‘eindgebruiker engagement’ wat het uitgangspunt is voor de vraag: ‘Wat zijn precies de verwachtingen van eindklanten?’ Samen met partners voert AudioCodes daarom steeds vaker juist dit gesprek om een onboarding succesvoller te laten verlopen.

De nieuwe vestiging in Rotterdam helpt daarbij. Op deze locatie is een demoruimte ingericht waar alle mogelijkheden van AudioCodes kunnen worden getoond. “Klanten willen hybride werken eens aan den lijve meemaken”, zegt Jasper. “Dit concept heeft in twee jaar een enorme vlucht genomen en de term hybride werken klinkt inmiddels zo gewoon. Maar veel bedrijven vragen zich toch nog af wat het nou precies inhoudt en hoe ze er invulling aan moeten geven. Dat is best een uitdaging. Zeker omdat er ook geen standaardantwoord voor is, want elke werkomgeving is anders. Steeds minder medewerkers hebben nog een vaste werkplek, maar wat moet daarvoor in de plaats komen?”

Langere termijn

Daarom kijkt AudioCodes met zijn partners vaak naar de langere termijn van communicatie. Die focus op de langere termijn is volgens Jasper nodig om de ontwikkelingen in de markt te begrijpen.

“Veel bedrijven werken nu nog met relatief basale telefoniediensten. Bellen en gebeld worden. Dat heeft natuurlijk meerdere redenen; de ontwikkelingen gaan snel, de oplossingen kunnen complex zijn en het vraagt om investeringen. In één keer overstappen naar een nieuw type diensten, heeft dus ook een drempel voor veel organisaties. Toch moeten ze wel beseffen dat die diensten deel uitmaken van de toekomst en dat ze ooit ‘om’ moeten. UC en online samenwerken in de meest brede zin en Teams in het bijzonder zijn in de toekomst bijna onontkoombaar. Het is voor ons en onze partners dus belangrijk dat we bedrijven informeren over de mogelijkheden, meedenken bij het maken van beslissingen en die keuzes vertalen naar plannen die we samen op de korte of iets langere termijn voor hen implementeren. Dat is de taak van de sector en voor ons als leveranciers in samenwerking met onze partners.”

Jasper en zijn collega’s zoeken meer bedrijven die UC-diensten bieden en de waarde van focus op lange termijn herkennen. Wie zich hierin herkent, belt 036 546 12 12 of mailt naar BeneluxSales@audiocodes.com.

 

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)

Mobiele versie afsluiten