Guardian360 over de impact van de lockdown op de business

De Nederlandse voorsprong met thuiswerken als voordeel

Guardian360Recent vroeg ITchannelPro Jan Martijn Broekhof, MD van Guardian360 of zijn business de afgelopen maanden met de lockdowns en het massale thuiswerken is veranderd. Het lange antwoord op die korte vraag staat hieronder weergegeven. Broekhof baseerde zijn antwoord op zijn ervaringen als leverancier en de feedback die hij van zowel partners als eindklanten heeft ontvangen.

Security tijdelijk op lager pitje

Broekhof geeft aan dat de grote druk op het opleveren van thuiswerkplekken in maart en april ten koste is gegaan van de focus op security. “Het is vervelend dat te moeten constateren. Iedereen die dicht op de materie zit weet dat beperkte resources dit soort afwegingen in de hand werken,” zegt Broekhof. “Gelukkig is de grootste hectiek alweer achter de rug. Partners en opdrachtgevers hebben nu weer meer aandacht voor security.”

Bewustzijn door persaandacht

Een van de reden waarom de klanten van Guardian360 weer focus op de security hebben heeft te maken met de persaandacht voor grote incidenten. “We merken in de gesprekken met zowel partners als eindklanten dat men redelijk op de hoogte is van jurisprudentie”, geeft Broekhof aan. Daarmee doelt hij op de boetes die in Europa voor datalekken en daarmee het overtreden van de AVG zijn opgelegd. Hij wijst er verder op dat iedereen wel iets meekrijgt van de berichten over universiteiten, ziekenhuizen en bedrijven die door malware zijn platgelegd. Voor zowel de partners die verantwoordelijk zijn voor de IT bij de klanten als de directies van de bedrijven zijn dat redenen security hoog op de agenda te hebben staan.

Nieuwe situaties vragen om nieuwe afspraken

Tegelijk speelt dat werkgevers en de IT partners zien dat thuiswerken leidt tot nieuwe situaties. Daar zijn dan ook  voorheen geen afspraken over zijn gemaakt. Broekhof noemt onder andere dat de maintenance vensters opnieuw moeten worden vastgelegd. Thuiswerken door de lockdown betekent dat er veel minder tijdsblokken zijn waarin onderhoud aan de servers kan plaatsvinden.

In het verlengde daarvan spelen issues over het updaten van de computers en andere devices waarmee thuis wordt gewerkt. Over wie daarvoor verantwoordelijk is moeten eveneens afspraken worden gemaakt. Dit wordt ook nog eens versterkt doordat recent bekend werd dat een Nederlandse rechter al in 2018 een IT-dienstverlener aansprakelijk hield voor financiële schade naar aanleiding van een ransomware aanval. De dienstverlener had simpelweg verzuimd goede afspraken te maken.

Wat die punten betreft is de business van de Guardian360 partner de afgelopen maanden in een stroomversnelling geraakt.  Dat proces is nog niet afgerond.

Commerciële terugblik

Bovenstaande ontwikkelingen hebben natuurlijk enige impact op de business van Broekhof en zijn collega’s. Het is bovenal positief. Er zijn geen partners in de problemen gekomen. De omzetgroei vlakte in het begin even af, maar inmiddels is er weer een opgaande lijn. “Dat betekent dus dat onze partners er in slagen de vertaalslag van office naar home office als the new normal goed te begeleiden. Commercieel is dat voor hen en uiteraard voor ons een prettige constatering.”

Nederlandse voorsprong

Tenslotte wijst Broekhof nog op de onderschatte Nederlandse voorsprong. “We hebben veel contact met partijen buiten Nederland. De afgelopen maanden hebben we gemerkt wat de voorsprong is van ons land bij infrastructuur en het gewend zijn aan thuiswerken. De veranderingen door de lockdown waren voor zowel de werknemers als werkgevers in Nederland minder ingrijpend dan in bijvoorbeeld de directe buurlanden.“

Dat zelfde geldt voor het kanaal. De partners hier waren niet verrast door het verschijnsel homeoffice, dat kenden ze al. Door die ervaring kunnen ze zich nu ook beter focussen op het veiliger maken en houden van de nieuwe werkplekken die niet langer geconcentreerd zijn op een fysieke locatie.

Mobiele versie afsluiten