Het enorme succes van draadloze hoofdtelefoons

GfU, de organisator van de IFA Berlijn, kwam vorige week met een persbericht over de verkoop van draadloze hoofdtelefoons. Als er een item is dat door de Covid-19 pandemie gemeengoed is geworden dan is het wel dit soort hoofdtelefoons.

bluetooth draadloze headset hoofdtelefoonGfU geeft aan dat er op de Duitse markt vorig jaar voor het eerst meer dan 10 miljoen draadloze hoofdtelefoons zijn verkocht. Dat betekent zoveel als dat elke achtste burger een dergelijke set heeft aangeschaft. Met een gemiddelde verkoopprijs van 105 Euro en daarmee een totale omzet van 1,1 miljard Euro. In 2020 was de omzet ook al 12 procent hoger dan het jaar daarvoor. Dit dus ondertussen big business.

Oorzaak

Over de oorzaak van die twee jaar groei is iedereen het wel eens. De pandemie heeft gezorgd voor thuiswerken en anders werken. Videoconferencing komt zo veel voor dat het loont voor een goede hoofdtelefoon te kiezen. Dat de keuze daarbij op draadloos valt hoeft eveneens verder geen uitleg.

En hoewel sommige fabrikanten zich duidelijk met aangepaste producten op de zakelijke markt richten is de bulk van de aantallen en omzet die GfU meet echt te herleiden tot “consumenten” modellen.

Variatie op BYOD

Het persbericht staat er verder niet bij stil, maar we zien hier wederom dat rond IT andere regels gelden dan bij andere producten. De grootschalige acceptatie, adoptie en het gebruik van draadloze hoofdtelefoons lijkt een variatie op het thema BYOD. Er is daarbij een groot verschil. Het tempo ligt vele malen hoger. (en waarschijnlijk is het amper een hoofdpijn dossier voor IT beheerders).

Losse verkoop

De genoemde aantallen en omzet hebben betrekking op losse aankopen. Alles dat samen met een smartphone wordt geleverd valt buiten de telling. Dit is dus echt nieuwe en extra omzet voor het kanaal.

Nu de cijfers van de Duitse markt beschikbaar zijn is dat extra reden te kijken naar de ontwikkelingen van deze productgroep op de Nederlandse markt.

Mobiele versie afsluiten