In gesprek met Paul Jongejan (Xelion) en Maikel Broecks (Stupers B.V.)

‘Parkmanager biedt meer gemak en keuzevrijheid’

Hoe vaak krijgt een IT-reseller de vraag: ‘Kunnen we ook bellen met Teams? ‘Heel vaak’, weten Maikel Broecks van Stupers en Paul Jongejan van Xelion. Ze hebben een uitgesproken mening over de kansen voor resellers: beheertaken voor klanten. Daarom is beheertool Parkmanager nu ook beschikbaar voor resellers.

paul jongejan (xelion) en maikel broecks (stupers)Het is inmiddels een gegeven: medewerkers werken niet meer op kantoor maar vanaf allerlei locaties. Maar welke kansen biedt dit voor het kanaal? Volgens eigenaar/directeur Maikel Broecks van Stupers moeten bedrijven zorgen voor uniforme communicatie voor werknemers, die op alle locaties gelijk is en hetzelfde gemak biedt. “Communicatie moet veilig, beschikbaar en betrouwbaar zijn. In alle omstandigheden zou ik adviseren om telefonie naar de cloud te brengen. Dan is het centraal geregeld en hebben medewerkers overal dezelfde tools en mogelijkheden.”

Driehoeksverhouding

Stupers is al meer dan 40 jaar distributeur van producten voor communicatie en security en heeft circa 20 medewerkers in Rosmalen en het Belgische Zellik. In 2020 is de samenvoeging ingezet met Nimava (Nederland en België) en Tendis (België). Het bedrijf biedt hard- en software, oplossingen voor providers en fysieke beveiliging zoals IP-camera’s en is al meer dan tien jaar één van de distributeurs van Xelion.

Stupers heeft het in september gelanceerde platform Xelion 8 in een vroeg stadium geadopteerd, mede omdat het via en API’s kan samenwerken met kantoorautomatisering en andere tools die bedrijven gebruiken. “Teams-integratie zit er standaard in, evenals diensten als presence waar veel klanten om vragen”, zegt Maikel. “De driehoeksverhouding met Xelion en resellers is ideaal. Met z’n drieën staan we voor het product. Klanten waarderen dat we vaak mensen van Xelion meenemen. Met Xelion aan tafel kunnen we klanten van partners optimaal faciliteren.”

Telefonie en Teams

Het verbaast niet dat Stupers veel vragen van partners krijgt over de koppeling van telefonie en Teams. Bellen vanuit Teams kan vanuit Xelion op twee manieren. Vanuit de Teams store is de add-in met Xelion beschikbaar en zetten klanten Teams-gesprekken op die worden afgehandeld door het Xelion-platform. Of klanten bellen vanuit Teams met de API Xelion Connector zodat Xelion op de achtergrond draait en klanten volledig in Teams werken. Die optie is iets kostbaarder vanwege de licenties van Microsoft.

Weten klanten met al die mogelijkheden eigenlijk wel wat ze willen? “Klanten zijn gewend aan bepaalde toepassingen en denken in het verlengde van hoe ze willen werken. Weinig organisaties kiezen voor een volledige integratie. Met de Xelion Connector op de achtergrond, werken applicaties naast Xelion. De softphone van Xelion in combinatie met de agenda en presence is toch wel erg makkelijk voor gebruikers”, vindt Maikel.

Volgens partnermanager Paul Jongejan van Xelion zijn veel bedrijven ‘in de basis’ bereikbaar. “Ze weten hoe ze willen werken en hoe hun systemen werken. De vraag is, hoe zorg je ervoor dat alle medewerkers overal dezelfde tools hebben zodat iedereen makkelijker werkt. In de cloud maak je die volgende stap zonder hoge investeringen en hoef je je niet te laten beperken door kosten.”

De koppeling telefonie en Teams biedt partners ook voordelen, vindt Paul. “Teams is nu gemeengoed maar in de praktijk komt het neer op videobellen. Resellers die al telefonie van Xelion verkopen en klantvragen krijgen over Office 365, kunnen upsellen. En vice versa. Partners die dit goed voor een klant organiseren, hebben een klant voor het leven. Ze nemen geen afscheid en waarom zouden ze? Dat is wat je wilt.”

Parkmanager voor partners

Het beheren van de diensten die klanten gebruiken is volgens Paul en Maikel een belangrijke toegevoegde waarde die partners kunnen, of moeten, aanbieden. Integraties zijn complex en klanten zijn afhankelijk van dienstverleners. Dat vergroot de waarde van beheer voor IT-resellers. Xelion biedt in Xelion 8 met Parkmanager tooling waarmee distributeurs (meerdere) tenants van partners kunnen clusteren en beheren.

Nu is er ook een versie van Parkmanager voor resellers. Paul legt uit dat zij met deze versie van Parkmanager vanuit de beheeromgeving alle infrastructuur, apparatuur en gebruikers van klanten kunnen inrichten en beheren. En ze hebben de accounts en diensten die klanten afnemen inzichtelijk in één overzicht. Alle acties worden gelogd, dus kan Xelion indien nodig helpen. “We willen dat partners de afgenomen diensten of een nieuwe omgeving makkelijk, snel en zonder admin-kennis kunnen beheren. Parkmanager is hierbij het startpunt”, zegt Paul. “De nieuwe tussenlaag is gekoppeld aan de multi-tenant Parkmanager van de distributeur. Die kan zijn dienstverlening aan resellers indien nodig ‘overnemen’ en resellers ontzorgen bij beheertaken Met Parkmanager bieden we partners meer gemak en keuzevrijheid.”

Benieuwd naar de mogelijkheden van Xelion 8 voor IT- of telecomresellers, bel  Paul Jongejan op 015 251 14 18 of mail hem op paul.jongejan@xelion.com.

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)

Mobiele versie afsluiten