Interview John van der Ree van Fairphone

"Fairphone bestormt de B2B-markt"

Tien jaar geleden werd Fairphone opgericht, met als missie het produceren van een eerlijke en duurzame smartphone. Ondertussen zijn we aanbeland bij de Fairphone 4, en schrijft het Nederlandse bedrijf zwarte cijfers. Met een aangescherpte groeiambitie en meer aandacht voor B2B, gaat Fairphone fanatiek door.

Fairphone - John van der ReeMet zijn achtergrond in retail en B2B is het de taak van John van der Ree om de Enterprise business binnen Fairphone te laten groeien. De Business Development Manager doet dat met de unieke insteek van Fairphone in het achterhoofd. “De missie staat bij ons centraal”, zegt hij. “Wij willen de smartphonebranche veranderen en meer bewustzijn creëren onder consumenten, B2B-inkopers en producenten.”

Het is een nogal ambitieus streven, maar Fairphone heeft laten zien dat hun missie gepaard kan gaan met financieel succes. Het bedrijf is ondertussen uitgegroeid tot 140 medewerkers. “Fair produceren en winst kunnen hand in hand gaan”, vindt John. “Je ziet ook dat de markt nu stappen zet die wij al geruime tijd eerder hebben genomen, zoals het niet meeleveren van een oplader of kabel. Vanaf de Fairphone 1 leveren we deze al niet mee, omdat de meeste mensen ze al hebben liggen. Apple en Samsung hebben hetzelfde besluit genomen, en daarmee dragen ook zij bij aan het verminderen van de impact op het milieu.”

Faire materialen

Is het mogelijk om een smartphone echt volledig duurzaam en eerlijk te maken? Nee, en dat weten ze bij Fairphone, omdat de toeleveranciersketen zeer complex is en de hele sector de handen ineen moet slaan om de eerlijkheid te bevorderen. In plaats daarvan zoekt de impact-afdeling van het bedrijf continu naar nieuwe manieren om de toestellen verder te verduurzamen, zonder dat dit ten koste gaat van de functionaliteit. “Er wordt sterk rekening gehouden met de impact op het milieu en op de arbeidsomstandigheden van de mensen die betrokken zijn bij de productie”, zegt John. “We maken keuzes voor grondstoffen die uit een eerlijke bron komen. Zo gebruiken we faire materialen in onze toeleveringsketen, zoals fairtrade gold. Voor een maximaal effect zoeken we de samenwerking met grote afnemers uit andere branches, zodat de impact groter gaat worden.” Het verschil tussen de Fairphone 1 en de Fairphone 4 is dan ook groot, ook al is de duurzame en eerlijke insteek hetzelfde.

Een andere hoeksteen van Fairphone is maximalisatie van de levensduur. De Fairphone is modulair, dus eenvoudig uit elkaar te halen en te repareren. De Fairphone-gebruiker kan gemakkelijk onderdelen van de Fairphone vervangen, zoals het scherm en de batterij. Ook garandeert Fairphone de beschikbaarheid van reserveonderdelen ­ voor eerlijke prijzen ­ en is er aan de software gedacht, zo zegt John. “Normaliter krijgt een device twee grote updates van Android”, vertelt hij. “Dat vinden we niet genoeg. Daarom zorgen we in-house dat de Fairphones hun updates blijven krijgen. De Fairphone 2 is in 2015 uitgebracht, en krijgt nu pas geen updates meer. We hebben dus ruim zeven jaar ondersteuning geboden.”

Klaar voor de enterprisemarkt

De Fairphone 4-launch in 2021 was de eerste release waar John daadwerkelijk bij betrokken was. Eén van de belangrijkste opdrachten was om de toestellen interessant te maken voor het bedrijfsleven. “We willen in Europa groeien in de B2B-markt”, zegt hij. “Ik heb de Fairphone 3 en Fairphone 3+ laten zien aan een grote Duitse enterprise-organisatie. Hun feedback was dat het mooie producten zijn, dat de modulariteit geweldig is, maar dat deze toestellen ze nog niet klaar zijn voor de enterprisemarkt.” Het verschil tussen consumenten en het bedrijfsleven stoelt voornamelijk op twee deelgebieden: de garantie, en de security- en beheermogelijkheden. “De Fairphone 4 is Android Enterprise Recommended, waarbij wij vijf jaar garantie bieden en minimaal vijf jaar lang security- en software-updates verzorgen”, zegt John. “En updates worden de eerste twee jaren voorzien op maandbasis in plaats van kwartaalbasis.”

Ondertussen ligt er met partner-resellers als Dustin, Bechtle, Fivespark en Detron ook een partnernetwerk om de Nederlandse B2B-markt te bestormen. “We zijn over de grens nog op zoek naar goede partners, we hebben zojuist een collega voor de DACH-regio aangenomen en zijn zoekende naar een B2B-collega in Frankrijk”, zegt John. Met een recente investering van 49 miljoen euro wil het bedrijf ook de naamsbekendheid uitbreiden, en Fairphone begint zich ook te begeven in de accessoiremarkt. Begin mei is de Fairbuds XL geïntroduceerd, een modulaire en daarmee repareerbare over-ear headset.

“Uiteindelijk is ook de zakelijke gebruiker een consument”, zegt John. “Je ziet dat de markt verandert. Bedrijven willen intern duurzamer worden, en de smartphonekeuze heeft daar invloed op. Zolang de omzet er maar niet onder lijdt. Ons motto is dan ook: Fairphone is good for your business, and for the business of doing good.”

 

Wil je meer weten wat Fairphone kan betekenen voor jouw onderneming? Neem dan contact op met Business Development Manager John van der Ree, via john.vanderree@fairphone.com, of bel 06 213 626 60.

 

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nr 03)

Mobiele versie afsluiten